Training opportunities and praxis in the educating city: the city as a curriculum proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/45.2023.24072

Keywords:

school, curriculum, educating city, education

Abstract

The present study aims to analyze and defend the proposal of a learning that places the city as a perspective that permeates the entire curriculum, inserting itself in the context of initial and continued teacher training and in the practice of using formal, non-formal spaces and informal education. Based on a systematic literature review, collection and analysis of data extracted from the SciELO and Google Scholar databases, as well as the fieldwork methodology carried out with teachers and students in the final grades of elementary school at a school in the city of Apiaí/ SP, the results show us that the Educating City emerges more and more as a pedagogical proposal capable of promoting meaningful learning, providing opportunities for teachers and students to propose, apply and learn from interdisciplinary projects, where the learning territory emerges and connects the school community and the city, contributing to the sense of belonging to the territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alceli Ribeiro Alves, Centro Universitário Internacional UNINTER

Doutor em Geografia

 

Luis Fernando Lopes, Centro Universitário Internacional UNINTER

Doutor em Educação

 

Elcio Pereira de Souza Lazzarotto, Centro Universitário Internacional UNINTER

Mestre em Educação

References

ALVES, A. R.; BRANDENBURG, H. J. Cidades Educadoras: um olhar acerca da cidade que educa. Curitiba: Intersaberes, 2018.

ALVES, A. R.; VIEIRA, M. G. A Cidade Educadora como proposta política e pedagógica transformadora para a educação do século XXI. Conjecturas, [S. l.], v. 22, n. 18, p. 474-490, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.53660/CONJ-2161-2Z63.

AMANAJÁS, R.; KLUG, L. Direito à cidade, cidades para todos e estrutura sociocultural urbana. In: A Nova Agenda Urbana e o Brasil: insumos para sua construção e desafios a sua implementação. 2018. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/8622/1/Direito%20%C3%A0%20cidade.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.

ANDRADE, E. A. de; FRANCESCHINI, M. C. T. O direito à cidade e as agendas urbanas internacionais: uma análise documental. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, n. 12, p. 3849-3858, dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320172212.24922017.

ANTONELLO, C. S.; PANTOJA, M. J. Aprendizagem e o desenvolvimento de competências. In: CAMÕES, M. R. de S.; PANTOJA, M. J; GUE, S. T. Gestão de pessoas: bases teóricas e experiências no setor público. Brasília: ENAP, 2010. p. 51-101.

ASSOCIAÇÃO INTERNACIONAL DE CIDADES EDUCADORAS (AICE). Carta das Cidades Educadoras. Barcelona, Espanha, 2020. Disponível em: https://www.edcities.org/wp-content/uploads/2020/11/PT_Carta.pdf. Acesso em: 06 mar. 2023.

BACILA, M. S. Cidades Educadoras: um estado da arte entre 1990 e 2020 e a relação com a educação formal. Revista Intersaberes, v. 16, n. 39, p. 1034-1048, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22169/revint.v16i39.2207.

BELLOT, P. F. Cidades educadoras, uma aposta de futuro. In: AICE – Associação Internacional das Cidades Educadoras, Educação e vida urbana: 20 anos de Cidades Educadoras. Lisboa: Gráfica Almondina, 2013, p. 17-22. Disponível em: https://www.edcities.org/wp-content/uploads/2015/11/livro-20-anos-cidades-educadoras-PT.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.

BONAFÉ, J. M. A cidade como currículo. [Entrevista cedida a] Ana Luiza Basilio. Portal do aprendiz, São Paulo, 12 nov. 2014. Disponível em: https://portal.aprendiz.uol.com.br/2014/11/12/cidade-como-curriculo-pesquisador-espanhol-desafia-escola-olhar-rua. Acesso em: 06 mar. 2023.

BONAFÉ, J. M. Políticas do Manual Escolar. São Paulo: Editora Pedagogo, 2016.

BRASIL. Decreto n. 7.083, de 27 de janeiro de 2010. Dispõe sobre o Programa Mais Educação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 jan. 2010a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7083.htm. Acesso em: 08 mar. 2023.

BRASIL. Lei n. 10.257, de 10 de julho de 2001. Regulamenta os artigos 182 e 183 da Constituição Federal, estabelece diretrizes gerais da política urbana e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jun. 2001. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/topicos/11148904/inciso-i-do-artigo-2-da-lei-n-10257-de-10-de-julho-de-2001. Acesso em: 06 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: DF: Distrito Federal, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 06 mar. 2023.

BRASIL. Territórios educativos para a educação integral: a reinvenção pedagógica dos espaços e tempos da escola e da cidade. Série Cadernos Pedagógicos. Brasília: Ministério da Educação, 2010b. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2014/04/territorioseducativos.pdf. Acesso em: 06 mar. 2023.

CARBONELL, J. Pedagogias do século XXI. 3 ed. Porto Alegre: Penso, 2016.

COMPARSI, A. W. Processos de aprendizagem formais e informais em instituições públicas. 56 f. Monografia (Bacharelado em Administração) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/185003/001075587.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 05 mar. 2023.

EDUCAÇÃO E TERRITÓRIO. In: Cidade Escola Aprendiz. Disponível em: https://educacaoeterritorio.org.br/conceito-territorios-educativos/. Acesso em: 06 mar. 2023.

ESHACH, H. Bridging In-school and Out-of-school Learning: Formal, Non-Formal, and Informal Education. Journal of Science Education and Technology, v. 16, n. 2, p. 171-190, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/225729733. Acesso em 10 mar. 2023. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, M. A escola na cidade que educa. Cadernos Cenpec, v. 1, n. 1, 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v1i1.160.

GÓMEZ-GRANELL, C.; VILA, I. (orgs.). A cidade como projeto educativo. Tradução: Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2003.

HARVEY, D. O direito à cidade. Lutas Sociais, [S. l.], n. 29, p. 73-89, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.23925/ls.v0i29.18497.

LEFEBVRE, H. O direito à cidade. Tradução: Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2001.

MOLL, J.; BARCELOS, R. G. de; DUTRA, T. Cidades que educam e se educam: reconstruindo o olhar sobre a educação a partir dos territórios e das pessoas. Retratos da Escola, v. 16, p. 713-717, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22420/rde.v16i36.

MOSÉ, V. A escola e os desafios contemporâneos. 3 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

MUNHOZ, I. M. Cidade educadora: por que tornar-se uma? 53 f. Monografia (Graduação Pedagogia) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São José do Rio Preto, 2021. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/216377/munhoz_im_tcc_sjrp.pdf?sequence=4. Acesso em: 09 mar. 2023.

PEZENATTO, F. Relações entre escola e sociedade no programa mais educação: explorando o conceito de território educativo. 39 f. Monografia (Graduação em Ciências Sociais) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Erechim, 2014. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/193/1/PEZENATTO.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.

ROCHA, P. K.; VERCELLI, L. C. A. Habilidades socioemocionais na escola: guia prático da educação infantil ao ensino fundamental. Dialogia, São Paulo, n. 35, mai./ago. 2020. Resenha, p. 283-287. Disponível em: https://doi.org/10.5585/dialogia.n35.17437.

SABOTA, H. S. A Cidade como Espaço Educativo: o uso de localidades do centro de Goiânia para atividades escolares. SEDUCGO. 2019. Disponível em: https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/eleb-2019/2_artigos/b023.html. Acesso em: 28 jun. 2023.

SANTOS, M. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. 5ª ed. São Paulo: Edusp, 2007.

SEN, A. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

SILVA, M. R. P.; MAFRA, J. F. (orgs.) Paulo Freire e a educação das crianças. São Paulo: BT Acadêmica, 2020. v. 1.

Published

2023-07-07

How to Cite

ALVES, Alceli Ribeiro; LOPES, Luis Fernando; LAZZAROTTO, Elcio Pereira de Souza. Training opportunities and praxis in the educating city: the city as a curriculum proposal. Dialogia, [S. l.], n. 45, p. e24072, 2023. DOI: 10.5585/45.2023.24072. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/24072. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 45 “Cidade Educadora: princípios e oportunidades”