Interdisciplinarity and continuing education of teachers: Carolina Maria de Jesus in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/42.2022.22430

Keywords:

educação, interseccionalidade, interdisciplinaridade, Carolina Maria de Jesus

Abstract

We aim to present the Carolina Maria de Jesus project and the dialogues with the school, organized by the CISGES Research Group (Science, Health, Gender, Feeling) - Line 3: Gender, Mobility and Borders - Interdisciplinarity and Identity Constructions. The project involves master's students of the Graduate Program in Human Sciences of UNISA (Santo Amaro University), aiming to develop and discuss the theme of gender and intersectionality in the life and work of Carolina Maria de Jesus in the continuing education of teachers of the public network. The daily routine exposed in "Child of the dark: The diary of Carolina Maria de Jesus" allows us to problematize the coexistence of the writer, a black and poor woman, with the reality of the excluding city, dialoguing with the Human Sciences area and educational possibilities. To this end, this text maps the two formations carried out by this project, with teachers from the state public network of the South Zone of the city of São Paulo.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Figueira da Hora, UNISA - Universidade Santo Amaro

Mestrando em Ciências Humanas

 

Débora Silva Maria, UNISA - Universidade Santo Amaro

Doutora em Arqueologia

 

Vinícius Ferreira Lima, UNISA - Universidade Santo Amaro

Mestranda em Ciências Humanas

 

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro, Pólen, 2020.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.

BRUNO, Jéssica Santana. (Inter)ações afirmativas: Políticas de sentido sobre a colonização/decolonização do conhecimento no currículo e na formação docente. 2018. Dissertação (Mestrado em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade) - Instituto de Humanidades, Artes e Ciências, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/26694. Acesso em: 13 set. 2022

CISGES. Pesquisadores da Linha 3 do GP participam de evento na Universidade Estadual de Maringá – UEM. Grupo de Pesquisa CISGES – Ciência, saúde, gênero e sentimento. 2021. Disponível em: https://cisges.wordpress.com/2021/04/15/pesquisadores-da-linha-3-do-gp-participam-de- evento-na-universidade-estadual-de-maringa-uem/. Acesso em: 25 out. 2022.

HORA, Juliana Figueira; MARIA, Débora Silva; LIMA, Vinícius Ferreira. Interdisciplinaridade e formação continuada de docentes: Carolina Maria de Jesus em sala de aula

DAVIS, Ângela. Mulheres, raças, classes: desafios para o século XXI. In: MARUANI, Margaret (org.). Trabalho, logo existo: perspectivas feministas. Rio de Janeiro: FGV, 2019, p. 17-28.

EGA, Françoise. Cartas a uma negra. São Paulo: Todavia, 2021.

FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 11ª Edição. Editora Paz e Terra. Rio de Janeiro, 1987.

GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural de amefricanidade. [1988] In:

Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Organização: Flavia Rios, Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

HOOKS, Bell. Intelectuais Negras. In: Estudos feministas, Brasil, v.3, n.2, p.464-478. 1995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/16465. Acesso em: 13 set. 2022.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Âmago, 1976. JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: 1960.

MENEGON, Valdenia Guimarães e Silva; DOURADO, Geyciele Quezia; BARROS, Iasmin Talita Abreu; ALVES, Lígia Emanuela Costa, BBB•2021 e as Representações de Machismo, Racismo, Xenofobia e LGBTQfobia. Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero, v.12, n. 2, p.116•129, 2021. ISSN 2177•2886. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/18044/209209216372. Acesso em: 13 set. 2022.

MIGNOLO, Walter. Capitalismo y geopolítica del conocimiento: El eurocentrismo y la filosofía de la liberación en el debate intelectual contemporáneo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Del Signo, 2014.

MORIN, Edgar. Os setes saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez, 2000.

POMBO, O. Interdisciplinaridade: conceito, problemas e perspectivas. In: POMBO, O; LEVY, T; GUIMARÃES, H. (Org.). A interdisciplinaridade: reflexão e experiência. 2. ed. Lisboa: Texto, 1993, p. 8-14.

POSO, F.F.; MONTEIRO, B.A.P. A perspectiva decolonial nos cursos de formação de professores: uma revisão de literatura. Revista Pedagógica, v. 23, p. 1-18, 2021. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.5358.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez Editora, 2010. p. 84-130.

HORA, Juliana Figueira; MARIA, Débora Silva; LIMA, Vinícius Ferreira. Interdisciplinaridade e formação continuada de docentes: Carolina Maria de Jesus em sala de aula

RAGO, Margareth. Descobrindo historicamente o gênero. Cadernos Pagu. Campinas, São Paulo, n 11, p. 89-98, 1998. Disponível em: https://ieg.ufsc.br/public/storage/articles/October2020/Pagu/1998(11)/Rago.pdf. Acesso em: 13 set. 2022.

SUL 2 Diretoria de Ensino. Carolina Maria de Jesus e os diálogos na escola: Refletindo as possibilidades da interdisciplinaridade nas Ciências Humanas. Youtube, 25 de maio de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Fxb3GYFRHaQ. Acesso em: 18 out. 2022.

SUL 2 Diretoria de Ensino. Carolina Maria de Jesus e os diálogos na escola parte II: Desdobramentos e reflexões. Youtube, 8 de junho de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=pQxZJ9vc-Hc. Acesso em: 18 out. 2022.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014

Published

2022-10-27

How to Cite

DA HORA, Juliana Figueira; MARIA, Débora Silva; LIMA, Vinícius Ferreira. Interdisciplinarity and continuing education of teachers: Carolina Maria de Jesus in the classroom. Dialogia, [S. l.], n. 42, p. e22430, 2022. DOI: 10.5585/42.2022.22430. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/22430. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos