Intercultural communication: the Italian public school and multilingual dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/41.2022.20322

Keywords:

multilingual classes, intercultural communication, culture, intercultural dialogue

Abstract

This article has the theme of intercultural dialogue in teacher education in multilingual classrooms. The academical assumptions are the concepts of intercultural communication in Giaccardi (2005) and dialogue, according to Paulo Freire (1977, 1980, 1983, 2004). The analyzed sample is composed of the observations made in the plurilingual classroom of the Italian public school, the class M1, inserted in the CPIA5 Project, in the city of Milan, Italy, during the academic year of 2018/2019. The results obtained verified the presence of an intercultural dialogue without the predominance of one culture over the others, present in that school context. As perspectives, it is proposed the need to deepen the studies in this area, in order to verify the possible elements that form the teaching work, in multicultural and plurilingual classrooms.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Solange Padilha Oliveira Guimarães, Faculdade Unialphaville

Mestrado em Educação

 

Maria de Lourdes Gaspar Tavares, Universidade Paulista

Doutorado em Linguística Aplicada

 

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Qual é o método de Paulo Freire: Coleta dos primeiros passos. Brasília: Edição brasileira, 1981.

CATARCI, Marco. L’integrazione dei rifugiati. Formazione e inclusione nelle rappresentazioni degli operatori sociali. Milan: Franco Angeli, 2011.

CAZARRÉ, Marieta. Mais de 1% da população mundial sofre com deslocamento forçado: Em 2019, 79,5 milhões estavam nessa situação, diz agência da ONU. Agência Brasil, Montevidéu, Jun 2020. Seção Internacional. Não paginado. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/internacional/noticia/2020-06/mais-de-1-da-populacao-mundial-sofre-com-deslocamento-forcado . Acesso em: 28 ago. 2020.

CAZARRÉ, Marieta. Número de Refugiados bate novo recorde e atinge 68,5 milhões. Agência Brasil, Lisboa, Jun 2018. Seção Internacional. Não paginado. Disponível em: http://agenciabrasil.ebc.com.br/internacional/noticia/2018-06/numero-de-refugiados-bate-novo-recorde-e-atinge-685-milhoes . Acesso em: 28 ago. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Conscientização: Teoria e Prática da Libertação. Uma Introdução ao Pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

GIACCARDI, Chiara. La Comunicazione Interculturale. Milano: Il Mulino Itinerari, 2005.

ITALIA. Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociale. Direzione Generale dell’Immigrazione e delle Politiche di Integrazione. Report di Monitoraggio. 30 giugno, 2020. Disponível em:

https://www.lavoro.gov.it/priorita/pagine/minori-stranieri-non-accompagnati-in-italia-pubblicato-il-report-semestrale-di-monitoraggio-aggiornato-al-30-giugno-2020.aspx/

Acesso em: 30 set. 2020

ONE PER CENT of humanity displaced. UNHCR Global Trends Forced Displacement, 18 june, 2020. Disponível em: https://www.unhcr.org/news/press/2020/6/5ee9db2e4/1-cent-humanity-displaced-unhcr-global-trends-report.html Acesso em: 24 set. 2020.

THIRTY-ONE PEOPLE are newly displaced every minute of the day. UNHCR Global Trends Forced Displacement , 2018. Disponível em: https://www.unhcr.org/globaltrends2017/ . Acesso em: 24 set. 2020.

TWENTY PEOPLE are newly displaced every minute of the day. UNHCR Global Trends Forced Displacement, 15 may 2018.

Disponível em: https://www.unhcr.org/globaltrends2016/ . Acesso em: 24 set. 2020.

WENDEN, Catherine Wihtol. Atlante: mondiale delle migrazioni. Traduzione di Nadia Castelnuovo. 5. ed. Milano: Antonio Vallarde Editore, 2012.

Published

2022-05-10

How to Cite

OLIVEIRA GUIMARÃES, Solange Padilha; TAVARES, Maria de Lourdes Gaspar. Intercultural communication: the Italian public school and multilingual dialogues. Dialogia, [S. l.], n. 41, p. e20322, 2022. DOI: 10.5585/41.2022.20322. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/20322. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos