Relationships in internationalization of brazilian franchise firms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/riae.v19i3.17022

Keywords:

Franchise system, Franchise internationalization, Franchisor-franchisee relationship, Licensing.

Abstract

Objective: Understand the role of the relationship between franchisors and franchisees and licensees in the internationalization process adopting the Uppsala model as a theoretical perspective.

Methodology/ approach: The methodology used was a case study in three internationalized franchising companies. Subsequently, the information was compared with Uppsala's models (1977, 2009), using franchise and licensing literature as support.

Originality / Relevance: Several articles (Dant & Grünhagen, 2014; Gomes, Carneiro & Secches, 2017; Isaac, Melo, Ogasavara and Rodrigues, 2018) pointed out that the relational theme, especially in the international context, is one of the areas that needs further study. This paper intends to help bridge this gap with information under international partnerships in the licensing and franchise system.

Main Results: It has been found that such companies use their knowledge and networks to expand their business and often absorb information from local partners to improve market knowledge and adapt their products or services. The international expansion of the franchising companies studied can be explained by both the original Uppsala Model (1977) and the revisited Uppsala Model (2009).

Theoretical/ methodologic contributions: This study aims to contribute from a theoretical point of view when applying the Uppsala Model in international expansions through contractual modes, showing the importance of the relationship network. Both the franchise system and licensing are used for low-cost expansion, which is why the insertion into the local network is essential. With the gradual expansion and solid partnerships, it is noted that companies can validate the business structure and adjust, especially on a cultural level, to their business model.

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Author Biographies

Paula Holanda Cavalcanti Sirimarco, PUC-Rio

Doutoranda em Administração de empresas - com ênfase em estratégia e internacionalização de empresa, pelo IAG Escola de negócios / PUC - RJ. Técnica extensionista do PEIEX (parceria entre a PUC-Rio e APEX). Mestre em Administração de empresas pelo IAG PUC-Rio (2019). Possui especialização em Gestão Internacional pela Católica do Porto Business School (2018) e cursou o MBA de Finanças e Risco na FGV -Rio (2010). Graduada em Administração pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2007). Atuou durante nove anos no mercado financeiro.

Jorge Ferreira da Silva, Puc-Rio

Professor Titular da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Graduado em Engenharia Eletrônica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1972) , Mestre em Administração de Empresas (1983) e Doutor em Engenharia de Produção pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1997). Foi diretor da Cobra Tecnologia S/A, Medidata Informática S/A e Vice-Presidente da holding têxtil do Sistema Cataguazes-Leopoldina. Consultor ad hoc do CNPQ e da CAPES , Membro dos Conselhos Editoriais da RAC, Gestão e Sociedade, FACES , Pesquisador associado ao Núcleo de Pesquisas em Negócios Internacionais da PUC-Rio, Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1A e Cientista do Nosso Estado da FAPERJ. Foi Diretor Científico e Presidente da ANPAD de 2009 a 2014.

Angela Maria Cavalcanti da Rocha, Puc-Rio

Graduação em Economia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1972), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1976) e doutorado em Dirección de Empresas pela IESE Business School, Universidad de Navarra (1983). Atualmente é Professora Associada do IAG Escola de Negócios da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora titular aposentada do Instituto Coppead de Administração da UFRJ. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing e Negócios Internacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing, internacionalização de empresas, marketing internacional, cultura e gerência. Coordenadora do Núcleo de Pesquisas em Negócios Internacionais do IAG - Escola de Negócios da PUC-Rio. Coordenadora de projeto Pronex/CNPq/FAPERJ desde 1997. Pesquisadora 1-A do CNPq. Cientista de Nosso Estado da Faperj. Coordenadora da Área de Economia e Administração da Faperj (2010-2012). Pesquisadora do Consortium for International Marketing Research (CIMaR) desde 1992. Tem 13 livros publicados, como autora ou organizadora, e artigos publicados em revistas nacionais e internacionais, entre as quais se destacam: Journal of Business Research, Entrepreneurship Theory and Practice, Entrepreneurship and Regional Development, Journal of International Entrepreneurship, International Marketing Review, International Journal of Retailing and Distribution Management, Journal of International Business Studies, Advances in International Marketing, European Journal of Marketing, Journal of Product Innovation Management, Latin American Business Review, Brazilian Administration Review

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Published

19.10.2020

How to Cite

Sirimarco, P. H. C., Silva, J. F. da, & Rocha, A. M. C. da. (2020). Relationships in internationalization of brazilian franchise firms. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 19(3), 46–66. https://doi.org/10.5585/riae.v19i3.17022

Issue

Section

Articles