Teacher education and work activity with adolescents: possible dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.18235

Keywords:

Historical-Cultural Approach, Teacher education, Psychologicaldevelopment, Adolescence

Abstract

In this essay, we propose an analysis of the subject's dialectical relations and his psychic formation with the development of his work activity with adolescents. The theoretical basis used in this study is anchored in texts by Vygotski (1896-1934), Leontiev (1903-1979), Davidov (1930-1998) and contemporary authors who interpret reality from the Historical-Cultural Approach. We defend, throughout the study, that the development of teacher education, constituted from social determinations, is also a determinant aspect of the teacher's work activity. This work can create conditions for the appropriation of knowledge that boost the psychic development of adolescent students, and this dynamic, in turn, makes it possible for both of them to develop a broader and more critical view of reality and of themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliete Zanelato, Universidade Federal de Rondônia - UNIR.

Doutora em Educação.

Soraya Cunha Couto Vital, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS.

Mestre em Psicologia.

Sônia da Cunha Urt, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS.

Doutora em Educação.

References

BESERRA, F. D. M. et al. A contribuição da teoria de Leontiev no estudo da relação entre trabalho e educação. XV Encontro Nacional da Associação Brasileira de Psicologia Social. Maceió, AL: ABRAPSO. 2009. p. 1-10.

DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar el desarrollo psíquico: investigación teórica y experimental. Madrid-ES: Progreso, 1988.

DUARTE, N. A ontologia do ser social e a pedagogia histórico-crítica. In: SAVIANI, D.; DUARTE, N. Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012. p. 52-69.

DUARTE, N. Os Conteúdos e a Ressurreição dos Mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016.

ELKONIN, D. B. Desarrollo Psiquico de los Niños. In: SMIRNOV, A. A. E. A. Psicologia. Cuba: Imprensa Nacional de Cuba, 1961. p. 493-559.

LEONTIEV, A. N. Actividad, consciência y personalidade. Buenos Aires: Ediciones Ciências del Hombre, 1978.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico cultural e da pedagogia histórico-crítica. Tese de Livre-Docencia em Psicologia da Educação. Universidade Estadual Paulista, Campus de Bauru, 2011. Disponível em: <https://formacaodocente.files.wordpress.com/2012/09/martins_ligia_-_o_desenvolvimento_do_psiquismo_e_a_educacao_escolar.pdf>. Acesso em: 19 dez. 2019.

PRESTES, Z. R. Quando Não é Quase a Mesma Coisa: Análise de Traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Brasilia. 2010.

SAVIANI, D. Da nova LDB ao novo plano nacional de educação: por uma outra política educacional. Campinas: Autores Associados, 1998.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Autores Associados, 2003.

SILVA, J. A. D. A. D.; SILVA, K. N. P. Educação Integral no Brasil de Hoje. Curitiba: CRV, 2012.

SILVA, K. A. C. P. C. A Formação de Professores para a Educação Integral na Escola de Tempo Integral: Impasses e Desafios. In: ROSA, S. V. L.; BRANDÃO, A. A.; (ORGS), E. A. Educação Integral e Escola Pública de Tempo Integral: formação de professores, currículo e trabalho pedagógico. Goiânia: Gráfica e Editora América, 2014. p. 15-32.

URT, S. D. C. A constituição do sujeito por meio da apropriação da cultura e da educação: o foco na atividade docente. In: URT, S. D. C.; CINTRA, R. C. G.; (ORGS) Identidade, Formação e Processos Educativos. Campo Grande: Life, 2012. p. 30-43.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas (Tomo IV). Madrid: Visor Distribuciones, 1996.

VYGOTSKI, L. S. Psicologia concreta do homem. Educação & Sociedade, p. 21-44, 2000. ISSN 71. Disponivel em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v21n71/a02v2171.pdf>. Acesso em: 10 abril 2019.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

Published

2021-04-27

How to Cite

ZANELATO, Eliete; VITAL, Soraya Cunha Couto; URT, Sônia da Cunha. Teacher education and work activity with adolescents: possible dialogues. Dialogia, [S. l.], n. 37, p. e18235, 2021. DOI: 10.5585/dialogia.n37.18235. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/18235. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos