Google for education: case study in the municipal school, Salvador, Bahia
DOI:
https://doi.org/10.5585/39.2021.20621Keywords:
case study, google for education, municipal schoolAbstract
In the last decades, large Information Technology (IT) companies, such as Google, began to develop Educational projects and establish partnerships with public networks, private and civil society organizations, generating worrying reflections on public policies for access to information and communication technologies (ICT) in Brazil. Thus, the objective of this article seeks to discuss the purposes of Google for Education and its implementation, through the EscoLabs project, in schools in the municipality of Salvador/BA. With this intention, the methodological approach of the Descriptive Case Study, mediated by the procedures of direct observation and semi-structured interviews, allowed the participation of teachers, managers, and public agents of the Municipal Department of Education (SMED) in the composition of this research. In such a way, the results obtained lead us to rethink public policies for access to Digital Technologies in schools of Public Networks and suggest alerts on the exposure of data from educational institutions, teachers, and students to large IT corporations.
Downloads
References
BRASIL. Lei no 8.069, Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília: Diário Oficial da União, 1990. BRASIL.
BONETI, Lindomar Wessler. Políticas Públicas por dentro. Ijuí: Unijuí, 2006.
BONETI, Lindomar Wessler. As políticas públicas no contexto do capitalismo globalizado: da razão moderna à insurgência de processos e agentes sociais novos. PRACS: Revista Eletrônica de Humanidades do Curso de Ciências Sociais da UNIFAP, Macapá, n. 5, p. 17-28, dez. 2012. http://dx.doi.org.10.18468/pracs.
BONILLA, Maria Helena Silveira, PRETTO, Nelson. Políticas Brasileiras de Educação e informática. UFBA, 2000 http://www2.ufba.br/~bonilla/politicas.htm> Acesso em: 06 mai. 2019.
CRUZ, Leonardo Ribeiro da. Secretarias de Educação entregam alunos de bandeja como clientes para gigantes da tecnologia. Entrevista concedida ao Lavits. Disponível em: https://lavits.org/secretarias-de-educacao-entregam-alunos-de-bandeja-como-clientes-para%02gigantes-da-tecnologia/?lang=pt Acesso em 01 nov. 2020.
DIJCK, J. Van; POELL, T. Social media platforms and education. In: The SAGE Handbook of Social Media, 579-591, edited by Jean Burgess, Alice Marwick & Thomas Poell. London: Sage. 2018.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria. Educação Básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação & Sociedade. v.24 n.82. Campinas. Abril 2003.
GENTILI, Pablo. A Falsificação do Consenso. São Paulo: Vozes, 1998.
HETKOWSKI, Tânia Maria. Políticas Públicas: Tecnologias da Informação e Comunicação e Novas Práticas Pedagógicas. Bahia, Tese de Doutorado, UFBA, 2004.
HETKOWSKI, Tânia Maria; DIAS, Josemeire Machado. Educação, Cultura Digital e Espaços Formativos. Plurais Revista Multidisciplinar. Salvador, v. 4, n. 2, p. 11-25, mai./ago. 2019. https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2010.v1.n1.%p
JUNQUEIRA, Eduardo S. Estudos de plataforma: análise de dimensões do fenômeno no campo da educação. XII Simpósio Nacional da ABCiber. UFRGS, Porto Alegre, RS, 2019.
KANASHIRO, Marta. Lavits participa de reportagem de rádio sobre acordo entre Google e Unicamp. Entrevista concedida ao WebRádio Oxigênio, 2016. Disponível em: http://lavits.org/>Acesso em: 26 set. 2020.
LEHRER, Roberto. Da Ideologia do Desenvolvimento à Ideologia da Globalização: a educação como estratégia do Banco Mundial para o “alívio da pobreza”. São Paulo, USP, 1998.
LEMOS. André. Os Desafios Atuais da Cibercultura. Disponível em: http://www.lab404.ufba.br/?p=3599 Texto publicado originalmente no Caderno de Sábado do jornal Correio do Povo (15/06/19). Acesso em: 16 jan. 2020
LEMOS, A.; MARQUES, D. Interfaces Maliciosas: estratégias de coleta de dados pessoais em aplicativos. V!RUS, São Carlos, n. 19, 2019. [online]. Disponível em: http://www.nomads.usp.br/virus/_virus19/?sec=4&item=2&lang=pt>. Acesso em: 13 dez. 2019. https://doi.org/10.4237
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2003.
PARRA, Henrique Zoqui Martins. et al. Infraestruturas, Economia e Política Informacional: o Caso do Google Suite For Education. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina – PR. 2018 Disponível em http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/32320/pdf_1 Acesso em:10 out. 2019. http://dx.doi.org/10.5433/2176-6665.2018v23n1p63
SAAD, Elizabeth. Sociedade Digitalizada: “plataformização” das relações e uma privacidade “zerada” Jornal da USP, São Paulo, 2019. https://jornal.usp.br/artigos/sociedade-digitalizada-plataformizacao-das-relacoes-e-uma-privacidade-zerada/> Acesso em: 29 mar. 2020
VENTURINI, JAMILA. Escolas na mirra das corporações da internet. Entrevista concedida ao Outras Palavras, 2019. <https://outraspalavras.net/tecnologiaemdisputa/escolas-na-mira-das-corporacoes-da-internet/> Acesso em: 30 mar. 2020
YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e métodos/ Robert K. Yin; 2ª ed. – Porto Alegre: Bookman, 2001.
ZUBOFF, Shoshana. Big other: surveillance capitalismo and the prospects of an information civilization. Jounal of information Technology, Oxford, v.30, p.75 – 89, abr. 2015. http://doi: 10.1057 / jit.2015.5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dialogia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.