The effects of Covid-19 on Rio de Janeiro city's tourism: opportunities and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/podium.v11i1.19517

Keywords:

Tourism, Pandemic, Residents, Covid-19, Rio de Janeiro

Abstract

Objective of the study: To analyze the effects of the Covid-19 pandemic on the tourism in Rio de Janeiro and to understand the opportunities and challenges in the destination.
Methodology/approach: Quantitative exploratory research, with application of an online survey with 338 respondents from the city of Rio de Janeiro, from June 5th to August 25th, 2020. For this purpose, a descriptive data analysis and a hypothesis test were performed to compare the perceptions of respondents before and during the pandemic.
Originality/Relevance: Investigation of the effects of the pandemic on tourism, with an empirical study in the city of Rio de Janeiro, which is configured as an important tourist destination, both in terms of incoming and outgoing domestic and international tourism.
Main results: Less propensity to national and, especially, international travel, due to the pandemic situation and an opportunity for the cariocas to get to know their city and state, being opportune to increase the offer of touristic products and services for residents. Cariocas are more concerned about quality of life and health, as well as social distance. There is a need to develop and implement safety protocols and communication of sanitary conditions of destinations and tourist attractions; these issues should be considered along the travel journeys.
Theoretical/methodological contributions: To cover an empirical gap on data about the pandemic effects on tourism in the city of Rio de Janeiro and to contribute to the incipient scientific production on the subject

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deborah Moraes Zouain, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO Núcleo de Pesquisa em Turismo da UNIGRANRIO

Doutora em Engenharia de Produção (COPPE/UFRJ), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)  e Graduada em Administração pela Fundação Getúlio Vargas (FGV) no Rio de Janeiro e em Direito pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente é coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Turismo da Unigranrio.

Paola Bastos Lohmann, Universidade Estadual do Rio de Janeiro – UERJ Núcleo de Pesquisa em Turismo da UNIGRANRIO

Doutoranda em Turismo na Universidade de Aveiro, Portugal (2018). Mestre em Gestão Empresarial pela Fundação Getulio Vargas (2010) e graduada em Turismo pela Universidade Federal Fluminense (2008). Atualmente é pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Turismo da Unigranrio.

Gabriela De Laurentis, Universidade Estadual do Rio de Janeiro – UERJ Núcleo de Pesquisa em Turismo da UNIGRANRIO

Mestranda no Programa PPDESDI – Pós-Graduação em Design da ESDI/Escola de Desenho Industrial da UERJ. Atualmente é pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Turismo da Unigranrio.

Kaarina Barbosa Virkki, Universidade Federal do Rio de Janeiro UFRJ Núcleo de Pesquisa em Turismo da UNIGRANRIO

Mestranda no Programa EICOS – Pós-Graduação em Psicossociologia de Comunidade e Ecologia Social da UFRJ. Atualmente é pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Turismo da Unigranrio.

Flora Thamiris Rodrigues Bittencourt, Universidade do Grande Rio – UNIGRANRIO Núcleo de Pesquisa em Turismo daUNIGRANRIO

Doutoranda em Administração pela Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO), Mestre em Administração pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2017) e  graduada em Turismo pela Universidade Federal Fluminense (2013). Atualmente é pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Turismo da Unigranrio.

References

Abdala, V. (2020). Congresso Mundial de Arquitetos é adiado para 2021. Agência Brasil. Recuperado em 02 julho, 2021, de https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2020-03/congresso-mundial-de-arquitetos-e-adiado-para-2021

ALG Transport & Infrastructure. (2020). Impact of coronavirus on the global supply chains. Recuperado em 20 outubro, 2020, de https://algnewsletter.com/logistics/impact-of-coronavirus-on-the-global-supply-chains/.

Angus, A. (2018) Top 10 global trends for 2018 emerging forces shaping consumer behaviors. London: Eutomonitor International.

Ayittey, F. K., Ayittey, M. K., Chiwero, N. B., Kamasah, J. S., & Dzuvor, C. (2020) Economic impacts of Wuhan 2019‐nCoV on China and the world. Journal of Medical Virology, 92(5), 473-475. Doi: https://doi.org/10.1002/jmv.25706.

Bartholo, R., Sansolo, D. G., & Bursztyn, I. (2009). Turismo de base comunitária: diversidade de olhares e experiências brasileiras. Rio de Janeiro: Letra e Imagem.

Bartholomeu, M. C., Tunes, R., & Lencioni, S. (2020). Megarregião Rio de Janeiro–São Paulo e o surto de COVID-19: desigualdades espaciais no contexto da globalização. E-metropolis. (42), 6-20. Recuperado em 01 dezembro, 2021, de http://emetropolis.net/edicao/n42

Björk, P. (2014). The DNA of tourism service innovation. A Quadruple Helix Approach, 181–202. Doi: https://doi.org/10.1007/s13132-014-0183-x

Bolfarine, H., & Bussab, W. O. (2005). Elementos de amostragem. São Paulo: Edgard Blucher.

Castello, V. (Junio/2020). Desafíos y oportunidades para el turismo en el marco de la pandemia COVID-19. Cuadernos de Política Exterior Argentina (Nueva Época), 131, 115-118. Doi: https://doi.org/10.35305/cc.vi131.85

CNN Brasil. (2021). Japão diz que cabe ao COI decidir se Olimpíada de Tóquio vai acontecer. Recuperado em 02 julho, 2021, de https://www.cnnbrasil.com.br/esporte/japao-diz-que-cabe-ao-coi-decidir-se-olimpiada-de-toquio-vai-acontecer/.

Coelho, H. (2020). Hotéis Fasano, Windsor, Sheraton e rede Ibis anunciam fechamento durante a pandemia da Covid-19. G1. Recuperado em 21 maio, 2020, de https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/noticia/2020/04/02/hoteis-fasano-windsor-sheraton-e-rede-ibis-anunciam-fechamento-durante-a-pandemia-da-covid-19.ghtml.

Comunidade Sebrae (2020). Seu negócio está na low touch economy? [Blog]. Recuperado em 20 outubro, 2020, de https://comunidadesebrae.com.br/blog/seu-negocio-esta-na-low-touch-economy.

Cooke, P., & Nunes, S. L. (2020). Post-Coronavirus regional innovation policies: from mega to giga and beyond through sustainable spatial planning of global tourism. European Planning Studies. Doi: https://doi.org/10.1080/09654313.2021.1936463

Couper, M. P. (2005). Technology trends in survey data collection. Social Science Computer, 23(4), 486-501. Doi: https://doi.org/10.1177/0894439305278972

Copenhagen Institute for Future Studies (2020). Pílula do Amanhã - Turismo: o nosso desejo inato de viajar não desapareceu. Recuperado em 20 julho, 2021, de https://cifs.dk/publications/digest/

Everingham, P., & Chassagne, N. (2020). Post COVID-19 ecological and social reset: moving away from capitalist growth models towards tourism as Buen Vivir. Tourism Geographies, 22(3), 555-566. Doi: https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1762119

Euromonitor International. (2020). 10 Tendências globais de consumo 2020: como mapear consumidores e construir uma estratégia de negócios competitiva. Recuperado em 20 outubro, 2020, de https://go.euromonitor.com/white-paper-EC-2020-Top-10-Global-Consumer-Trends-PG.html.

Findlater, A., & Bogoch, I. I. (2018). Human mobility and the global spread of infectious diseases: a focus on air travel. Trends in Parasitology, 34(9), 772-783.

G1. (2021). Olimpíada de Tóquio: Japão proíbe a entrada de turistas estrangeiros. Recuperado em 02 julho, 2021, de https://g1.globo.com/mundo/noticia/2021/03/20/olimpiada-de-toquio-japao-proibe-a-entrada-de-turistas-estrangeiros.ghtml.

Gastal, S. (2006). Turista cidadão: uma contribuição ao estudo da cidadania no Brasil. Anais do Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Brasília, DF, Brasil, 19.

Gastal, S., & Moesch, M. (2007). Turismo, políticas públicas e cidadania. São Paulo: Aleph.

Gössling, S., Scott, D., Hall, M. (2020). Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism Doi: https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1758708

Instituto de Pesquisas Econômicas Aplicadas. (2020). Visão Geral da Conjuntura. Carta de Conjuntura. n. 48, 3º trimestre 2020. Brasil: IPEA. Recuperado em 15 outubro, 2020, de https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/conjuntura/201001_cc_48_visao_geral.pdf.

Irving, M. A. (2009). Reinventando a reflexão sobre turismo de base comunitária: inovar é possível? In R. Bartholo, D. G. Sansolo & Bursztyn, I. (Orgs.). Turismo de base comunitária: diversidade de olhares e experiências brasileiras (pp. 108-119). Rio de Janeiro: Letra e Imagem.

James, A., Ravichandran, S., Chuang, N-K., & Bolden, E. (2017). Using lifestyle analysis to develop lodging packages for staycation travelers: an exploratory study. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 18(4), 387-415. Doi: https://doi.org/10.1080/1528008X.2016.1250240

Jansen, K. J., Corley, K. G., & Jansen, B. J. (2007). E-Survey Methodology. In R. A. Reynolds, R. Woods & J. D. Baker (2007), Handbook of research on electronic surveys and measurements (p. 384). [S.L.]: Idea Group Inc (Igi).

Jesus, D. S. V., Kamlot, D., Dubeu, V. J. C (2020). Innovation in the new normal interactions, the urban space, and the low touch economy: the case of Rio de Janeiro in the context of the Covid-19 pandemic. International Journal of Social Science Studies, 8(5), 17-27. Recuperado em 01 dezembro, 2021, de https://ideas.repec.org/a/rfa/journl/v8y2020i5p17-27.html

Johns Hopkins University Medicine. (2020). COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering. Recuperado em 13 novembro, 2020, de https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Jover, J, Díaz-Parra, I (2020) Gentrification, transnational gentrification and touristification in Seville, Spain. Urban Studies, 57(15), 3044-3059. Doi: https://doi.org/10.1177/0042098019857585

Kock, F., Nørfeltb, A., Josiassen, A., Assaf, A.G., & Tsionas, M.G. (2020). Understanding the COVID-19 tourist psyche: the evolutionary tourism paradigm. Annals of Tourism Research, 85.

Kraenzlin , S., Meyer, C., & Nellen, T. (2020). COVID-19 and regional shifts in Swiss retail payments. Swiss Journal Economics and Statistics, 156, 14. Doi: https://doi.org/10.1186/s41937-020-00061-x

Lehto, X., Davari, D., & Park, S. (2020). Transforming the guest–host relationship: a convivial tourism approach. International Journal of Tourism Cities, 6(4), 1069-1088. Doi: https://doi.org/10.1108/IJTC-06-2020-0121

Maciel, T. M. F. B., & Alves, M. B. (2015). A importância da Psicologia Social Comunitária para o Desenvolvimento Sustentável. Pesquisas e Práticas Psicossociais, 10(2), 272-282. Recuperado em 01 de dezembro de 2021, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-89082015000200005&lng=pt&tlng=pt

Mantecón, A. (2020). La crisis sistémica del turismo: una perspectiva global en tiempos de pandemia. In M. S. C., R. H. Martín, & N. P. Fumero (Orgs.). Turismo pos-COVID-19 Reflexiones, retos y oportunidades (pp. 19-30). La Laguna, España: Cátedra de Turismo CajaCanarias-Ashotel de la Universidad de La Laguna. Recuperado em 17 outubro, 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=770475.

Martín, R. H. (2020). Un enfoque sistémico para entender y afrontar la crisis turística. In M. S. C., R. H. Martín, & N. P. Fumero (Orgs.). Turismo pos-COVID-19 Reflexiones, retos y oportunidades (pp. 45-50). La Laguna, España: Cátedra de Turismo CajaCanarias-Ashotel de la Universidad de La Laguna. Recuperado em 17 outubro, 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=770475.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. (2005). Glossary of Statistic Terms. Statistics Portal. Recuperado em 20 outubro, 2020, de https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=2620.

Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. (2004). Co‐creating unique value with customers. Strategy & Leadership, 32(3), 4–9. Doi: https://doi.org/10.1108/10878570410699249

Rabinovici, A., & Irving, M. A. (2015). Participação social e turismo: uma perspectiva crítica sobre os projetos desenvolvidos por ONGs em áreas protegidas. In M. Irving, C. G. O. Rodrigues, A. Rabinovici, & H. A. Costa (Orgs). Turismo, áreas protegidas e inclusão social: Diálogos sobre saberes e fazeres (pp.143-175). Rio de Janeiro: Folio Imagem; Letra e Imagem.

Sánchez, A. V. (2020). Estrategias de destinos y empresas en el mercado turístico pos-COVID-19. In M. S. C., R. H. Martín, & N. P. Fumero (orgs.). Turismo pos-COVID-19 Reflexiones, retos y oportunidades (pp. 147-160). La Laguna, España: Cátedra de Turismo CajaCanarias-Ashotel de la Universidad de La Laguna. Recuperado em 17 outubro, 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=770475.

Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas (2020). Boletim de Tendências Ano 2020. Inteligência Setorial. Recuperado em 20 outubro, 2020, de https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/sebraeaz/boletins-de-impacto-e-tendencias-setoriais,2e1cb5241c951710VgnVCM1000004c00210aRCRD.

Silveira, C.E., Medaglia, J., Vicentim, J. M., & Barbosa, D. P. (2020). Transformações na sociedade e no mercado de trabalho: a inserção do profissional de turismo no cenário pós-pandemia do Covid-19. Revista Acadêmica Observatório de Inovação do Turismo, XVI(Especial) 106-130. Doi: https://doi.org/10.17648/raoit.v14n4.6679

Tsai, M. C. (março/2021). Developing a sustainability strategy for Taiwan’s tourism industry after the COVID-19 pandemic. Plos One, 16(3), e0248319. Doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0248319

Tunes, R. (2016). Geografia da inovação: o debate contemporâneo sobre a relação entre território e inovação, Espaço e Economia [Online], 9. Doi: https://doi.org/10.4000/espacoeconomia.2410

Valencio, N., & De Oliveira, C. M. (2020). COVID-19 crises entremeadas no contexto de pandemia (antecedentes, cenários e recomendações). São Carlos: UFSCar/CPOI

Watt, J. (1997). Usando a Internet para pesquisas quantitativas. Quirk's Marketing Research Review, 248, 1-5. Recuperado em 8 março, 2020, de https://www.quirks.com/articles/using-the-internet-for-quantitative-survey-research.

WGSN (2020). Estratégias e tendências de consumo. Coronavírus: aceleradores globais de mudança. Recuperado em 17 outubro, 2020, de https://www.wgsn.com/content/board_viewer/#/86743/pt/page/1.

Zouain, D. M., Lohman, P. B., Virkki, K. B., Cardoso, G. De L. (setembro/2019). Inovações no destino e o papel de cocriação do residente: um estudo após os Jogos Olímpicos no Rio de Janeiro. Anais do XVI Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo, Curitiba/PR, 16.

Published

2022-02-01

How to Cite

Moraes Zouain, D., Bastos Lohmann, P., De Laurentis, G., Barbosa Virkki, K., & Rodrigues Bittencourt, F. T. (2022). The effects of Covid-19 on Rio de Janeiro city’s tourism: opportunities and challenges. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 11(1), 59–88. https://doi.org/10.5585/podium.v11i1.19517

Issue

Section

Artigos