Depollution of urban rivers for transport purposes: the Tietê and Pinheiros Rivers as an alternative to road freight transport

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/2023.23297

Keywords:

São Paulo City, Urban mobility, Depollution of rivers, Tietê River, Pinheiros River

Abstract

Objective: To relate the recovery of the main rivers in São Paulo city with the impacts on its urban mobility through ports and river transport routes.

Method: A documental research of the main data (trace, width, depth and location) and a bibliographical survey of the main researches on the theme in articles, theses and reports issued, mainly, by public organs such as CET (Traffic Engineering Company), Government of the State of São Paulo and IBGE (Brazilian Institute of Geography and Statistics) were carried out.

Originality/Relevance: The paper in question becomes relevant due to the fact that it analyzes an alternative to solve the problem of urban mobility from a different perspective: integrating the well-known rivers that cut the urban environment of São Paulo in order to take advantage of their hydric potential.

Results: From the information gathered, it was possible to elaborate a strategic plan identifying possibilities for the installation of intermodal cargo terminals, besides verifying which vessels could be used.

Social/Management Contributions: São Paulo's management constantly seeks to find solutions to the negative impacts of disorderly urbanization on the city's infrastructure and urban mobility, in addition to the problems of polluting its rivers. Evaluating the restoration of rivers in the region from the perspective of using them as an alternative to already saturated roads can bring benefits in various government spheres, in addition to improving the quality of life of the population of São Paulo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Laranjeira David, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) / São Carlos (SP)

Civil Engineer graduated from Federal University of São Carlos (UFSCar). Investment advisor at XP Investimentos

Fernando Hideki Hirosue, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) / São Carlos (SP)

Professor at Federal University of São Carlos (UFSCar). Civil Engineer graduated from São Paulo State University (Unesp). MSc. and PhD. at University of São Paulo (USP)

References

Andrade, D. E. O. & Melo, K. C. (2018). Recuperação do rio Tietê: histórico de projetos, custos e problemas socioambientais. Atas da Saúde Ambiental, [s. l.], v. 6, p. 151-167.

Avella Netto, N. & Ramos, H. R. (2017). Estudo da mobilidade urbana no contexto brasileiro. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS, [s. l.], v. 6, n.2 p. 59-72. Retrieved from: https://doi.org/10.5585/geas.v6i2.847.

Bento, C. B. (2021). Despoluição de Rios Londres – São Paulo: Insights para a recuperação e reintegração dos rios paulistas ao ambiente urbano. Monografia (Bacharel em Ciências Econômicas) - Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.

Brasil. Ministério da Infraestrutura. (2022). Banco de Informações de Transportes – BIT. Retrieved from: https://antigo.infraestrutura.gov.br/bit/63-bit/5124-bitpublic.html.

CEAGESP. (2022) Institucional. São Paulo. Retrieved from: https://ceagesp.gov.br/a-ceagesp/institucional/historico/.

Comitê da Bacia Hidrográfica do Alto Tietê. (2009). Plano de Bacia Hidrográfica do Alto Tietê. p. 1-60, 1 dez. 2009. Retrieved from: https://sigrh.sp.gov.br/public/uploads/ documents/7111/pat_sumario_executivo.pdf.

Companhia de Engenharia de Tráfego. (2008). Mapa ZMRC. São Paulo Retrieved from: http://cetsp1.cetsp.com.br/pdfs/carga/mapaZMRC.pdf.

Companhia de Engenharia de Tráfego. (2019). Mobilidade no Sistema Viário Principal: Volumes e Velocidade 2019. São Paulo.

Companhia de Saneamento Básico do Estado de São Paulo. (2022a). Novo Rio Pinheiros. Retrieved from: http://site.sabesp.com.br/site/interna/Default.aspx?secaoId=751.

Companhia de Saneamento Básico do Estado de São Paulo. (2022b). Projeto Tietê. Retrieved from: http://site.sabesp.com.br/site/interna/Default.aspx?secaoId=701.

Costa, M. S. (2008). Um índice de mobilidade urbana sustentável. Tese (Doutorado em Engenharia de Transportes) – Universidade de São Paulo, São Carlos. Retrieved from: https://doi.org/10.11606/T.18.2008.tde-01112008-200521.

Costa, M. S. & Silva, A. N. R. (2013). Curitiba, São Paulo ou Brasília: qual o caminho para a mobilidade urbana sustentável? 19° Congresso Brasileiro de Transporte e Trânsito, 10 out. 2013. Retrieved from: http://files-server.antp.org.br/_5dotSystem/download/ dcmDocument/2013/10/06/FF1BE554-B086-4024-9BD1-

CE4D2C.pdf.

Departamento Estadual de Águas e Energia. (2022). Programa Água Limpa. São Paulo. Retrieved from: http://www.daee.sp.gov.br/site/agualimpa/.

Desenvolvimento Rodoviário S/A. (2004). Rodoanel Mário Covas. Transporte para o Desenvolvimento Sustentável. Avaliação Ambiental Estratégica. Governo do Estado de São Paulo / Secretaria dos Transportes / DERSA. São Paulo.

Encontra Pinheiros. (2018). Rio Pinheiros. Encontra Pinheiros, p. 1-1, 27 fev. 2018. Retrieved from: https://www.encontrapinheiros.com.br/pinheiros/rio-pinheiros/.

Folha. (2022). O que mudou na mobilidade urbana de São Paulo nos últimos dez anos. Estúdio Folha UOL, [S. l.], p. 1-1, 21 mar. 2022. Retrieved from: https://estudio.folha.uol.com.br/99app/2022/03/o-que-mudou-na-mobilidade-urbana-de-sao-paulo-nos-ultimos-dez-anos.shtml.

Fundação SOS Mata Atlântica. (2021). Observando o Tietê 2021: O retrato da qualidade da água e a evolução dos indicadores de impacto do Projeto Tietê (relatório online). SOS Mata Atlântica. Retrieved from: https://cms.sosma.org.br/wp-content/uploads/2021/09/ Observando-Tiete-2021-Final.pdf.

Gati Junior, W. (2011). A ZMRC e o transporte urbano de cargas na cidade de São Paulo. Rev. Elet. Gestão e Serviços, p. 205-227, 1 jan. 2011. Retrieved from: https://doi.org/10.15603/2177-7284/regs.v2n1p205-227.

Google Earth. (2022). Retrieved from: https://www.google.com.br/intl/pt-PT/earth/.

Governo do Estado de São Paulo. (2022a). Novo Rio Pinheiros. Retrieved from: https://novoriopinheiros.sp.gov.br/.

Governo do Estado de São Paulo. (2022b). Portal Sistema Integrado de Gerenciamento de Recursos Hídricos do Estado de São Paulo (Portal SigRH). Retrieved from: https://sigrh.sp.gov.br/cbhat/apresentacao.

Governo do Estado de São Paulo. (2021). Projeto Tietê leva saneamento a 12,4 milhões de pessoas e reduz poluição. Portal do Governo, 22 de setembro de 2021. Retrieved from: https://www.saopaulo.sp.gov.br/spnoticias/projeto-tiete-leva-saneamento-a-124-milhoes-de-pessoas-e-reduz-poluicao/.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2022). IBGE Cidades. São Paulo. Retrieved from: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/sao-paulo/panorama.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2021). Pesquisa frota de veículos. São Paulo. Retrieved from: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/pesquisa/22/28120?localidade1= 354890&localidade2=355030.

Ikeda, E. B. (2016) São Paulo – Paris metrópoles fluviais. Ensaio de projeto de arquitetura das orlas do canal Pinheiros inferior, córrego Jaguaré e córrego Água Podre. 2016. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo. Retrieved from: https://doi.org/10.11606/D.16.2017.tde-16022017-111213.

Locatelli, I. P. V., Bernardinis, M. A. P. & Moraes, M. A. (2020). Uma aproximação entre as políticas públicas de mobilidade urbana e os objetivos de desenvolvimento sustentável em Curitiba-PR. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS, [s. l.], v.9, n.1 p. 1-24. Retrieved from: https://doi.org/10.5585/geas.v9i1.16850.

Neves, E. (2022). Mergulho na história: o ambicioso projeto de despoluição do Rio Sena. VEJA, p. 1-1, 25 fev. 2022. Retrieved from: https://veja.abril.com.br/mundo/mergulho-na-historia-o-ambicioso-projeto-de-despoluicao-do-rio-sena/.

Noack, R. (2021). Paris wants to make the Seine swimmable for the Olympics and the public. The Washington Post, p. 1-1, 29 dez. 2021. Retrieved from: https://www.washingtonpost.com/world/2021/12/29/seine-paris-olympics/.

Oliveira, E. M. (2015). Desafios e perspectivas para recuperação da qualidade das águas do rio Tietê na Região Metropolitana de São Paulo. Tese (Pós-Graduação em Saúde Pública) - Universidade de São Paulo, São Paulo. Retrieved from: https://doi.org/10.11606/T.6.2015.tde-16102015-094150.

ONG Mãe Natureza. (2014). História do Rio Tietê. Retrieved from: http://www.maenatureza.org.br/rio/tietehistoria.htm#:~:text=Com%20at%C3%A9%20100%20metros%20de,sof%C3%A1s%20e%20carca%C3%A7a%20de%20autom%C3%B3veis.

Pereira, S. A. R. (2017). Vila Leopoldina e CEAGESP. Vitruvius, São Paulo. Retrieved from: https://vitruvius.com.br/revistas/read/minhacidade/17.203/6570.

Pessoa, D. F. (2019). O processo de retificação do Rio Tietê e suas ampliações na cidade de São Paulo, Brasil. Paisag. Ambiente: Ensaios, p. 1-13, 20 set. 2019. Retrieved from: https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.paam.2019.158617.

Pishue, B. (2020). 2020 INRIX Global Traffic Scorecard. INRIX, p. 1-23, 2 mar. 2020.

Ripoli, M. M. (2016). Entre o discurso e a prática: o embate de ideias e as práticas de intervenção do urbanismo paulistano para a várzea do rio Tietê. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. São Paulo. USP. 119 f.: il. Dissertação (Mestrado – Área de Concentração: Planejamento Urbano e Regional) – FAUUSP, São Paulo. Retrieved from: https://doi.org/10.11606/D.16.2016.tde-02092016-143623.

Stride, P. (2019). The Thames Tideway Tunnel: preventing another Great Stink. (livro eletrônico). The History Press, Cheltenham.

Wilheim, J. (2013). Mobilidade urbana: um desafio paulistano. Estudos Avançados, v. 27, ed. 79. Retrieved from: https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000300002.

Zioni, S. (2009). Espaços de Carga na Região Metropolitana de São Paulo. Tese (Doutorado em Planejamento Urbano e Regional) - Universidade de São Paulo, São Paulo. Retrieved from: https://doi.org/10.11606/T.16.2009.tde-10032010-161033.

Published

2023-07-11

How to Cite

David, F. L., & Hirosue, F. H. (2023). Depollution of urban rivers for transport purposes: the Tietê and Pinheiros Rivers as an alternative to road freight transport. Revista De Gestão Ambiental E Sustentabilidade, 12(1), e23297. https://doi.org/10.5585/2023.23297