The Formation of the Perception of Value for Small and Medium B2B Consumers

Authors

  • Clarice Mara Sousa-e-Silva Universidade Federal de Uberlândia
  • Stella Naomi Moriguchi Universidade Federal de Uberlândia
  • José Eduardo Ferreira Lopes Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v17i2.3549

Keywords:

Perceived Value, Experience, Satisfaction, Repurchase Intention, B2B Marketing.

Abstract

Objective: To identify and measure the relationships between quality-sacrifice-experience constructs and perceived value and satisfaction, and their relationship with the intention of repurchasing transportation logistics services by SMEs.

Method: Starting from the proposition of scales to measure the constructs quality, sacrifices, experience, perceived value, satisfaction and intention to repurchase, a data survey was carried out, whose sample was composed of 195 SMEs. Using EFA techniques, CFA and MEEPLS, a model was proposed to measure the formation of perceived value in logistics services acquired by SMEs.

Originality / Relevance: Most perceived value surveys in the B2B environment have considered the performance of goods and services in a functional perspective and overlooked non-rational dimensions. These dimensions (non-economic, subjective, and multidimensional aspects), if measured in conjunction with dimensions commonly encountered in B2B consumer behavior studies, may offer new perspectives of theoretical-empirical knowledge.

Results: The sacrifices and exchange costs were non-significant in the B2B relationship. SMEs have valued aspects related to quality and experience. The study indicates that SMEs, by choosing as perceived value trainers experience and quality, and because they are influenced by satisfaction to form their repurchase intentions, manage their supply chain by establishing relationships wrapped in more subjectivities than one would expect from an entrepreneur.

Theoretical / methodological contributions: Proposition of a theoretical model capable of predicting the repurchase intention of SMEs consuming logistic services, having as its predecessor the satisfaction, and as its own, the perceived value.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarice Mara Sousa-e-Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Graduação em Administração - UFU (2000)Especialização MBA em Gestão Comercial - FGV (2011)Especialização MBA em Gestão Pública - UFU (2012)Mestre em Administração - UFU (2014-2015)

Stella Naomi Moriguchi, Universidade Federal de Uberlândia

Titulação: Doutorado - USPFormação em Música (ECA-USP) e em Administração de Empresas (FGV-EAESP e FEA-USP). Foi professora da Yamaha Musical do Brasil e trabalhou na Dataservice Processamento de Dados, em São Paulo. Docente da Universidade Federal de Uberlândia - UFU desde 1992, ministra disciplinas de Marketing em nível de graduação e de pós-graduação, além de desenvolver atividades de Pesquisa e Extensão. Com bolsa do governo canadense, foi professora visitante na Université du Québec à Trois-Rivières - UQTR para desenvolver estudos sobre Empreendedorismo em Pequenas e Médias Empresas. Também desenvolveu pesquisa sobre metodologia de estratificação econômica junto à École Supérieure des Sciences Économiques et Commerciales - ESSEC, na França, bolsista do governo brasileiro. Foi Coordenadora da Pós-graduação em Administração por duas gestões, Coordenadora local do Doutorado Interinstitucional em Administração EAESP-UFU e Diretora de Planejamento da UFU.

José Eduardo Ferreira Lopes, Universidade Federal de Uberlândia

Titulação: Doutorado - USPProfessor da Faculdade de Gestão e Negócios (FAGEN) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), leciona disciplinas relacionadas à Estatística, Análise de Dados, Sistemas de Informação e Business Inteligence nos cursos de Graduação em Administração e Gestão da Informação, além de atuar no Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações, modalidade Mestrado Profissional nesta mesma instituição. Tem como linhas de pesquisa a Gestão da Informação, Marketing, Empreendedorismo Social e Políticas Públicas. Possui mais de 20 anos de experiência de mercado atuando em empresas como Algar Telecom, Grupo Martins, Banco Triângulo, entre outras, além de atuação em projetos de consultoria. Tem experiência na área de Tecnologia e Gestão da Informação, Gestão de Rico Massificado (crédito, cobrança e fraude), Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento do consumidor, estatística multivariada, mineração de dados e modelagem estatística de dados, gestão estratégica, marketing estratégico, pesquisa de mercado e gestão da informação. Doutor em Administração pela FEARP - Universidade de São Paulo (USP), Mestre em Administração, MBA em Marketing Estratégico, especialista em Estatística Aplicada e graduado em Administração pela pela Universidade Federal de Uberlândia e Cientista da Computação, pela Universidade Federal de Viçosa (UFV).

Published

2018-03-22

How to Cite

Sousa-e-Silva, C. M., Moriguchi, S. N., & Lopes, J. E. F. (2018). The Formation of the Perception of Value for Small and Medium B2B Consumers. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 17(2), 204–219. https://doi.org/10.5585/remark.v17i2.3549