Playing in the transition from Early Childhood Education to Elementary Education: what do official documents say?
DOI:
https://doi.org/10.5585/52.2025.25984Keywords:
transition, playing, elementary education, early childhood educationAbstract
The transition period between Early Childhood Education (EI) and Elementary Education (EF) requires a lot of attention, and there needs to be a balance between the changes introduced in the new routine, ensuring integration and continuity of children's learning processes. As an objective of the study, we will identify the guidelines presented in official documents on how playing is treated in the educational process of students in the transition from EI to EF. To achieve the objective set, we resorted to documentary analysis of the National Common Curricular Base (BNCC), National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (DCNEI), National Curricular Reference for Early Childhood Education (RCNEI), Child and Adolescent Statute (ECA) and Municipal Curricular References for Early Childhood Education (RCMEI). We believe that, in the search for a transition process to be experienced by children, without major disruptions, are the main challenges in the process that are present in the legislation. Furthermore, reflecting on the place reserved for children among teachers is fundamental to making educational policies effective. In order to guarantee the quality of teaching at this school stage, it is necessary to have adequate time and spaces where play is present, alleviating the adaptation difficulties that arise in this transition from one cycle to the other.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei Federal n. 8069, de 13 de julho de 1990. ECA –Estatuto da Criança e do Adolescente, Brasília: Senado Federal, 1990.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil/Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Vol.1. Brasília: MECSEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, MEC/CONSED/UNDIME NACIONAL, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil/ Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SE, 2010.
BRASIL.Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base.– Brasília, DF : Inep,
DANTAS, Karluza Araújo Moreira. A criança e o brincar: transição do ensino infantil para o ensino fundamental em uma escola da rede municipal de Natal. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Física) Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal/RN, 2021. Disponível em https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43738. Acesso em: 06 mar. 2025.
DANTAS, Karluza Araújo Moreira; SURDI, Aguinaldo Cesar. A criança e o brincar: a transição da educação infantil para o ensino fundamental em uma escola da rede municipal de Natal/RN. Dialogia, [S. l.], n. 46, p. e23885, 2023. DOI: 10.5585/46.2023.23885. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23885. Acesso em: 06 mar. 2025.
NATAL, Secretaria Municipal de Educação. Referenciais Curriculares para os anos iniciais e finais do ensino fundamental: educação física. Secretaria Municipal de Educação do Natal. Margarete Ferreira do Vale Sousa e Maria Tereza de Moraes (org.) – NATAL, RN: Secretaria Municipal de Educação, 2008. Disponível em: http://natal.rn.gov.br/sme/. Acesso em: 20 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Karluza Araújo Moreira Dantas, Aguinaldo Cesar Surdi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 9
- PDF (Português (Brasil)) 0