The genesis of history teaching in Brazil: a project for the construction of national identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/38.2021.20445

Keywords:

history, education, nacional identity

Abstract

The text aims to analyze the genesis of the constitution of the teaching of history in Brazil, its first decades through problems and reflections, especially during the nineteenth century. Thus, we seek to present possible influences and outline reflections on the construction of national identity through historical teaching from the perspective of ethnic-racial exclusion as a significant element for the social and cultural construction of the nation. As a methodology, Bardin's (2011) is used in order to carry out a qualitative analysis of the role assigned by the State in the school subject of history and its relationship with the construction of national identity. As a result, we present the counter-argument of a false idea of black passivity that the teaching of history sought to highlight in education and the challenges facing the remnants in the narrative of the Brazilian imagination about a supposedly homogeneous national identity and racial democracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Artur José Renda Vitorino, Pontifícia Universidade Católica de Campinas – PUC-Campinas

Doutor em História

Gisele Maria Beloto, Pontifícia Universidade Católica de Campinas – PUC-Campinas

Mestra em Educação

References

ALENCASTRO, Luiz Felipe de. O fardo dos bacharéis. Novos estudos CEBRAP, n. 19, p. 68-72, 1987.

BARDIN, Laurence. Analise de Conteúdo. São Paulo: Edição 71, 2011.

BELOTO, Gisele Maria. Material didático de história com vista à Lei nº 10.639/03: Uma construção de Política Educacional. 2019. 214f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Capitalismo e cidadania nas atuais propostas curriculares de história. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, p. 11-27, 2010.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Os confrontos de uma disciplina escolar: da história sagrada a história profana. Revista Brasileira de História 25/26. Ed. Contexto, São Paulo, 1993.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Reflexões sobre o ensino de História. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 127-148, 2018.

COSTA, Sérgio. Dois Atlântico: teoria social, anti-racismo, cosmopolitismo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

CRUZ, Marcus Silva da; ASSIS, Gabriella Lima de. A teoria da obra histórica em Hayden White: Entre a História e a Literatura. Revista de História Comparada, v. 7, n. 2, p. 75-89, 2013.

FARIA, Sheila de Castro. Identidade e comunidade escrava: um ensaio. Tempo, v. 11, p. 122-146, 2007.

FREITAS, Itamar. Histórias do ensino de história no Brasil. Editora Universidade Federal de Sergipe, v. 2, 2010.

FURET, François. A Oficina da História. Trad. Adriano Duarte Rodrigues. Lisboa: Gradiva, s.d.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Lima Salgado. Livro de fontes de historiografia brasileira. EDUERJ, 2010.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Lima Salgado. Nação e Civilização nos Trópicos: o Instituto Histórico Geográfico Brasileiro e o projeto de uma história nacional. Revista Estudos Históricos, v. 1, n. 1, p. 5-27, 1988.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Lima Salgado. Racismo e anti-racismo no Brasil. Novos Estudos, nº 43, p. 26-44, 1995.

HOBSBAWM, Eric. Introdução: a invenção das tradições. A invenção das tradições, v. 3, p. 09-23, 1984.

LOPES, Nei; MACEDO, José Rivair. Dicionário da história da África: Séculos VII a XVI. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2017.

MANOEL, I. A. O Ensino de História no Brasil: do Colégio D. Pedro II aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Pedagogia Cidadã: Cadernos de Formação Ensino de História. 2ª ed. São Paulo: UNESP, v. 1, p. 65-78, 2006.

MATHIAS, Carlos Leonardo Kelmer. O ensino de História no Brasil: contextualização e abordagem historiográfica. História Unisinos, v. 15, n. 1, p. 40-49, 2011.

MARTIUS, Karl Friedrich Philipp von. Como se deve escrever a história do Brasil. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, v. 6, n. 24, p. 381-403, 1844.

MILLER, Joseph C. África Central durante a era do comércio de escravizados, de 1490 a 1850. In: Heywood, Linda M. (Org.). Diáspora negra no Brasil. São Paulo: Contexto. p.29-80. 2008.

MILLER, Joseph C. Restauração, reinvenção e recordação: recuperando identidades sob a escravização na África e face à escravidão no Brasil. Revista de História, n. 164, p. 17-64, 2011.

NADAI, Elza. O ensino de História no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, 1992.

NADER, Pedro Eduardo Portilho de. Histórias adversas: A confrontação entre a história dos Annales e a chamada histórica positivista. Revista USP, n. 23, p. 62-67, 1994.

REIS, João José. Quilombos e revoltas escravas no Brasil. Revista USP, n. 28, p. 14-39, 1996.

THORNTON, John. A África e os africanos na formação do mundo Atlântico, 1400-1800. Rio de Janeiro, Campus, 2003.

VANSINA, Jan. A tradição oral e sua metodologia. In: KI-ZERBO, Joseph (Editor). Metodologia e pré-história da África. [tradução: MEC – Centro de Estudos Afro-Brasileiros da Universidade Federal de São Carlos]. 3ª ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2011, p. 139-166.

VANSINA, Jan. How Societies are Born: governance in West Central Africa before 1600. Charlottesville: Ed. Virginia University, 2005.

VANSINA, Jan. O Reino do Congo e seus vizinhos. In: África do século XVI ao século XVIII, Brasília: UNESCO, 2010, p. 647-694

Published

2021-08-27

How to Cite

VITORINO, Artur José Renda; BELOTO, Gisele Maria. The genesis of history teaching in Brazil: a project for the construction of national identity. Dialogia, [S. l.], n. 38, p. e20445, 2021. DOI: 10.5585/38.2021.20445. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/20445. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 38 “Educação, Diversidade e Questões Étnico-Raciais”