“Arts of doing” from childhood: between home and school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.19665

Keywords:

Memory, Childhood, Tactics, Florianopolis City

Abstract

The article presents memorialistic narratives about childhood experiences, on the pathways between home and the educational institutions of the urban downtown of Florianopolis (SC), in the first half of the 20th century: the School Groups Lauro Müller, Dias Velho, Silveira de Souza and Arquidiocesano of São José. The memories of the “arts of doing” from childhood, captured through fifteen interviews, recorded in audio and image, are understood from Michel de Certeau’s perspective, especially regarding the concepts of “practiced spaces” and of “tactics”. Among the conclusions, it is evident that the memories flash from an intense process of interaction between interviewer and interviewee and that the erstwhile childhood, in the memories, it is a special agent that makes use of the tactics of its own margin to the social order of each epoch and historical context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lisley Canola Treis Teixeira, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC

Doutorado em Educação

Claricia Otto, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC

Doutorado em História

References

ARY. Entrevista n. 2. Florianópolis, 26 de nov. 2014 e 29 de jul. 2015. 33f.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 16. ed. Tradução: Ephaim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2009.

DADÁ. Entrevista n. 9. Florianópolis, 9 dez. 2015. 46f.

GLORINHA. Entrevista n. 7. Florianópolis, 3 dez. 2015. 31f.

JOCA. Entrevista n. 5. Florianópolis, 9 out. 2015. 31f.

MANECA. Entrevista n. 11. Florianópolis, 17 dez. 2015. 36f.

MANINHA. Entrevista n. 1. Florianópolis, 28 out. 2014 e 27 jul. 2015. 51f.

MAZINHO. Entrevista n. 15. Florianópolis, 11 abr. 2016 e 20 abr. 2017. 46f.

PORTELLI, Alexandro. “O momento da minha vida”: funções do tempo na história oral. In: FENELON, Déa Ribeiro et al. (org.). Muitas memórias, outras histórias. São Paulo: Olho d’Água, 2004, p. 296-313.

ROSINHA. Entrevista n. 10. Florianópolis, 17 dez. 2015. 31f.

SIMMEL, Georg. Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

VADO. Entrevista n. 3. Florianópolis, 28 nov. 2014. 30f.

VADICO. Entrevista n. 8. Florianópolis, 9 dez. 2015. 39f.

VEIGA, Eliane Veras da. Florianópolis: Memória urbana. Florianópolis: Fundação Franklin Cascaes, 2008.

WOLFF, Edson Ávila. As bases de um planejamento urbano participativo em Florianópolis: os últimos anos de elaboração do plano diretor do distrito sede de 1997. Dissertação (Mestrado em Urbanismo, História e Arquitetura da Cidade). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

Published

2021-05-17

How to Cite

TEIXEIRA, Lisley Canola Treis; OTTO, Claricia. “Arts of doing” from childhood: between home and school. Dialogia, [S. l.], n. 37, p. e19665, 2021. DOI: 10.5585/dialogia.n37.19665. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/19665. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Modos de fazer e de pensar a História da Educação