Industry 4.0 in high school integrated to professional education: teaching considerations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.17298

Keywords:

Industry 4.0, Integrated High School, Pedagogical Activities

Abstract

This article aims to understand the concepts of Industry 4.0 (I4.0), in order to identify the possible teaching processes in technical courses integrated to high school in Vocational Education. For this purpose, based on a qualitative methodological approach, of a bibliographic type and based on the conceptual bases of professional and technological education (EPT) and of authors who are concerned with the study of I4.0, it presents: a) the methodological procedures; b) the concepts and fundamentals of I4.0; c) relations secondary education integrated with Vocational Education (EMIEP) with the I4.0; d) considerations about teaching for I4.0. It is concluded that non-traditional teaching strategies can significantly contribute for EMIEP students to become protagonists in their knowledge construction process related to I4.0.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nilo César Oliveira Guimarães, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul - IFRS.

Master in Professional and Technological Education.

Ana Sara Castaman, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul - IFRS.

PhD in Education.

References

ALCÁCER, V.; CRUZ-MACHADO, V. Scanning the Industry 4.0: A Literature Review on Technologies for Manufacturing Systems. Engineering Science and Technology, an International Journal, v. 22, n. 3, p. 899–919, jun. 2019.

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Processos de Ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Univille, 2015.

ANASTASIOU, L. G. C.; PIMENTA, S. G. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 15 jan. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.

BRASIL. Lei no 11.741/2008, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11741.htm. Acesso em: 25 fev. 2020

BRASIL. Ministério da Indústria, Comércio Exterior e Serviço; Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. Perspectivas de Especialistas Brasileiros Sobre a Manufatura Avançada no Brasil: um relato de workshops realizado em sete capitais brasileiras em contraste com as experiências internacionais, 2016. Disponível em: http://homologa.oic.nap.usp.br/wp-content/uploads/2016/11/mdicmctic-perspectivasdeespecialistassobreamanufaturaavanadanobrasil-2016-161129012506.pdf. Acesso em: 22 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. Plano de CT&I para Manufatura Avançada no Brasil. Profuturo: produção do Futuro, 2017. Disponível em: https://www.mctic.gov.br/mctic/export/sites/institucional/tecnologia/tecnologias_convergentes/arquivos/Cartilha-Plano-de-CTI_WEB.pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.

BUHR, D. Social Innovation Policy for Industry 4.0. Friedrich Ebert Stiftung, 2015. Disponível em: https://library.fes.de/pdf-files/wiso/11479.pdf. Acesso em: 22 abr. 2019.

CHIZZOTTI, A. Metodologia do ensino superior: o ensino com pesquisa. In: CASTANHO, S.; CASTANHO, M. E. L. M. (orgs.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas(SP): Papirus, 2001. p. 103-112.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. Campinas(SP): Autores Associados, 1997.

FELIPPE, B. C.; VALER, S. Pressupostos teórico metodológicos da pesquisa como princípio pedagógico, 2019.

Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/434085. Acesso em: 4 maio 2020.

FRIGOTTO, G. Educação e a Crise do Capitalismo Real. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2003.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas da pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HERMANN, M.; PENTEK, T.; OTTO, B. Design principles for Industrie 4.0 Scenarios: a literature review. Working Paper. Dortmund, n. 01, p. 01-15, 2015.

HOFMANN, E.; RÜSCH, M. Industry 4.0 and the current status as well as future prospects on logistics. Computers in Industry, v. 89, p. 23-34, 2017.

KUENZER, A. Z. Pedagogia da Fábrica: as relações de produção e a educação do trabalhador. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2002.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1996.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar em Revista, Curitiba, v. 17, n. 17, p. 153–176, jun. 2001.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola. Goiânia: Alternativa, 2004.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.

LU, Y. Industry 4.0: A survey on technologies, applications and open research issues. Journal of Industrial Information Integration, v. 6, p. 1-10, 2017.

MASETTO, M. T. Docência universitária: repensando a aula. In: TEODORO, A. Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia pela curiosidade da formação universitária. São Paulo: Cortez, 2003.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: E.P.U., 2017.

PEREIRA, A.; SIMONETTO, E. O. Indústria 4.0: conceitos e perspectivas para o Brasil. Revista da universidade vale do rio verde, Três Corações/MG, v. 16, n. 1, p. 1–9, 2018.

RAMOS, M. Concepção do ensino médio integrado, 2008. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf. Acesso em: 14 maio 2019.

RUSK, N.; RESNICK, M.; MALONEY, M. 21st Century Learning Skills, 2006. Disponível em: https://llk.media.mit.edu/papers/scratch-21st-century.pdf. Acesso em: 6 abr. 2020.

SANDERS, A.; ELANGESWARAN, C.; WULFSBERG, J. Industry 4.0 implies lean manufacturing: Research activities in industry 4.0 function as enablers for lean manufacturing. Journal of Industrial Engineering and Management, Valência, v. 9, n. 3, p. 811-833, 2016.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 1999.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: Fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152–165, 2007.

SCHUH, G. et al. Industrie 4.0 Maturity Index. Managing the Digital Transformation of Companies (acatech STUDY). Munich: Herbert Utz Verlag, , 2017. Disponível em: https://www.acatech.de/wp-content/uploads/2018/03/acatech_STUDIE_Maturity_Index_eng_WEB-1.pdf. Acesso em: 15 jan. 2020

SCHWAB, K. Klaus Schwab: Navigating the Fourth Industrial Revolution. BizNews, 2016a. Disponível em: https://www.biznews.com/wef/davos-2016/2016/01/20/klaus-schwab-navigating-the-fourth-industrial-revolution. Acesso em: 20 jun. 2019.

SCHWAB, K. The Fourth Industrial Revolution. Genebra: World Economic Forum, 2016b.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, E. L.; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: UFSC, 2005.

TESSARINI, G.; SALTORATO, P. Impactos da indústria 4.0 na organização do trabalho: uma revisão sistemática da literatura. Revista Produção Online, Florianópolis, v. 18, n. 2, p. 743–769, 2018.

VERMULM, R. Políticas para o desenvolvimento da indústria 4.0 no Brasil. Instituto de Estudos para o Desenvolvimento Industrial, 2018. Disponível em: http://www.iedi.org.br/media/site/artigos/20180710_politicas_para_o_desenvolvimento_da_industria_4_0_no_brasil.pdf. Acesso em: 20 jun. 2019.

VIEIRA, J. A. et al. Ensino com pesquisa na educação pro¬fissional e tecnológica: noções, perspectivas e desa¬fio. Rev. Tempos Espaços Educ. São Cristóvão, Sergipe, v. 12, n. 29, p. 279-298, abr./jun. 2019.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. Edição eletrônica: Ed Ridendo Castigat Mores, Versão para eBook, eBooksBrasil.com, 2001.

WEF – World Economic Forum. The Future of Jobs Report, 2018. Disponível em: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf. Acesso em: 15 jan. 2020.

ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2021-04-27

How to Cite

GUIMARÃES, Nilo César Oliveira; CASTAMAN, Ana Sara. Industry 4.0 in high school integrated to professional education: teaching considerations. Dialogia, [S. l.], n. 37, p. e17298, 2021. DOI: 10.5585/dialogia.n37.17298. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/17298. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos