Pedagogical strategies in remote teaching

actions in gymnastics for all

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/46.2023.23849

Keywords:

teaching strategies; remote teaching; gymnastic

Abstract

The discussion of the pedagogical strategies used in a practical class for the remote model due to COVID-19 pandemic is presented on this article. The participants were 36 academics of the Bachelor in Sports at a public university. Data collection was carried out through the analysis of the teachers ‘class plan and field notes, students’ individual portfolios and open (not mandatory) questions about the experience in que questionnaires used in different tasks. For data analysis, we used Thematic Analysis. As a result, we address the reorganization of the contents to accessible and free internet tools, with emphasis on recording movements and editing videos and remote gymnastics events organized by different institutions as facilitators of explanation and motivation of students, bringing them as protagonists of the process, when performing composition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lionela da Silva Corrêa, Universidade Federal do Amazonas – UFAM

Doutora

Enoly Cristine Frazão da Silva, Universidade de São Paulo – USP

Mestranda

 

Michele Viviene Carbinatto, Universidade de São Paulo – USP

Doutora

References

ALHADEFF-JONES, M. Revisiting Educational Research Through Morin’s Paradigm of Complexity. Complicity: An International Journal of Complexity and Education, v.6, n.1, p. 61-70, 2009.

ALMEIDA, C. M. et al. Pensamento Pedagógico Decolonial e a Ginástica: Diálogos Iniciais. Coleção Pesquisa em Educação Física, v.20, n. 04, p. 85-92, 2021.

ALVES, M.P. Currículo e avaliação: uma perspectiva integrada. Porto: Porto Editora, 2004.

BARBOSA, I. P. R. A ginástica nos cursos de licenciatura em Educação Física do estado do Paraná. 1999. 131f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.

BEHRENS, M. A. Paradigma da complexidade: metodologia de projetos, contratos didáticos e portfólios. Petrópolis: Vozes, 2008.

BENTO-SOARES, Daniela et al. Festival nacional de ginástica do japão: panorama geral e tipologia das composições coreográficas., Conexões, v. 13, n. especial, p. 127-143, maio 2015.

BIESTA, G. Theorizing Learning throught Complexity: An Education Critique. Complicity: An International Journal of Complexity and Education, v.6, n. 1, p. 28-33, 2009.

BRITO, C; LORDELO, J.A. de C. Avaliação da aprendizagem no ensino superior: uma visão do aluno. In, TENÓRIO, R.M.; VIEIRA, M.A (Orgs). Avaliação e Sociedade: a negociação como caminho. Salvador: EDUFBA, 2009, p. 253-272.

CARBINATTO, Michele Viviene; SOARES, Daniela Bento; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. GYM BRASIL - Festival Nacional de Ginástica para todos. Motrivivência, v. 28, n. 49, p. 128-145, 2016

CARBINATTO, Michele Viviene et al. Avaliação em Dança: o caso dos festivais universitários da Educação Física. Pro-Posições. v. 27, n. 3, p. 57-80, 2016.

CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

D´AMBRÓSIO, U. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.

DARIDO, S. Teoria, prática e reflexão na formação profissional em Educação Física. Revista Motriz, v.1, n.2, p. 124-128, 1995.

DAVIS, B. Complexity and education: Vital simultaneities. Educational, Philosophy and Theory, v.40, n.1, p.50-65, 2008.

DEPRESBITERIS, L. Avaliação da aprendizagem – Revendo conceitos e posições. In, SOUSA, C. P. de. Avaliação do rendimento escolar. Campinas SP: Papirus, 2004.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação da Educação Superior regulação e emancipação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 8, n. 2, p. 31-47, 2003.

FAZENDA, I. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 1979.

FÉDÉRATION INTERNATIONALE DE GYMNASTIQUE. Gymnastics for All: Regulations Manual. Gymnastics for All Committee, 2009.

FELS, L. Complexity, Teacher Education and Restless Jury: Pedagogical Moments of Performance. Complicity: An International Journal of Complexity and Education, v.1, n.1, p.73-98, 2004.

FIGUEIREDO, J. A Disciplina de Ginástica Artística na Formação do Licenciado em Educação Física sob a Perspectiva de Docentes Universitários. 2009. 307 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Motricidade) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2009.

FLORES, S. F. S. F.; CARBINATTO, M. V. Ginástica para todos para pacientes oncológicos: caminhos iniciais ainda que em tempos de pandemia. Revista didática sistémica, v. 24, n. 1, p. 94-105, 2022.

FURTADO, L. N. R.; CARVALHO, K. M. C. Do presencial ao virtual: uma experiência de releitura coreográfica na ginástica para todos. In: CARBINATTO, M. V; EHRENBERG, M. C. Festival ginástico e isolamento social: retratos de um evento online. Curitiba: Bagai, 2020, pp. 104-116.

GHEDIN, E.; ALMEIDA, M. I. de; LEITE, Y. U. F. Formação e professores: caminhos e descaminhos da prática. Brasília: Líber Livro, 2008.

GRANÚZZIO, P. M.; DE F. CERIBELLI, R. Resenha crítica sobre o estado da arte da formação de professores. Metáfora Educacional, v. 9, p.102-114, 2010.

GUSSO, H. L. et al. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, v. 41, e238957, p. 1- 27, 2020.

LAMAS, E.P.R. (Coord.). Dicionário de Metalinguagem Didática. Porto: Porto Editora, 2000.

MARKONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MENDES, O. M. Avaliação Formativa no Ensino Superior: reflexões e alternativas possíveis. In, VEIGA, I.P.A.; NAVES, M.L. de P (Orgs). Currículo e avaliação na educação superior. São Paulo: Junqueira & Marin, p. 175-197, 2005.

MELLO, V. A. de. História da Educação Física e do Esporte no Brasil: Panorama e Perspectivas. São Paulo: IBRASA, 1999.

MENEGALDO, F. R.; BORTOLETO, M. A. C. Ginástica para Todos: o que a Praxiologia Motriz diz sobre isso? Conexões, v. 18, e020014, p.1-17, 2020.

MOCKER, M. C. de M. O Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina: Suas concepções de Ensino e Educação Física. Kinesis, Santa Maria, n. 9, p. 45-56, jul., 1992.

MORAES, M. C. O Paradigma Educacional Emergente. Campinas: Papirus, 1997.

MOREIRA, W. W. Por uma concepção sistêmica na pedagogia do movimento. In: MOREIRA, W. W. (Org). Educação Física & Esportes: Perspectivas para o Século XXI. Campinas: Papirus, 1992, p. 199-210.

MORIN, E. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

MORIN, E. A Cabeça Bem-feita: Repensar a Reforma, Reformar o Pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001a.

MORIN, E. A Religação dos Saberes: O Desafio do Século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001b.

NISBET, J.; SHUCKSMIH, J. Estrategias de Aprendizaje. Madrid: Santillana, 1987.

NUNOMURA, M. Técnico de Ginástica Artística: Uma proposta para a formação profissional. 2001. 181f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 2001.

PATRÍCIO, T. L.; BORTOLETO, M. A. C. Festivais Ginásticos: princípios formativos na visão de especialistas. Conexões, v.13, p. 98-114, 2015.

PATRÍCIO, T. L.; CARBINATTO, M. V. Entre o real e o virtual: o fazer ginástico sob o olhar de mulheres. In: In: CARBINATTO, M. V; EHRENBERG, M. C. Festival ginástico e isolamento social: retratos de um evento online. Curitiba: Bagai, 2020, pp. 45-57.

POSSOLLI, G. E.; GUBERT, Raphaela. Portfólio como ferramenta metodológica e avaliativa. Coleção Agrinho, FAEP, 2014

SCARABELIM, M. L. A.; TOLEDO, E. Proposta de criação de uma ficha analítica de composições coreográficas na ginástica para todos: primeiros ensaios. Conexões, v. 13, n. especial, p. 181-196, 2015.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, A. C. O.; SOUSA, S. A.; MENEZES, J. B. F. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, n. 36, p. 298-315, 2020

SILVA, C. C. F.; FREITAS, L. G. Remoto, mas não distante: a reinvenção do ensino na Educação Superior em tempos de COVID-19. Dialogia, n. 36, p. 382-395, 2020

SILVA, D. F.; EHRENBERG, M. C. Corporalidade virtual e possibilidades de novas experiências In: CARBINATTO, M. V. Festival ginástico e isolamento social: retratos de um evento online. Curitiba: Bagai, 2020, pp. 10-21.

SIRINO, M. B. Avaliação no ensino superior em tempos de pandemia: uma experiência “freinetiana” numa perspectiva discursiva. Revista Humanidades e Inovação, v. 9, n. 5, p. 296-302, 2022.

SOUZA, E. P. M. Ginástica Geral: uma área do conhecimento da Educação Física. 1997. 163 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas –UNICAMP, Campinas, 1997.

TAFFAREL, C. Análise dos currículos de Educação Física no Brasil: Contribuições ao debate. Revista da Educação Física/ UEM, v.3, n.1, p. 48-56, 1992.

TEDESCO, J. C. O novo pacto educativo: educação, competitividade e cidadania na sociedade moderna. Tradução de Otacílio Nunes. São Paulo: Ática, 1998.

TORRES; S. C. G. Portfólio como instrumento de aprendizagem e suas Implicações para a prática pedagógica reflexiva. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 8, n. 24, p. 549-561, 2008

VIEIRA, R. M.; VIEIRA, C. Estratégias de Ensino/Aprendizagem. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, 2005.

ZABALA, A. Enfoque Globalizador e Pensamento Complexo: Uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Artmed, 2002.

Published

2023-12-26

How to Cite

CORRÊA, Lionela da Silva; DA SILVA, Enoly Cristine Frazão; CARBINATTO, Michele Viviene. Pedagogical strategies in remote teaching: actions in gymnastics for all. Dialogia, [S. l.], n. 46, p. e23849, 2023. DOI: 10.5585/46.2023.23849. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/23849. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos