Teaching experience and the relationship with knowledge

remote classes in focus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/48.2024.26270

Keywords:

professional development; teaching; pandemic; pedagogical practice; teaching knowledge

Abstract

This study investigates the professional life cycles in relation to teaching knowledge during the first year of remote classes. The goal is to understand the relationship with teaching knowledge, based on the premise that there were few experiences, resources, and guidelines that could support the choices and teaching practices. Data were collected through an online questionnaire and analyzed using the Sphinx iQ2 and Minitab statistical software. The analyses are based on Charlot, Tardif, Huberman, Cavaco, Hargreaves, and Fullan. Changes in teaching were felt by teachers with more teaching experience who needed to relearn the know-how of teaching practice. Although the learnings and adaptations of pedagogical practices are significant, the desire to know became confused with the representation of knowledge, as they seem to be the result of urgency and external demands imposed, and not a desirable and desired possibility by the teachers.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula Ferreira da Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

Doutora em Educação

 

References

ANDIPE. Ensino de didática na modalidade online: desafios e prospecções no contexto da pandemia pela COVID-19. S/D. Disponível em: https://www.andipe.com.br/pesquisa-1. Acesso em: 17 jun. 2022.

CAVACO, Maria Helena. Ofício do professor: o tempo e as mudanças. In.: NÓVOA, António (org) Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 2008

CENPEQ; ABE, Stephanie Kim. 6 pesquisas para entender como a pandemia tem afetado a comunidade escolar. CENPEQ, 2020. Disponível em: https://www.cenpec.org.br/noticias/6-pesquisas-para-entender-como-a-pandemia-tem-afetado-a-comunidade-escolar. Acesso em 17 jun. 2022.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber. Elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Informe Nº 1 – Pesquisa: Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica. São Paulo: FCC, 2020a.

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Informe Nº 2 – Similaridades e diferenças nas redes de ensino, sexo e cor/raça. São Paulo: FCC, 2020b.

HARGREAVES, Andy. Teachers must lead schools' response to Covid-19. 2020. Disponível em https://www.tes.com/news/teachers-must-lead-schools-response-covid-19 . Acesso em 03 fev 2021.

HARGREAVES A. What the COVID-19 pandemic has taught us about teachers and teaching. In.: FACETS V.6, pp.1835– 1863. 2021. Disponível em doi: https://doi.org/10.1139/facets-2021-0084. Acesso em 17 jun. 2022.

HARGREAVES, Andy.; FULLAN, Michael. Professional capital after the pandemic: revisiting and revising classic understandings of teachers' work In.: Journal of Professional Capital and Community. v. 5 n. 3/4, p. 327-336. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JPCC-06-2020-0039 . Acesso em 17 jun. 2022.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. p.31-61. Porto: Porto, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

TRADIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente. Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Rio de Janeiro: Vozes, 2020.

UNDIME. Pesquisa revela que 96% das redes municipais de educação estão realizando atividades não presenciais com os alunos durante a pandemia. 2020. Disponível em: https://undime.org.br/noticia/10-09-2020-09-48-pesquisa-revela-que-96-das-redes-municipais-de-educacao-estao-realizando-atividades-nao-presenciais-com-os-alunos-durante-a-pandemia . Acesso em 17 jun. 2022.

SILVA, Ana Paula Ferreira da. Estratégias pedagógicas em aulas remotas: acentuando desigualdades. In.: 40ª Reunião Nacional da ANPEd. Universidade Federal do Pará: ANPED, 2021.

SILVA, Ana Paula Ferreira da. Recursos digitais e docência: ser professor em tempos de pandemia. In.: Caminhos da educação diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 01-22, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i3.4668. Disponível em: https://www.periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4668. Acesso em: 03 mar. 2024.

Published

2024-04-26

How to Cite

SILVA, Ana Paula Ferreira da. Teaching experience and the relationship with knowledge: remote classes in focus. Dialogia, [S. l.], n. 48, p. e26270, 2024. DOI: 10.5585/48.2024.26270. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/26270. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 48 “Desenvolvimento profissional de professores e gestores: contribuições para o campo de pesquisa e para a prática