Conflicts between Franchisors and Franchisees in Salvador, Bahia, Brazil

Authors

  • Marcos Albuquerque Universidade Federal da Bahia
  • Rodrigo Ladeira Universidade Federal da Bahia
  • Maria Teresa Larocca Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v15i4.3428

Keywords:

Entrepreneurship, Conflict, Franchising, Agency Theory, Theory of Resource Scarcity.

Abstract

This study aimed to evaluate potential conflicts between Franchisors and Franchisees in the food, clothing, personal accessories and shoe sectors in Salvador, Brazil. A qualitative multi-case research methodology was utilized, with semi-structured interviews, document analysis and participant observation. Points of conflict between Franchisors and Franchisees were identified: candidate profile (lack of specific criteria), financial resources (no annual financial planning with the Franchisor), store (no orientation on locale choice) and communication (lack of and challenges with). This paper evaluates the practices adopted and proposes measures to minimize the impact of conflict on the franchising system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Albuquerque, Universidade Federal da Bahia

Mestre em Administração pela Universidade Federal da Bahia.

Rodrigo Ladeira, Universidade Federal da Bahia

Pós Doutor pela New York University (NYU - Nova Iorque) na área de Marketing Social, Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (USP), Professor Adjunto 4 da Universidade Federal da Bahia na Escola de Administração (UFBA). Líder do Grupo de Pesquisa em Marketing Federal da Bahia (UFBA).

Maria Teresa Larocca, Universidade Federal da Bahia

Doutoranda em Administração pela Universidade Federal da Bahia, Mestre em Administração pela PUC-SP, Pós-Graduada em Marketing pela ESPM-SP e especialização em Marketing pela Università Commerciale Luigi Bocconi - Milão. É professora de cursos de pós-graduação e membro do Grupo de Pesquisa em Marketing Federal da Bahia (UFBa).

Published

2016-11-30

How to Cite

Albuquerque, M., Ladeira, R., & Larocca, M. T. (2016). Conflicts between Franchisors and Franchisees in Salvador, Bahia, Brazil. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 15(4), 554–565. https://doi.org/10.5585/remark.v15i4.3428