Perceptions of teaching at bachelor's degree in civil engineering in a brazilian federal university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.18092

Keywords:

Didactics, Higher Education, Civil Engineering, Teaching practice, University

Abstract

The article presents research results that aimed to understand the professional context of the professors of the course of Civil Engineering and analyze the perceptions about their teaching practices. A theoretical study was carried out on the history of the Civil Engineering course in Brazil and the training of teachers, engineers and training of teaching engineers and a semi-structured questionnaire were applied to twelve (12) professors of the Civil Engineering course at a Brazilian public university located in the state of Minas Gerais. The data were analyzed through the content analysis method. The results indicate that the teachers did not receive didactic-pedagogical training during their professional training in stricto sensu postgraduate courses (masters and doctorate) to act as teachers. They also report the lack of didactic discipline in stricto sensu training courses and suggest the offer, in the institution where they work, continuing education programs in teaching in higher education that contribute to complement training and improvement in professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Fernandes Rocha, Universidade de Uberaba - UNIUBE

Mestre em Educação 

Acir Mario Karwoski, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Doutor em Letras: estudos linguísticos

Luciana Beatriz de Oliveira Bar Carvalho, Centro Universitário Mário Palmério Universidade de Uberaba - UNIUBE

Doutora em Educação 

References

ABREU, Maria Célia; MASETTO, Marcos T. O professor universitário em aula: prática e princípios teóricos. São Paulo: MG Ed. Associados, 1990.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.

BASSO, Walter Antonio; PEREIRA, Luiz Teixeira do Vale. Introdução à engenharia: conceitos, ferramentas e comportamentos. Florianópolis: Ed. UFSC, 2006.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 26 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, Edição Extra, ano CLI, n.120-A.

BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 abr. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6096.htm.

CIAMPA, Antônio da Costa. Identidade humana como metamorfose: a questão da família e do trabalho e a crise de sentido no mundo moderno. Interações: estudos e pesquisa em psicologia, São Paulo, v. 3, n.6, p.87-101, Jul./Dez. 1998.

DANTAS, Cecília Maria Macedo. O desenvolvimento da docência nas engenharias: um estudo na Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). 2011. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011.

DANTAS, Cecília Maria Macedo. Docentes engenheiros e sua preparação didático-pedagógica. Revista de Ensino de Engenharia, Passo Fundo, v. 33, n. 2, p. 45-52, 2014.

DIAS, Isabel Simões. Competências em educação: conceito e significado pedagógico. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 73-78, Jan./Jun. 2010.

FRANCO. Maria Amélia do Rosário Santoro. Relações do docente-bacharel do ensino superior com o saber didático-pedagógico: dissonâncias e rupturas entre saberes e práticas. Em Aberto, Brasília, v.9, n.97, p. 61-72, Set./Dez. 2016.

GAETA, Cecília; MASETTO, Marcos Tarciso. O professor iniciante no ensino superior: aprender, atuar e inovar. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2013.

GAETA, Cecília; MASETTO, Marcos Tarciso. Os desafios para a formação de professores do ensino superior. Revista Triângulo, Uberaba, MG, v.8, n.2: p. 4-13, jul./dez. 2015.

GARCIA, Carlos Marcelo. Desenvolvimento profissional: passado e futuro. Sísifo - Revista das Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p.7-22, Jan./Abr. 2009.

GARCIA, Carlos Marcelo. Estrutura conceitual da formação de professores. In: GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Lisboa: Porto Editora, 1991. p. 18-68.

GARCIA, Carlos Marcelo. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n.8, p.7-22, 2009.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Talis 2014: questionários dos diretores e professores (2012-13). Brasília, DF: INEP, 2015. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/resultados.

ISIDÓRIO, Marcelo dos Santos; SANTOS, Lorene. Profissionalidade docente na engenharia: tensões e desafios nas relações intergeracionais professor x alunos na contemporaneidade. Revista de Ensino de Engenharia, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 36-45, 2018.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LIMA, Dirléia dos Santos; COSTA, Luciano Andreatta Carvalho. A formação docente em programas de pós-graduação em Engenharia de uma universidade federal brasileira: diagnóstico e perspectivas. RBPG: revista brasileira de pós-graduação, Brasília, v. 14, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21713/2358-2332.2017.v14.1450.

LOMBARDI, Maria Rosa. Engenheiras na construção civil: a feminização possível e a discriminação de gênero. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.47, n.163, p. 122-146, Jan./Mar. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n163/1980-5314-cp-47-163-00122.pdf.

MARTINS, Carlos Benedito. A reforma universitária de 1968 e a abertura para o ensino superior privado no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v.30, n.106, p. 15-35, jan./abr. 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302009000100002.

MASETTO, Marcos Tarciso; LINHARES, Martha Maria Prata; KELLER-FRANCO, Elize; GAETA, Cecília; ZUZOWKY-TAVARES, Cristina; SCHULZE, Thiago Rodrigues. The cooperative curriculum in engineering: curricular innovation and professors development. Revista Profissão Docente, Uberaba, MG, v.10, n. 22, p. 108-123, Jul. / Dez. 2010.

MASETTO, Marcos Tarciso. Competências pedagógicas do professor universitário. 2. ed. rev. São Paulo: Summus, 2012.

MASETTO, Marcos Tarciso. Professor universitário: um profissional da educação na atividade docente. In: MASETTO, Marcos T. (org). Docência na universidade. Campinas, SP: Papirus, 2013. p.9-27.

MASETTO, Marcos Tarciso. Trilhas abertas na universidade: inovação curricular, práticas pedagógicas e formação de professores. São Paulo: Summus, 2018.

MASETTO, Marcos; GAETA, Cecília. Os desafios para a formação de professores do ensino superior. Revista Triângulo, Uberaba, MG, v.8, n.2, p. 04-13, Jul./Dez. 2015.

MILITITSKY, Jarbas. O desafio de formar engenheiros como transformadores sociais. In:SCHNAID, Fernando; ZARO, Milton Antônio; TIMM, Maria Isabel (org.) Ensino de engenharia: do positivismo à construção das mudanças para o século XXI. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2006. p.35-38.

NITSCH, Julio Cesar; BAZZO, Walter Antonio; TOZZI, Marcos José. Engenheiro-professor ou professor-engenheiro: reflexões sobre a arte do ofício. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, 32., 2004, Brasília, DF. Anais eletrônicos ... Brasília, DF: ABENGE, 2004. [9] p. Disponível em: http://www.abenge.org.br/cobenge/arquivos/15/artigos/10_227.pdf.

SAVIANI, Dermeval. A expansão do ensino superior no Brasil: mudanças e continuidades. Revista Poiésis Pedagógica, Catalão, GO, v.8, n.2, p. 4-17, Ago/Dez. 2010.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

TONINI, Adriana Maria. Contexto histórico, econômico e político da engenharia no Brasil: do século XVIII ao século XXI. Revista de Ensino de Engenharia, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 65‐73, 2013. Disponível em: http://198.136.59.239/~abengeorg/revista/index.php/abenge/article/view/161

Published

2021-04-27

How to Cite

ROCHA, Juliana Fernandes; KARWOSKI, Acir Mario; CARVALHO, Luciana Beatriz de Oliveira Bar. Perceptions of teaching at bachelor’s degree in civil engineering in a brazilian federal university. Dialogia, [S. l.], n. 37, p. e18092, 2021. DOI: 10.5585/dialogia.n37.18092. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/18092. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos