The teaching of history of Africa in the continuing formation of teachers basic education: themes and pedagogical guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/39.2021.20219

Keywords:

teacher education, history of Africa, anti-racist education

Abstract

This article aims to discuss strategies for teacher training for teaching the history of Africa. For this we report the results of an extension course entitled Actions to promote the formation of teachers for the teaching of Afro-Brazilian history and culture in Basic Education and, to better meet our purpose, we prioritize analyzing the information collected in one of the meetings, which had as its theme the 'History of Africa and the black people in Brazil'. During the course of the training we made an effort to point out strategies that teachers can adopt to work with the History of Africa in the different school disciplines and We conclude that knowledge from African peoples is crucial to explain the multiple knowledge present in Brazil and to build an anti-racist education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Delton Aparecido Felipe, Universidade Estadual de Maringá – UEM

Doutor em Educação

References

BARROS, Rachel Rocha de Almeida; CAVALCANTI, B. C. O lugar social das palavras africanas no português do Brasil. Kulá-Kulé: visibilidades negras. Maceió: EDUFAL, 2006.

BERND, Zilá. Poesia negra brasileira – Antologia. Porto Alegre: AGE/IEL/IGEL, 1992.

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, 2004.

BRASIL. Parecer No. CNE/CP 003/2004 do Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação étnico-raciais e para a História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/003.pdf; acesso em 21. abr. 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário Etimológico da Língua Portuguesa. 2 Ed. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1986.

DREGUER, Ricardo. Bia Na África. 2. Ed, São Paulo: Moderna, 2016.

FELIPE, Delton Aparecido; MOREIRA, Liege Torresan Estratégias para o ensino de história e cultura afro-brasileira. Revista África e Africanidades, v. XII, p. 1-13, 2019.

Disponível em:https://africaeafricanidades.online/documentos/0020052019.pdf

GERDES, P. Ideias matemáticas originárias da África e a educação matemática no Brasil. Revista Tópicos Educacionais, p. 139-158, 2012.

GOMES, Nilma Lino; SILVA, Petronilha Beatriz Gomes e (orgs). Experiências étnico-culturais para a formação de professores. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

GOMES, Nilma Lino. Panorama de Implementação da Lei nº10.639/2003: Contribuições da Pesquisa Práticas Pedagógicas de Trabalho com Relações Étnico-raciais na Escola. In: SILVA, Tatiana Dias; GOES, Fernanda Lira. Igualdade Racial no Brasil: Reflexões no Ano Internacional dos Afrodescendentes. Brasileia: Ipea, 2013.

GONÇALVES, Rosângela Cristina. Quinze anos da Lei 10.639/03 - avanços e retrocessos. RIDPHE_R Revista Iberoamericana Do Patrimônio Histórico-Educativo, 4(2), 2018 pp. 434-439.

HERNANDEZ, Leila leite. A África na sala de aula. São Paulo: Selo Negro, 2005.

LOVEJOY, Paul. A Escravidão na África – Uma História de suas Transformações. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

MATTOS, Hebe Maria. O ensino de História e a luta contra a discriminação racial no Brasil. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel (Org.). Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003, p. 127-136.

MOREIRA, L. T. ;FELIPE, Delton Aparecido. Direitos humanos e as relações étnico-raciais no espaço escolar. In: PRIORI, Angelo; FELIPE, Delton Aparecido; PEREIRA, Márcio José. (Org.). Conversas sobre direitos humanos e práticas educativas no espaço escolar. 1ed.Maringá - Paraná: Edições Diálogos, 2019, v. 1, p. 78-87.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. 3ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

SANTOS, Diego Junior da Silva; PALOMARES, Nathália Barbosa; NORMANDO, David; QUINTÃO, Cátia Cardoso Abdo. Raça versus etnia: diferenciar para melhor aplicar. Dental Press J Orthod. vol.15, no.3, p. 121-124, 2010.

SANTOS, Diego Junior da Silva; PALOMARES, Nathália Barbosa; NORMANDO, David; QUINTÃO, Cátia Cardoso Abdo. Raça versus etnia: diferenciar para melhor aplicar. Dental Press J Orthod. vol.15, no.3, p. 121-124, 2010.

SERRANO, Carlos; WALDMAN, Mauricio. Memórias d´África: a temática africana em sala de aula. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Alberto da Costa e. A África explicada aos meus filhos. Rio de Janeiro: Agir, 2008.

SILVA, Alberto da Costa e. A manilha e o libambo. A escravidão na África de 1500 a 1700. Rio de Janeiro: Nova Fronteira/Ed. UFRJ, 2003.

SILVA, Ronaldo Tomaz de Andrade; ZANLORENZI, Marcos Aurélio. Etnomatemática e alguns algoritmos africanos: articulando questões étnico-raciais e conteúdo de matemática. Ebrapem, ufjf, 2015

SOUZA, Ana. Paula Herrera; FELIPE, Delton Aparecido . História da África e do povo negro no Brasil: construção de caminhos pedagógicos. In: Felipe, Delton Aparecido. (Org.). Educação para as relações étnico-raciais: estratégias para ensino de história e cultura afro-brasileira. 1ed.Maringá: Mondrian, 2019, v. 1, p. 55-74.

STELLING, Luiz Felipe Peçanha. “Raças humanas” e raças biológicas em livros didáticos de Biologia de ensino médio. Tese de Doutorado. Dissertação (Mestrado em Educação), Departamento de Educação, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro. 2007

VISENTINI, Paulo Fagundes; RIBEIRO, Luiz Dario Teixeira; PEREIRA, Analúcia Danilevicz. História da África e dos africanos. Editora Vozes Limitada, 2012.

Published

2021-10-06

How to Cite

FELIPE, Delton Aparecido. The teaching of history of Africa in the continuing formation of teachers basic education: themes and pedagogical guidelines. Dialogia, [S. l.], n. 39, p. e20219, 2021. DOI: 10.5585/39.2021.20219. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/20219. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos