The role of physical acvitivy in motor learnind and child development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.23893

Keywords:

physical activity, motor learning, child development

Abstract

Daily physical activity is essential for the motor development of children of all ages and may influence learning through movement. Thus, understanding the effects of physical activity on motor skills and cognitive development at this stage ends up having important implications for public health. Objective: to synthesize evidence from physical activity programs on motor skills and child development. Method: a literature review was carried out based on the electronic database of Lilacs, Medline, Scielo and Science Direct whose inclusion criteria were articles published in Portuguese and English that portray the subject under study, published and indexed in the referred databases in the last 15 years. Results: studies highlighted the positive influence of physical activity on motor skills, reporting significant improvements in children's motor performance and cognitive development. Conclusion: We suggest future directions for research on physical activities recommended for motor learning and the child's total development, which vary according to the child's characteristics and age at a given moment in his or her life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinicius da Silva Freitas, Centro Universitário Vale do Cricaré - UNIVC

Mestre em Ciências, Tecnologia e Educação

 

Yuri Alexander dos Santos Rôas, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestre em Ciências da Saúde

 

José Roberto Gonçalves de Abreu, Universidade Federal do Espirito Santo - UFES

Doutor em Educação Física

 

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 16071: Playgrounds. Rio de Janeiro, 2012.

ABASS, Antônio. O papel da atividade física no desenvolvimento total da criança. Topical Issue in Education. Codat Publications, Ibadan. (2001).

ADAMO, Kristy; WILSON, Shanna; HARVEY, Alysha. et al. A intervenção em ambientes de acolhimento de crianças afeta o desenvolvimento de habilidades fundamentais de movimento? Medicine & Science in Sports & Exercise, vol. 48, no. 5, pp. 926–932, 2016.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O método nas Ciências Naturais e Sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2.ed. São Paulo: Thomson Learning, 1999.

BAMITALE, Toba Desenvolvimento Infantil e Aprendizado Motor através de Atividades Físicas. A Project Submitted in Partial Fulfilment of The Requirementsfor the Award of Diploma of Education in The Department of Human Kinetics and Health Education, Faculty of Education, University of Ibadan. (2003)

BEST, John. Efeitos da atividade física na função executiva das crianças: contribuições de pesquisas experimentais sobre exercícios aeróbicos. Developmental Review, vol. 30, numero. 4, pp. 331–351, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2019.

COSTA, C. D.; FERREIRA, M. G.; AMARAL, R. Obesidade infantil e juvenil. Acta Médica Portuguesa. Portugal, v. 23, n. 3, p.371-384, jun. 2006.

DONNELLY, Joseph; HILLMAN, Charles; CASTELLI, Darla et al. Atividade Física, Função Cognitiva e Realização Acadêmica em Crianças. Medicine & Science in Sports & Exercise, vol. 48, numero. 6, pp. 1197–1222, 2016.

FISHER, Abigail; BOYLE, James; PATON, James. et al. Efeitos de uma intervenção em educação física na função cognitiva em crianças pequenas: estudo piloto controlado randomizado. BMC Pediatrics, vol. 11, nº. 1, 2011.

GALLAHUE, David . Desenvolvimento Motor e Aquisição de Habilidades de Movimento na Educação Infantil. New York: Wiley. (2003).

GALLAHUE, David; OZMUZ, John. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: bebês, crianças e adolescentes e adultos. São Paulo, Ed. Phorte, 2001.

GALLAHUE, D.L.; OZMUN, J.C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 2. ed. São Paulo: Phorte, 2005.

HARDY, Louise; KING, Lesley; FARRELL, Louise; MACNIVEN, Rona; HOWLETT, Sarah. Habilidades fundamentais de movimento em crianças pré-escolares. Journal of Science and Medicine in Sport, vol. 13, numero. 5, pp. 503–508, 2010.

HAYWOOD, Kathleen Marie. Desenvolvimento motor útil. 2 nd Edition. Champaign, IL, Human Kinetics Publishers, 2003.

LEE, Kurt. Desenvolvimento físico em crianças: Guia para o aluno em idade escolar crescente: Guia de idade por idade para marcos físicos em crianças em idade escolar. Retrieved 03/09/13 http://childparenting.about.com/od/physicalemotional.(2013).

LIVONEN, Klaus; SA¨AKSLAHTI, Antoine; MEHT Alexa, et al. Relação entre habilidades motoras fundamentais e atividade física em pré-escolares de 4 anos. Perceptual and Motor Skills, vol. 117, numero. 2, pp. 627–646, 2013.

LUBANS, David; MORGAN, Philip; CLIFF, Dylan; BARNETT, Lisa; OKELY, Anthony (2010). Habilidades fundamentais de movimento em crianças e adolescentes: revisão dos benefícios associados à saúde. Sports Med. 1;40 (12PMID:21058749Retrieved 03/09/13 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21058749/ . Acesso em Março de 2023.

SIBLEY, Benjamin; ETNIER, Jennifer . A relação entre atividade física e cognição em crianças: uma meta-análise. Pediatric Exercise Science, (15) 243-256. Human Kinetics Publishers, Inc.(2003).

SILVA, Daniel Araújo. A importância da psicomotricidade na educação infantil. Brasília: UniCEUB, 2013. Disponível em: http://repositorio.uniceub.br/bitstream/235/4588/1/TCC%20-%20Daniele%20Araujo.pdf Acesso em Março de 2023.

TOMPOROWSKI, Phillip; LAMBOURNE, Kasey; OKUMURA Mikael. (2011). Intervenções de atividade física e função mental das crianças: uma introdução e uma visão geral. Prev Med. 2011 June 1; 52(Suppl 1): S3–S9. Published online 2011 March 21. Retrieved 03/09/13 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3160636/

TRUDEAU, François; SHEPARD, Roy. Relações da atividade física com a saúde do cérebro e o desempenho acadêmico de escolares. Am. J. Lifestyle Med. 2008; 5:5–10. (2008)

ULASOWICZ, Carla; PEIXOTO, João Raimundo Pereira. Conhecimentos conceituais e procedimentais na Educação Física escolar: a importância atribuída pelo aluno. Revista Mackenzie de Educação Física e esporte – Ano 3, número 3, 2004.

VAN DER FELS, Irene; WIERIKE, Sane; HARTMAN, Esther; ELFERINK-GEMSER, Marije; SMITH, Joanne; VISSCHER, Chris. A relação entre habilidades motoras e habilidades cognitivas em crianças de 4-16 anos de idade em desenvolvimento típico: uma revisão sistemática. Journal of Science and Medicine in Sport, vol. 18, numero. 6, pp. 697–703, 2015.

WARD, Dianne; VAUGHN, Amber; MCWILLIAMS, Christine; HALES, Derek. Intervenções para aumentar a atividade física no cuidado da criança. Medicine & Science in Sports & Exercise, vol. 42, numero. 3, pp. 526–534, 2010

Published

2023-04-26

How to Cite

FREITAS, Vinicius da Silva; RÔAS, Yuri Alexander dos Santos; ABREU, José Roberto Gonçalves de. The role of physical acvitivy in motor learnind and child development. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e23893, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.23893. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/23893. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 43 "Educação Infantil: políticas públicas, práticas pedagógicas e formação de professores"