A Bibliographic Review on Innovative Business Models

Authors

  • Yuri Borba Vefago UNESC - Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Thiago Henrique Almino Francisco UNESC - Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Marina Keiko Nakayama UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5585/ijsm.v17i1.2458

Keywords:

Business Models, Value Creation, Knowledge-Based Society.

Abstract

The study seeks to solve issues related to the challenges generated in a knowledge-based society, which presents contexts of high competition and demands punctuality and maturity, as far as the approach is concerned by several actors involved in the innovation process. In this regard, business models emerge as instruments capable of creating value and changing contexts from their differential approaches. Therefore, it is necessary to understand the context of this new society based on knowledge, understanding some concepts and perspectives. It is also possible to understand what the literature talks about innovative business models, which stands as study of this research. The research reports a qualitative approach and the bibliographic study as ways of data collection and analysis. About the results, it is worth highlighting the contributions generated from the visions of the literature that contribute to the strengthening of business models as innovative instruments and with a fundamental role in scenarios that require punctuality and a lot of attention to the context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Henrique Almino Francisco, UNESC - Universidade do Extremo Sul Catarinense

Doutorando, pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento da Universidade Federal de Santa Catarina (EGC/UFSC). Mestre, pelo Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGAU/UFSC). Especialista em Gestão de Pessoas e Competências Organizacionais e Bacharel em Administração pela Faculdade de Ciências Econômicas da Região Carbonífera. Atualmente é Coordenador do Setor de Avaliação Institucional, do Grupo de Estudos em Metodologias Ativas e Professor do Departamento de Administração, ambos vinculados a Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC).

Marina Keiko Nakayama, UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina

Professora titular do Departamento de Engenharia do Conhecimento da UFSC. Doutorado em administração na UFRGS, com estágio na HEC-Montreal-Canadá, concluído em 1997. Mestrado em Administração pela UFRGS e graduação em psicologia. Pesquisa e orienta na área de gestão e mídia do conhecimento, compartilhamento do conhecimento, ensino à distância, gestão de pessoas e inovação (foco em relações interpessoais) trans inteligência e desenvolvimento de novas aptidões, confiança no ambiente organizacional e de aprendizagem, recursos educacionais e cocriação. Coordenadora do grupo de pesquisa NEOGAP (Núcleo de Estudos e Observação em Gestão, Aprendizagem e Pessoas) e membro do NEDECC- Núcleo de Estudos e Desenvolvimentos em Conhecimento e Consciência - UFSC. Tem como foco de especialidade em grounded theory. Coordenadora do programa Aluno Integrado-UFSC-MEC, coordena projetos relacionados com experiências de co aprendizagem, REA, produção acadêmica e livro eletrônico.

Published

07.11.2018

How to Cite

Vefago, Y. B., Francisco, T. H. A., & Nakayama, M. K. (2018). A Bibliographic Review on Innovative Business Models. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 17(1), 05–14. https://doi.org/10.5585/ijsm.v17i1.2458

Issue

Section

Perspectives