Planning literacy teaching practices in pandemic times: challenges and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/39.2021.20620

Keywords:

literacy, pandemic, planning, teaching practice

Abstract

This paper brings the results of a study aimed at understanding the challenges and possibilities encountered from literacy teachers, two municipalities in the Brazilian State of Rio Grande do Sul, in planning their pedagogical practices in times of COVID-19. Data collection was carried out through an online survey. Based on the responses of 28 teachers, an analysis of qualitative and exploratory nature was undertaken, having as support the works of Menegolla and Sant'Anna (2014), Soares (2016), Nóvoa (2020), Dussel (2020), and Moreira and Schlemmer (2020), between others. The results showed that the main challenges were related to physical distance, the amount of activities proposed, the time allotted to carry them out, as well as the need for mediation by the families in carrying out the planning. As for the possibilities, the use of technological tools is highlighted both for the maintenance of the bond and for the development of tasks in an autonomous way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Ignácio, Universidade Federal do Rio Grande – FURG

Doutorado em Educação

Caroline Braga Michel, Universidade Federal do Rio Grande – FURG

Doutorado em Educação

References

AMORIM, Rejane M.; AMARAL, Arlene de P. Alfabetização por meio virtual: Alice no mundo da pandemia. Revista Aproximação. vol. 02. núm. 05. out/nov/dez, 2020. p.7-19. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/aproximacao/article/view/6703/4631 . Acesso em: 27 fev. 2021.

ANDRÉ, Marli e GATTI, Bernadete. Métodos Qualitativos de Pesquisa em Educação no Brasil: origens e evolução. 2008. Disponível em: https://www.uffs.edu.br. Acesso em: 15 Jun. 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 13. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.

BAPTISTA, Mônica C. Alfabetização e letramento em classes de crianças menores de sete anos: direito da criança ou desrespeito à infância? In: GONÇALVES, Adair Vieira; PINHEIRO, Alexandre dos Santos (Orgs.). Nas trilhas do letramento: entre teoria, prática e formação docente. Campinas: Mercado de Letras; Dourados: Editora da Universidade Federal de Dourados, 2011. p. 227-257.

BAPTISTA, Mônica C. Crianças menores de sete anos, aprendizagem da língua escrita e o ensino fundamental de nove anos. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. A criança de 6 anos, a linguagem escrita e o ensino fundamental de nove anos: escrita em turmas de crianças de seis anos de idade. Belo Horizonte: UFMG, FaE, CEALE, 2009, p. 13-25.

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

DIAS, D. P.; SMOLKA, A. L. B. Das (im)possibilidades de se alfabetizar e investigar em condições de isolamento social. Revista Brasileira de Alfabetização. nº 14. p. 228-244. 2021. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf. Acesso em: 21 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.47249/rba.vi14

DUSSEL, Ines. La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, 2016482, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16482. Acesso em: 31 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16482.090.

FERREIRA, Luciana Haddad; BARBOSA, Andreza. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2015483, p. 1 - 24, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15483. Acesso em: 31 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15483.076.

FERREIRO, Emília e TEBEROSKY, Ana. A psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas. 1985.

GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. História das culturas do escrito: tendências e possibilidades de pesquisa. In: MARINHO, Marildes e CARVALHO, Gilcinei Teodoro (Orgs.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010. p. 218-248.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOULART, Cecília. A organização do trabalho pedagógico: alfabetização e letramento como eixos orientadores In: BEAUNCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do. (Orgs.) Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade Brasil: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p. 85-96.

GUIZZO, Bianca S.; MARCELLO, Fabiana de A.; MULLER, Fernanda. A reinvenção do cotidiano em tempos de pandemia. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 46, e238077, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/ybM6TZ8MvPmdLN8HzqgFZKS/?lang=pt. Acesso em: 15 Jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046238077.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2018 - 2020. Rio de Janeiro: IBGE, 2020.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Rio de Janeiro: IBGE, 2018.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LUDOVICO, Franciele M.; MOLON, Jaqueline; FRANCO, Sérgio R. K., BARCELLOS, Patrícia da Silva C. COVID-19: desafios dos docentes na linha de frente da educação. Interfaces Científicas, Número Temático – Cenários escolares em tempo de Covid-19 na Pós-Quarentena. Aracaju, v.10, n.1. p. 58 – 74, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9166/4129. Acesso em: 10 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p58-74.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos da metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003. Disponível em https://docente.ifrn.edu.br/olivianeta/disciplinas/copy_of_historia-i/historia-ii/china-e-india. Acesso em: 31 maio 2020.

MELO, Raimunda Alves; FRANÇA-CARVALHO, Antonia D. A produção de materiais didáticos para o desenvolvimento de atividades pedagógicas não presenciais durante a pandemia do coronavírus. Revista Epistemologia e Práxis Educativa. Teresina, ano 03, n. 03, v. 03, set./dez. 2020. p. 1-21. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/epeduc/article/view/12148/7089. Acesso em: 20 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.26694/epeduc.v3i3.12148.

MENEGOLLA, Maximiliano; SANT’ANNA, Ilza M. Por que Planejar? Como Planejar?: currículo, área, aula. 22 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

MONTEIRO, Sara M.; BAPTISTA, Monica. Dimensões da proposta pedagógica para o ensino da Linguagem Escrita em classes de crianças de seis anos. In: BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. A criança de 6 anos, a linguagem escrita e o ensino fundamental de nove anos: escrita em turmas de crianças de seis anos de idade. Belo Horizonte: UFMG, FaE, CEALE, 2009, p. 29-67.

MOREIRA, Jose A.; SCHLEMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, V. 20, (26), 63438, p. 1-35. 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438/36079. Acesso em: 15 Jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438.

NÓVOA, Antonio. Conversa com António Nóvoa - A educação em tempos de pandemia. 2020. Disponível em: http://geonauta.com.br/sala-dos-professores/cartografia-digital/lives- sobre-educao-e-ensino-a-distncia/432. Acesso em: 10 jun. 2020.

RELATÓRIO EM REDE, Alfabetização. Alfabetização em Rede: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia Covid-19 - Relatório Técnico (Parcial). Revista Brasileira De Alfabetização, (13), 2020, p. 185-201. Disponível em: http://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/465. Acesso em: 04 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.47249/rba2020465.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto Estadual nº 55.115, de 12 de março de 2020. Diário Oficial Estadual, Porto Alegre, p. 1-2, 2020. Disponível em: http://www.al.rs.gov.br/legis/M010/M0100099.ASP?Hid_Tipo=TEXTO&Hid_TodasNormas=66156&hTexto=&Hid_IDNorma=66156. Acesso em: 18 jun. 2020.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2004.

SOBRINHO, Patrícia J. Oportunidades e desafios da educação pública (Ensino Fundamental e Médio) em tempos de pandemia. Revista Aproximação. vol. 02. núm. 05. out/nov/dez, 2020. p. 77-85. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/aproximacao/article/view/6687. Acesso em: 27 fev. 2021.

SOUZA, Vitor F.; JÚNIOR MAGNONI, Lourenço. O que as estatísticas retratam sobre a educação básica em tempos de covid-19. Revista Epistemologia e Práxis Educativa. Teresina, ano 03, n. 03, v. 03, set./dez. 2020. p. 1-21. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/epeduc/article/view/11373 . Acesso em: 27 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.26694/epeduc.v3i3.11373.

Published

2021-12-15

How to Cite

IGNÁCIO, Patrícia; MICHEL, Caroline Braga. Planning literacy teaching practices in pandemic times: challenges and possibilities. Dialogia, [S. l.], n. 39, p. e20620, 2021. DOI: 10.5585/39.2021.20620. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/20620. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 39 “Retratos de Escolas: estudos sobre a escolarização em diferentes contextos e territórios educativos”