Possibilities and limitations of addressing a socioscientific issue in the scientific and technological literacy of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/39.2021.19718

Keywords:

abordagem de questão sociocientífica, alfabetização científica e tecnológica

Abstract

In this study, we aimed to identify the levels of Scientific and Technological Literacy (STL) expressed by students in the development of a didactic intervention with the Socioscientific Issues (SSI) approach and to analyze possibilities and limitations of the didactic intervention developed in the emergence of the identified STL levels. In this sense, we conducted a qualitative research with the participation of thirty high school students from a public school, and we followed three methodological steps: planning of didactic intervention based on the SSI approach; development of planned didactic intervention; and data collection and analysis. In our results, we identified three levels of STL in students: practice, civic and cultural. As possibilities for the emergence of STL levels, we highlight the understanding of economic, social, ethical and political implications involved in the oil spill off the coast of the northeast, and as limitations, the lack of discussion about the students' values, interests and personal opinions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robson Almeida Monteiro de Farias, Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE

Licenciado em química

Ruth do Nascimento Firme, Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE

Doutora em Educação

References

ACEVEDO, J. A. D.; ALONSO, A. V.; MANASSERO-MAS, M. A. Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Madrid, v. 02, n. 02, p. 80-111, 2003.

ALONSO, A. V. Importância da alfabetização científica e do conhecimento acerca da

natureza da Ciência e da Tecnologia para a formação do cidadão. In: MACIEL, M. D.; AMARAL, C. L. C.; GUAZELLI, I. R. B (Orgs.). Ciencia, tecnología e sociedade:

pesquisa e ensino. São Paulo: Terracota, 2010.

ALMEIDA, M. T.; GUIMARÃES, M. A. Raciocínio moral em questões sociocientíficas: argumentação de licenciandos de ciências sobre eutanásia. Amazônia: revista de educação em ciências e matemática. v. 15, n. 34, p. 80-95. jul./dez. 2019.

AULER, D.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científico-tecnológico para quê?.

Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 03, n. 02, p. 122-134, 2001.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 134, n. 248, p. 1-27, 23 dez. 1996. PL 1258/1988

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 10 ago. 2021.

BOCHECO, Otávio. Parâmetros para a abordagem de evento no enfoque CTS. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para inclusão social. Revista Brasileira de Educação, n. 22, p. 89-100, 2003.

CONRADO, D. M.; NUNES-NETO, N. Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. 1. ed. Salvador: EDUFBA, p. 27-57, 2018.

GENOVESE, C. L. C. R.; GENOVESE, L. G. R.; CARVALHO, W. L. P. Questões sociocientíficas: origem, características, perspectivas e possibilidades de implementação no ensino de ciências a partir dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Amazônia: revista de educação em ciências e matemática. v. 15, n. 34, p. 5-17. jul./dez. 2019.

HODSON, D. Realçando o papel da ética e da política na educação científica: algumas considerações teóricas e práticas sobre questões sociocientíficas. In: CONRADO, D. M.; NUNES-NETO, N. (org.). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. 1. ed. Salvador: EDUFBA, 2018.

KOLSTO, S. D. Scientific literacy for citizenship: Tools for dealing with the science dimension of controversial socioscientific issues. Science Education. v. 85 (3), p. 291-310, 2004.

LORENZETTI, L.; SIEMSEN, G. H.; OLIVEIRA, S. Parâmetros de Alfabetização Científica e Alfabetização Tecnológica na Educação em Química: analisando a temática ácidos e bases. ACTIO, Curitiba v. 2, n. 1, p. 4-22, jan./jun. 2017.

MERÇON, F. O que é uma gordura trans. Química Nova na Escola, v. 32, n. 2, p. 78-83, 2010.

MORTIMER, E. F.; MACHADO, A. H. Química. 3. ed. v. 3. São Paulo: Scipione, 2013.

PÉREZ, L. F. M. Questões sociocientíficas na prática docente: ideologias, autonomia e formação de professores. São Paulo. Editora Unesp, 2012.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RATCLIFFE, M.; GRACE, M. Science education for citizenship: teaching Socio-scientific issues. 1. ed. Philadelphia. Maidenhead: Open University Press, 2003.

SÁ, L. P.; FRANCISCO, C. A.; QUEIROZ, S. L. Estudos de caso em química. Química Nova, v. 30, n. 3, p. 731-739, 2007.

SADLER, T. D. Informal reasoning regarding socioscientific issues: a critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, v. 41, n. 5, p. 513-536, 2004.

SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Abordagem de aspectos sociocientíficos em aulas de ciências: possibilidades e limitações. Investigações em Ensino de Ciências, v.14, n. 2, p. 191-218, 2009.

SHEN, B. S. P. Science Literacy: Public understanding of science is becoming vitally needed in developing and industrialized countries alike. American Scientist. v. 16, n. 03, p. 265-268, 1975.

SILVA, S. M. B.; SANTOS, W. L. P. Questões sociocientíficas e o lugar da moral nas pesquisas em ensino de ciências. Interações, n. 31, p. 124-148, 2014.

ZEIDLER, D. L.; NICHOLS, B. H. Socioscientific issues: theory and practice. Journal of Elementary Science Education, v. 21, n. 2, p. 49-58, 2009.

ZEIDLER, D. L.; HERMAN, B. C.; SADLER, T. D. New orientations in socioscientific issues research. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research. v. 1, n. 11, p. 1-9, 2019.

Published

2021-09-28

How to Cite

FARIAS, Robson Almeida Monteiro de; FIRME, Ruth do Nascimento. Possibilities and limitations of addressing a socioscientific issue in the scientific and technological literacy of students. Dialogia, [S. l.], n. 39, p. e19718, 2021. DOI: 10.5585/39.2021.19718. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/19718. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos