The use of videos as promoters of media education and scientific literacy in chemistry teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.22851

Keywords:

media education, chemistry teaching, scientific literacy, videos, Youtube

Abstract

It is necessary to promote media education and scientific literacy in the educational context, since there is an increase in the belief in information without scientific foundations and that these are disseminated in media contexts within the vast digital world, a fact that became very evident after the rise of the novel coronavirus pandemic. The objective of this research is to analyze whether videos have been used to promote media education in science teaching, especially in chemistry teaching, using bibliographic research as a research tool. This research is qualitative in nature, with an exploratory objective and bibliographic research was used as an instrument. The number of jobs returned was low, with most of them dealing with high school. Still, it was possible to observe that in some of them the video is used to promote scientific literacy and media education, while in others, despite the favorable context, it was not so evident.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleber Rodrigues de Araujo Junior, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - Campus Cabo Frio

Licenciado em Química

Renata Cristina Nunes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - Campus Cabo Frio

Doutora em Ciências: Química

 

References

ALMEIDA, Laila Thayanne Gomes de; AYALA, José Danilo; QUADROS, Ana Luiza de. As Videoaulas em Foco: que contribuições podem oferecer para a aprendizagem de ligações químicas de estudantes da educação básica?. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 40, n. 4, p. 287-296, nov. 2018. Sociedade Brasileira de Quimica (SBQ). Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc40_4/09-EQF-17-18.pdf. Acesso em: 27 mar. 2022

ALMEIDA, Éder Barros de; SOUZA, Roseli Martins de; RIBEIRO, Simone Pereira da Silva. A Proposal for Teaching Chemical Equilibrium through Video Lesson Using a Tool of Daily Application. Revista Virtual de Química, São Paulo, p. 1-14, 2021. Sociedade Brasileira de Química (SBQ). Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/351834112_A_Proposal_for_Teaching_Chemical_Equilibrium_through_Video_Lesson_Using_a_Tool_of_Daily_Application. Acesso em: 20 mai. 2022

BATISTA, Allana; FARIA, Fernanda L.; BRONDANI, Patrícia B.. A Química do Petróleo: a utilização de vídeos para o ensino de química no nível médio. Química Nova na Escola, São Paulo. v. 42, n. 3, p. 237-245, 2020. Sociedade Brasileira de Química (SBQ). Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc42_3/06-RSA-53-19.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022

BERTOLDI, Anderson. Alfabetização científica versus letramento científico: um problema de denominação ou uma diferença conceitual?. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, p. 1-17, abr. 2020. FapUNIFESP (SciELO). Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782020250036. Acesso em: 12 fev. 2022.

CABRAL, Wallace Alves. Alfabetização Científica e Letramento Científico: caminhos possíveis para o ensino de ciências. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro v. 11, n. 3, p. 1-16, 2021. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/6375/0 Acesso em: 5 mar 2022.

CAMARGO, Marysson Jonas Rodrigues; VARGAS, Regina Nobre; SILVA, Juvan Pereira da; BENITE, Cláudio Roberto Machado; BENITE, Anna Maria Canavarro. Do Ferreiro a Magnetita: o vídeo educativo como alternativa para a implementação da lei 10.639/03. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 224-232, 2019. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc41_3/04-EQM-35-18.pdf. Acesso em: 20 mai. 2022.

CANDELA, Boris Fernando. El diseño y desarrollo de animaciones como estrategia que ayuda a mediar la comprensión del equilibrio químico en la escuela. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, Palma (Espanha), n. 75, p. 124-136, 26 mar. 2021. Edutec. Disponível em: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/1787. Acesso em: 10 mar 2022.

CORTES, Tanisse Paes Bóvio Barcelos; MARTINS, Analice de Oliveira; SOUZA, Carlos Henrique Medeiros de. Educação midiática, educomunicação e formação docente: parâmetros dos últimos 20 anos de pesquisas nas bases scielo e scopus. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, p. 1-34, 22 out. 2018. FapUNIFESP (SciELO). Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698200391. Acesso em: 9 abr. 2022.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 22, p. 89-100, abr. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782003000100009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 29 mar. 2021.

FERRAZ FILHA, Zilma S. OLIVEIRA, Rogério de; FONSECA, Venilson Luciano B. Ensino de Eletroquímica: avaliação da capacidade de escolha e do aprendizado obtido por alunos do 3º ano a partir de videoaulas no YouTube: estudo de caso no IFMG - Campus Ouro Preto. Química Nova na Escola, São Paulo v. 43, n. 2, p. 1-10, maio 2021. Sociedade Brasileira de Química (SBQ). Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/prelo/EQF-11-20.pdf. Acesso em: 15 abr. 2022.

GAUDÊNCIO, Jéssica da Silva. A alfabetização científica e o letramento científico frente às fake news do novo coronavírus coronavírus. Revista Eccom, Lorena, v. 12, n. 24, p. 413-425, jul. 2021. Disponível em: http://unifatea.com.br/seer3/index.php/ECCOM/article/view/1428. Acesso em: 20 fev. 2022.

GIL, Antônio Carlos. Como classificar as pesquisas? . Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Editora Atlas S.A. 2002.

GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro; LEAL, Débora Cristina Cordeiro Campos; SILVA, Mônica Ferreira da. Educação midiática, cultura digital e as fake news em tempos de pandemia. Educação em Revista, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 179-198, 22 dez. 2021. Faculdade de Filosofia e Ciências. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/12130. Acesso em: 10 abr 2022

LINO, Adan Santos; TRINDADE, Joana D'Arc da Silva; OLIVEIRA, Charlion Cosme de. Uma Ferramenta Para O Ensino Das Boas Práticas De Laboratório E Segurança Química Na Formação De Profissionais. Educação Química En Punto de Vista, Bogotá, v. 4, n. 2, p. 88-99, 2020. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/eqpv/article/view/2640. Acesso em: 20 abr. 2022.

MUÑOZ, Jorge Pozuelo. Aprendiendo reacciones químicas en tiempos de pandemia. Educación Química, Cidade do México, v. 32, n. 5, p. 74, 4 out. 2021. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2021000400074. Acesso em: 20 abr. 2022.

OLIVARES, Sergio Tirado; VÁZQUEZ, Ana M.; TOLEDANO, Rosa M.. La Docencia Virtual o e-Learning como Solución a la Enseñanza de la Física y Química de los Futuros Maestros en tiempos de COVID-19. Revista Española de Educación Comparada, Castilla-La Mancha, n. 38, p. 190, 27 mar. 2021. UNED - Universidad Nacional de Educacion a Distancia. Disponível em: https://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/28853. Acesso em: 20 abr. 2022

MARTIN, George Francisco Santiago; BOAS, Anderson Camatari Vilas; ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello. Podcasts e o interesse pelas ciências. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 77-98, 1 maio 2020. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1482. Acesso em: 25 mar. 2022.

NUNES, Renata Cristina; CARVALHO, Joice Lima; GOMES, Lucas de Souza. Caminhos Para Avaliação Da Aprendizagem Em Educação a Distância: revelações das pesquisas nacionais. In: GROSSI, Marcia Gorett Ribeiro (org.). Práticas Pedagógicas na EAD e no Ensino Remoto: novos caminhos de ensino e aprendizagem. Goiânia: Alta Performance, 2022. Cap. 5. p. 75-98.

OLIVEIRA, Kaio Eduardo de Jesus; PORTO, Cristiane de Magalhães; CARDOSO JUNIOR, Leonardo Fraga. Memes sobre ciência e a reconfiguração da linguagem da divulgação científica na cibercultura. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 42, p. 1-12, 1 set. 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/52938. Acesso em: 15 abr. 2022.

OLIVEIRA, Karla Jeane Vilela de; CUNHA, Kátia Silva. Infográficos como recurso auxiliar do processo de aprendizagem de estudantes do ensino médio. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 13, n. 3, p. 324-344, 19 dez. 2020.). Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/viewFile/11883/pdf. Acesso em: 15 abr. 2022.

PEREIRA, Elen Gomes; SILVA, Luciano Dias da. Relato De Experiência No Ensino Híbrido: como estudantes de química em nível médio encaram a indicação de videoaulas?. Revista Edapeci, [S.L.], v. 21, n. 1, p. 72-84, 22 mar. 2021. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/15235. Acesso em: 15 abr. 2022.

POZO, Juan Ignácio; CRESPO, Miguel Ángel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

REINA, Antonio; GARCÍA-ORTEGA, Héctor; HERNÁNDEZ-AYALA, Luis Felipe; GUERRERO-RÍOS, Itzel; GRACIA-MORA, Jesús; REINA, Miguel. CADMIO: creating and curating an educational youtube channel with chemistry videos. Journal Of Chemical Education, Washington, v. 98, n. 11, p. 3593-3599, 1 out. 2021. American Chemical Society (ACS). Disponível em: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jchemed.1c00794. Acesso em: 18 abr. 2022.

RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayra; DUARTE, Cláudia dos Santos. Pandemia Do Covid-19 E O Ensino Remoto Emergencial: mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas - Educação, Aracaju, v. 10, n. 1, p. 41-57, 6 set. 2020. Universidade Tiradentes. Disponível em: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57. Acesso em: 10 fev. 2022

RODRIGUES, Olira Saraiva; TAVARES, Cleide Sandra; CARDOSO, Romualdo. As tecnologias digitais e o ensino de ciência desafios curriculares. Prisma.Com, Porto, v. 45, p. 64-73, 2021. Universidade do Porto, Faculdade de Letras. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/10999. Acesso em: 10 mar. 2022.

ROSADO, Vagner Fortes; FELCHER, Carla Ott; SALGUEIRO, Andréia Fernandes; FOLMER, Vanderlei. Produção de vídeos no Ensino de Bioquímica e Química Orgânica. Revista de Ensino de Bioquímica, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 1-20, 31 ago. 2020. Sociedade Brasileira de Bioquimica e Biologia Molecular - SBBq. Disponível em: http://dx.doi.org/10.16923/reb.v18i1.872. Acesso em: 10 abr. 2022.

SANTOS, Wagner José dos; SILVA, Ivanderson Pereira da. Desenvolvimento e aplicação de uma proposta de ensino de ciências baseada no enfoque CTSA a partir de cenas do filme de ficção científica Avatar. Perspectiva, Florianópolis, v. 39, n. 2, p. 1-25, 10 jun. 2021. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/67608. Acesso em: 25 abr. 2022.

SANTOS NETO, José Leite dos. O que é Educação Midiática? Um campo de interação entre cinema e educação. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, Boa Vista, v. 1, p. 156-168, 14 ago. 2020. Universidade Federal de Roraima. Disponível em: https://revista.ufrr.br/repi/article/view/e202012. Acesso em: 26 mai. 2022.

SILVA, José Luiz da; SILVA, Débora Antônio; MARTINi, Cleber;.DOMINGOS, Diane Cristina Araújo; LEAL, Priscila Gonçalves; BENEDETTI FILHO, Edemar; FIORUCCI, Rogério. A Utilização de Vídeos Didáticos nas Aulas de Química do Ensino Médio para Abordagem Histórica e Contextualizada do Tema Vidros. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 34, n. 4, p. 189-200, nov. 2012. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/dezembro2012/quimica_artigos/videos_didaticos_aulas_quimica.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

SILVA, Maíra Batistoni e; SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica E Domínios Do Conhecimento Científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), Belo Horizonte, v. 23, n. 0, p. 1-20, 2021. FapUNIFESP (SciELO). Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/ZKp7zd9dBXTdJ5F37KC4XZM/. Acesso em: 20 fev. 2022.

SOUSA, Francisco Jucivanio Felix de; CAVALCANTE, Lígia Vieira da Silva; PINO, José Claudio del. Alfabetização científica e/ou letramento científico: reflexões sobre o ensino de ciências. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 5, n. 5, p. 1299-1312, 17 out. 2021. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense. Disponível em:. Acesso em: 8 out. 2021.

SOUZA, Taynara de; BORGES, Fabrício Alves; BARRO, Mario Roberto. Características das Videoaulas mais Populares dos Canais de Química do YouTube Edu. Revista Virtual de Química, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 867-877, 2020. Sociedade Brasileira de Química (SBQ). Disponível em: http://static.sites.sbq.org.br/rvq.sbq.org.br/pdf/v12n4a06.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.

WATANABE, Adriana; BALDORIA, Tatiane; AMARAL, Carmem Lucia Costa. O Vídeo Como Recurso Didático No Ensino De Química. Renote, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 1-10, 21 ago. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/85993. Acesso em: 20 set. 2021.

Published

2023-01-23

How to Cite

ARAUJO JUNIOR, Cleber Rodrigues de; NUNES, Renata Cristina. The use of videos as promoters of media education and scientific literacy in chemistry teaching. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e22851, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.22851. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/22851. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos