Educação Infantil, creche, espaço e práticas pedagógicas nas teses e dissertações: um estudo bibliométrico
Primary Education, nursery, space and pedagogic practices in theses and dissertations: a bibliometric study
DOI:
https://doi.org/10.5585/45.2023.23832Keywords:
Educação Infantil, creche, prática pedagógica, espaço, análise bibliométrica.Abstract
This study aimed to analyze the academic scientific production in theses and dissertations concerning the Primary Education, nursery, space and pedagogic practices, published in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, between 2018 and 2022. It is a bibliographical research, of qualitative and quantitative type, that uses bibliometric analysis. The results show 22 researches, which reveal the diversity of themes in the investigated object, related to the childhood, pedagogic practices, infantile protagonism, space and teacher training. They indicate that it is necessary to deepen in the teacher training for new pedagogic practices to be executed. which reveal children as subject and protagonist of their learning. The study concludes that new studies can be undertaken, contemplating the pedagogic practice and the importance of the space as learning promoter in Primary Education, in the perspective of countersigned, innovative and inclusive practices.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n. 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 dez. 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-curriculo-em-movimento-sp-1312968422/legislacao. Acesso em: 01 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 21 nov. 2022.
GANDINI, L. Conectando-se por meio dos espaços de cuidado e de aprendizagem In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. (org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Volume 2. Porto Alegre: Penso, 2016. p. 315-336.
HORN, M. da G. S.; BARBOSA, M. C. S. Abrindo as portas da escola infantil: viver e aprender nos espaços externos. Porto Alegre: Penso, 2022. 159 p.
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA (IBICT). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD). Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Search/Advanced. Acesso em: 25 jan. 2023.
MALAGUZZI, L. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. (Org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Volume 1. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 59-104.
OLIVEIRA, Z. R. et. al. O trabalho do professor na educação infantil. São Paulo: Biruta, 2019.
PLATAFORMA SUCUPIRA. Dados quantitativos de programas recomendados e reconhecidos – Capes. Disponível em:
https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoRegiao.jsf. Acesso em: 29 jan. 2023.
SACARDO, C. R. M. Apontamentos sobre a coleta de dados em estudos bibliométricos e cientométricos. Filosofia e Educação (Online), v. 5, n. 2, p. 89-102, 2012. DOI: https://doi.org/10.20396/rfe.v5i2.8635396.
SILVA, J. H. da; HAYASHI, M. C. P. I. Estudo bibliométrico da produção científica sobre a associação de pais e amigos dos excepcionais. Revista Educação Especial, v. 31, n. 60, p. 65-80, jan./mar. 2018. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X18170.
SILVA, M. R.; HAYASHI, C. R. M.; HAYASHI, M. C. P. I. Análise bibliométrica e cientométrica: desafios para especialistas que atuam no campo. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 110-129, 2011. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v2i1p110-129.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.