Mitigating Negative Aspects of Mimetic Isomorphism in Retail

Autores/as

  • Marcelo Carvalho Universidade Nove de Julho - UNINOVE
  • Daniela Menezes Garzaro Universidade Nove de Julho- UNINOVE
  • Otávio Bandeira de Lamônica Freiree Universidade de São Paulo-USP
  • André Torres Urdan Universidade Nove de Julho - UNINOVE

DOI:

https://doi.org/10.5585/riae.v18i2.2637

Palabras clave:

Shoes retail, Mimetic isomorphism, Paradox of choice, Management.

Resumen

Objective: Our main purpose with this technical report was to propose actions for a retail shoe trade that result in equalization among the varieties of products offered, stock level and invested capital.

Method: It is a qualitative research conducted using the strategy of a case study in a small footwear retail in São Paulo.

Relevance: We examined isomorphic characteristics in a small footwear retail trade, illustrate management details in the industry, and propose actions to improve the business.

Results: We found evidences about the main problems in store management: excess of variety of products offered, a high level of inventory and a high value in the capital invested.

Theoretical / methodological Contributions: With this report we highlighted the main problems observed in the management actions of a small shoe retail store in São Paulo, and offered an alternative to the current management model.


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Biografía del autor/a

Marcelo Carvalho, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Doutorando em Administração pela Universidade Nove de Julho - UNINOVE, São Paulo, (Brasil).

Daniela Menezes Garzaro, Universidade Nove de Julho- UNINOVE

Doutoranda em Administração pela Universidade Nove de Julho - UNINOVE, São Paulo, (Brasil). Docente em Administração na Universidade Nove de Julho - UNINOVE.

Otávio Bandeira de Lamônica Freiree, Universidade de São Paulo-USP

Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, (Brasil). Professor Doutor referência MS-3 do Curso de Marketing da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP. Editor Associado de Marketing do RAUSP Management Journal.

André Torres Urdan, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Doutor em Administração pela Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária - FEA/USP, São Paulo, (Brasil). Professor do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Nove de Julho - UNINOVE, São Paulo. Editor Científico da Revista Brasileira de Marketing - REMARK.

Publicado

2019-07-08

Cómo citar

Carvalho, M., Garzaro, D. M., de Lamônica Freiree, O. B., & Urdan, A. T. (2019). Mitigating Negative Aspects of Mimetic Isomorphism in Retail. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 18(3), 498–507. https://doi.org/10.5585/riae.v18i2.2637

Número

Sección

Technical Articles