Improvement for educational governance based on GAF model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/iptec.v10i2.22680

Keywords:

Educational governance, Governance Analytical Framework (GAF), Educational quality indicators

Abstract

Reflecting on the several deficiencies of the Brazilian educational system, we discussed the need to improve educational policies and processes in the public education system in Brazil. We asked about the existence of a more efficient and quality Brazilian educational system. Thus, our study aimed to present an improvement proposal for the educational governance of the Djalma Marinho State School (DMSS) according to the dimensions proposed by the Governance Analytical Framework (GAF) model. Regarding the methodological procedures, we used a semi-structured interview to support the proposal. We also observed an improvement in the Basic Education Development Index (BEDI) of the DMSS compared to the state government level. The findings allowed us to identify the dimensions proposed by the GAF model: problems, actors, social norms, decision spaces, and workflows, which simultaneously demonstrated a satisfactory level of educational governance in the DMSS. Finally, the article contributes to the elaboration of a model to improve the level of educational governance.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, M. (2012). Governança educacional e gestão escolar: reflexos na responsabilidade social da educação. Política e governança educacional: disputas, contradições e desafios diante da cidadania. Brasília, DF: Universa: Líber Livro, 129-144.

Barroso, L. R. (2019). A Educação Básica no Brasil. Revista Brasileira de Direitos Fundamentais & Justiça, 13(41), 117-155.

Björkdahl, A. (2002). Norms in international relations: Some conceptual and methodological reflections. Cambridge Review of International Affairs, 15(1), 9-23.

Buta, B. O., & Teixeira, M. A. C. (2020). Governança pública em três dimensões: conceitual, mensural e democrática. Organizações & Sociedade, 27(94), 370-395.

Dale, R. (2010). A sociologia da educação e o Estado após a globalização. Educação & Sociedade, 31, 1099-1120.

De Melo, H. P., Gaspar, É. L., Fogaça, A., Teixeira, A., Mota, R., & Haddad, F. (2018). Problemas e políticas da educação. Cadernos do Desenvolvimento, 4(6), 11-48.

Hartong, S. (2016). New structures of power and regulation within ‘distributed’ education policy – the example of the US common core state standards initiative. Journal of Education Policy, 31(2), 213–225.

Hufty, M. (2011). Investigating policy processes: the governance analytical framework (GAF). Research for sustainable development: Foundations, experiences, and perspectives, 403-424.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP (2022). Índice de Desenvolvimento da Educação Básica – Ideb. Recuperado de http://ideb.inep.gov.br/.

Janné, M., & Fredriksson, A. (2019). Construction logistics governing guidelines in urban development projects. Construction Innovation, 19(1), 89-109.

Karino, C. A. (2016). Avaliação da igualdade, equidade e eficácia no sistema educacional brasileiro. Brasília, 2016. 147 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações), Universidade de Brasília.

Könnölä, T., Eloranta, V., Turunen, T., & Salo, A. (2021). Transformative governance of innovation ecosystems. Technological Forecasting and Social Change, 173, 121106.

Krook, M. L., & True, J. (2012). Rethinking the life cycles of international norms: The United Nations and the global promotion of gender equality. European Journal of International Relations, 18(1), 103-127.

Lawless, S., Song, A. M., Cohen, P. J., & Morrison, T. H. (2020). Rights, equity, and justice: A diagnostic for social meta-norm diffusion in environmental governance. Earth System Governance, 6, 100052.

Lei Complementar nº 585, de 30 de dezembro de 2016. (2016) do Governo do Rio Grande do Norte. Diário Oficial do Estado do Rio Grande do Norte. Recuperado de http://www.diariooficial.rn.gov.br/dei/dorn3/docview.aspx?id_jor=00000001&data=20161231&id_doc=559551.

Manzini, E. J. (2012). Uso da entrevista em dissertações e teses produzidas em um programa de pós-graduação em educação. Revista Percurso, 4(2), 149-171.

Nórvoa, A., & Yariv-Mashal, T. (2003). Comparative research in education: A mode of governance or a Historical Journey? Comparative Education, 39(4), 423-438.

Oliveira, A. S. F. (2019). Governança da educação básica no Brasil: construção e validação de um instrumento de medida. Brasília. 235 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão Pública), Universidade de Brasília.

Oliveira, A. S. F., & Nunes, A. (2021). Política educacional: uma análise do processo de governança educacional no Brasil. Revista Educativa-Revista de Educação, 23(1), 7992.

Oliveira, A. S. F., Nunes, A., & Guerra, M. (2022). Analyzing the literature on education governance over the last 71 years. Revista de Gestão, (ahead-of-print).

Ozga, J. (2009). Governing education through data in England: From regulation to self-evaluation. Journal of Education Policy, 24(2), 149–162.

Palú, J., & de Souza, Â. R. (2021). “Novas” formas e modelos de governança e a gestão da educação e da escola: materializações, tendências e direcionamentos evidenciados nas teses de pesquisadores (as) brasileiros (as). Revista De Estudios Teóricos Y Epistemológicos En Política Educativa, 6, 1–25.

Riemer, K., Ciriello, R., Peter, S., & Schlagwein, D. (2020). Digital contact-tracing adoption in the COVID-19 pandemic: IT governance for collective action at the societal level. European Journal of Information Systems, 29(6), 731-745.

Salustiano, J. C. (2020). Governança Educacional: Uma análise sob a ótica do modelo GAF (Monografia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte). Recuperado de https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/41238/1/GovernancaEducacional_Salustiano_2020.pdf

Vermeulen, S. J., Dinesh, D., Howden, S. M., Cramer, L., & Thornton, P. K. (2018). Transformation in practice: a review of empirical cases of transformational adaptation in agriculture under climate change. Frontiers in Sustainable Food Systems, 2, 65.

Published

2022-12-15

How to Cite

da Costa Salustiano, J., Backes Steppan, A. I., & Rodrigues Boente, D. (2022). Improvement for educational governance based on GAF model. Revista Inovação, Projetos E Tecnologias, 10(2), 219–234. https://doi.org/10.5585/iptec.v10i2.22680

Issue

Section

Relatos técnicos