Playing in the transition from Early Childhood Education to Elementary Education: what do official documents say?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/52.2025.25984

Keywords:

transition, playing, elementary education, early childhood education

Abstract

The transition period between Early Childhood Education (EI) and Elementary Education (EF) requires a lot of attention, and there needs to be a balance between the changes introduced in the new routine, ensuring integration and continuity of children's learning processes. As an objective of the study, we will identify the guidelines presented in official documents on how playing is treated in the educational process of students in the transition from EI to EF. To achieve the objective set, we resorted to documentary analysis of the National Common Curricular Base (BNCC), National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (DCNEI), National Curricular Reference for Early Childhood Education (RCNEI), Child and Adolescent Statute (ECA) and Municipal Curricular References for Early Childhood Education (RCMEI). We believe that, in the search for a transition process to be experienced by children, without major disruptions, are the main challenges in the process that are present in the legislation. Furthermore, reflecting on the place reserved for children among teachers is fundamental to making educational policies effective. In order to guarantee the quality of teaching at this school stage, it is necessary to have adequate time and spaces where play is present, alleviating the adaptation difficulties that arise in this transition from one cycle to the other.

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Author Biographies

Karluza Araújo Moreira Dantas, Prefeitura Municipal do Natal – SME

Graduada em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atua na Educação Básica de Ensino como professora de Educação Física da Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de Natal e da Prefeitura de Currais Novos- RN.

Aguinaldo Cesar Surdi, Federal University of Rio Grande do Norte

Graduação em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Maria (1995); Graduação em Filosofia, pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (2004); Mestrado em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008) e Doutorado em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Docente da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, no Departamento de Educação Física e Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação em Educação Física (GEPEFEF). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFRN e do Mestrado Profissional em Educação Física em Rede (PROEF-UNESP). Vice-chefe do Departamento de Educação Física. Experiência na área de Educação Física e Filosofia, atuando principalmente com temas relacionados ao "Brincar e Se-movimentar", Filosofia do Movimento Humano, Educação Física Escolar e Formação continuada de professores (as) de Educação Física.

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Published

2025-03-12

How to Cite

DANTAS, Karluza Araújo Moreira; SURDI, Aguinaldo Cesar. Playing in the transition from Early Childhood Education to Elementary Education: what do official documents say?. Dialogia, [S. l.], n. 52, p. e25984, 2025. DOI: 10.5585/52.2025.25984. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/25984. Acesso em: 13 mar. 2025.

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