Educational practices and entertainment: mapping the use of pop culture as teaching material in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/46.2023.24101

Keywords:

educational practices, pop culture, Higher Education

Abstract

This article was driven by the following question: What is the potential for using contemporary pop culture products, as part of school education, as complementary teaching material? Its main goal is to answer whether contemporary pop culture products are perceived as valid when it comes to school education, more specifically in Higher Education, and whether they are actually being used by professors. In order to achieve this goal, a survey was conducted at a communitarian university in the state of São Paulo, Brazil, thus mapping the use of pop culture products in classes taught in Higher Education, to identify patterns and potentials for this kind of material. Prominent findings included the fact that faculty members seem to widely validate pop culture as a resource to be explored in class, with cinema being the most used media. Although this kind of practice is more concentrated in the Humanities, it is considerably disseminated in other fields of knowledge as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Augusto Caruso Profeta, Universidade de Sorocaba (Uniso), Universidade de São Paulo (USP)

Doutor em Educação, pós-doutor pelo Museu de Zoologia da USP

 

Roger dos Santos, Universidade de Sorocaba (Uniso)

Doutor em Educação

Amanda Maria Franco de Oliveira, Universidade de Sorocaba (Uniso)

Graduada em Relações Públicas, graduanda em Letras: Português/Inglês

References

CAMPOS, Carolina Rocha de. Uma vida em troca de likes: Uma análise do canal do YouTube de Taciéle Alcolêa. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura, Universidade de Sorocaba, São Paulo, 2020. Disponível em: https://uniso.br/mestrado-doutorado/comunicacao-e-cultura/dissertacoes/2020/carolina-rocha-de-campos.pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

CHEVALLARD, Yves. Sobre a teoria da transposição didática: algumas considerações introdutórias. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v.3, n.2,p. 1-14, maio/ago.2013.

FERRÉS, Joan.; PISCITELLI, Alejandro. Competência midiática: proposta articulada de dimensões e indicadores. Lumina, Juiz de Fora, v.9, n.1, 2015, p.1-16. Disponível em: https://cutt.ly/xfGHhpj. Acesso em 21 mar. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 38. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.

FUNAKURA, Masaaki Alves; WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei. Resiliência na cultura pop japonesa: possibilidades metodológicas como ferramenta de mediação de conflito no âmbito educacional. Conhecimento & Diversidade, v. 13, n. 31, p. 152-163, dez. 2021. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/8852. DOI: http://dx.doi.org/10.18316/rcd.v13i31.8852. Acesso em: 09 mai. 2022.

GARCIA, J.; BORGES, G. Conexões entre cultura pop japonesa, complexidade narrativa e competência midiática: o caso de Serial Experiments Lain. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 275–296, 2021. Disponível em: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/516. DOI: https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p275-296. Acesso em: 09 mai. 2022.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

PROFETA, Guilherme. De Wakanda para a sala de aula: Cultura pop motiva atividades didáticas voltadas à representatividade negra. Uniso Ciência/Science @ Uniso, Sorocaba-SP, v. 4, n. 8, p. 44-56, dez. 2021. Disponível em: https://uniso.br/unisociencia/r8/moda-africanidade-cultura-pop-wakanda.pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

PROFETA, Guilherme. Gamificação na sala de aula: Jogos configuram alternativa no campo das metodologias ativas. Uniso Ciência/Science @ Uniso, Sorocaba-SP, v. 5, n. 9, p. 44-50, jun. 2022. Disponível em: https://uniso.br/unisociencia/r9/gamificacao-jogos-metodologia-ensino.pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

PROFETA, Guilherme Augusto Caruso. Práticas educativas voltadas ao letramento científico: mapeamento da utilização do jornalismo de CT&I como material didático numa universidade comunitária de São Paulo. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022031, 2022. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4916. Acesso em: 24 fev. 2023.

SANTOS, Roger dos. Educação Superior, gamificação e emulação: A dimensão estética do jogo e da aprendizagem. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Sorocaba, São Paulo, 2021. Disponível em: https://uniso.br/mestrado-doutorado/educacao/teses/2021/roger-dos-santos.pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

SANTOS, Thaís Sanches; RIBEIRO, Nathália Cristina; CARVALHO, Helder Silva. “Animais fantásticos e onde habitam”: utilizando a cultura-pop no ensino de Zoologia. Arquivos do Mudi, Maringá-PR, v. 24, n. 2, p. 78-83. set. 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/54644. DOI: https://doi.org/10.4025/arqmudi.v24i2.54644. Acesso em 09 mai. 2022.

SANTOS, Victor Hugo da Silva. Cultura pop e educação: Uma proposta de ensino a partir da perspectiva de Paulo Freire. In: VII Congresso Nacional de Educação, 2020, edição online. Anais de evento. Realize Eventos Científicos e Editora, 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/81652. Acesso em 09 mai. 2022.

STRINATI, Dominic. Cultura popular: uma introdução. Tradução: Carlos Salac. São Paulo: Hedra, 1999.

VANNUCCHI, Aldo. Universidades comunitárias: Passado, presente e futuro. Uniso Ciência/Science @ Uniso, Sorocaba - SP, v. 4, n. 7, p. 6-19, jun. 2021. Entrevista. Disponível em: https://uniso.br/unisociencia/r7/universidades-comunitarias-ensino-superior.pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei; FRADKIN, Chris; YUNES, Maria Angela Mattar. Super-heróis como Recursos para Promoção de Resiliência em Crianças e Adolescentes. Psic.: Teor. e Pesq., v. 33, p. 1-8, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/6XBYR8PNjcqVG9LSsVK3G6q/?lang=pt. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e33425. Acesso em: 23 fev. 2023.

Published

2023-12-07

How to Cite

PROFETA, Guilherme Augusto Caruso; SANTOS, Roger dos; OLIVEIRA, Amanda Maria Franco de. Educational practices and entertainment: mapping the use of pop culture as teaching material in Higher Education. Dialogia, [S. l.], n. 46, p. e24101, 2023. DOI: 10.5585/46.2023.24101. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/24101. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos