Night literary soirée: educational paths to reduce damage in the poetic interface between public schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n71.26242

Keywords:

literary soirée, poems, harm reduction, high school

Abstract

Based in references that discuss the educational, social and cultural role of poetic writing in public schools, this article describes and debates the actions that support a nighttime soiree held annually at a state school in the municipality of São Gonçalo, Rio de Janeiro, Brazil. It is intended to bring together poetic productions created by students based on some workshops held. In addition to the motivational and awareness-raising purpose for writing, the Night Soiree favors the meeting of poets, alumni, the school community and teaching professionals from school units, enabling reflections that explore alternative ways to deal with vulnerabilities and social ills that deprive and invade the human spirit. From the observations collected in the years 2023 and 2024, it is possible to verify that the collaborative work of Sarau Noturno corroborates the emergence of sensibilities and stimulates writing, potentially reducing the damage of social stigmas and prejudices, allowing different transversal contemporary themes come to light and be debated in schools.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco José Figueiredo Coelho, Colégio Estadual Professora Antonieta Palmeira, CEPAP

PhD in Biosciences and Health Teaching (FIOCRUZ). Graduated in Biological Sciences (UERJ). Poet and Basic Education Teacher (SEEDUC-RJ).

Andrea Viana da Silva Diniz, Instituto de Educação Clélia Nanci, IECN

PhD student in Education (UFF). Graduated in Pedagogy (UFF). Poet and Teacher of the Normalist Training Course (SEEDUC-RJ).

 

References

ACSELRAD, Gilberta. A educação para autonomia: construindo um discurso democrático sobre as drogas. In: ACSELRAD, G. (Org.). Avessos do prazer: drogas, Aids e direitos humanos. 2.ed. Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz, 2005. p.161-188.

COELHO, Francisco José Figueiredo. Expressões poéticas: décadas plenas. Editora Atena: 2022.

COELHO, Francisco José Figueiredo; SILVA, Georgianna; SILVA, Maria de Lourdes. A pedagogia redutora de Danos na Orientação educacional. REVASF, Petrolina – PE. Vol 13, n 32, dezembro, 2023. ISSN: 2177-8183. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/2357/1584.

CÓRDOVA, Rogerio de Andrade. Instituição, Educação e Autonomia na obra de Cornelius Castoriadis. Brasília: Plano editora, 2004.

DE LIMA, Leonardo Jovelino. Palimpsesto, Rio de Janeiro, v. 20, n. 37, p. 271-290, set.-dez. 2021. https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2021.62044.

DINIZ, Andreia. Poeta, IN: ROXO, Tânia Ribeiro. Poezine. Niterói: Armazém de Quinquilharias e utopias, 2018.

EVARISTO, Conceição. Histórias de Leves Enganos e Parecenças. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

EVARISTO, Conceição. Literatura Negra. Rio de Janeiro: CEAP, 2007.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e Narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva. 1999.

HENRIQUES, Eda Maria de Oliveira. Textos literários e a formação do professor: novas possibilidades de narrar. Cadernos CEDES, v. 32, p. 319-334, 2012.

MOISÉS, Carlos Felipe. Poesia para quê? A função social da poesia e do poeta. São Paulo: Editora Unesp, 2019.

MORIN. Edgar. A Cabeça Bem-Feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

NUNES, Ginete C.; ARRAES, Cybele L.B.; SOUSA, Jurandi A. Lendo Poesia no Ensino Fundamental. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, vol.11, n.36, 2017, p.224-238. ISSN: 1981-1179. https://doi.org/10.14295/idonline.v11i36.787.

PAZ, Octavio. O Arco e a Lira. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

PEREIRA, Vanessa Brandão; SILVA, Magna do Carmo. Produção de textos no 3º ano do ciclo de alfabetização: um olhar sobre a heterogeneidade. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 67, p. e24213, julho, 2023. https://doi.org/10.5585/eccos.n67.24213.

PINHEIRO, Helder. Poesia na sala de aula. 2ª ed., João Pessoa: Parábola, 2018, 150 p.

RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (Orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.

Published

2024-12-13

How to Cite

COELHO, Francisco José Figueiredo; DINIZ, Andrea Viana da Silva. Night literary soirée: educational paths to reduce damage in the poetic interface between public schools. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 71, p. e26242, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n71.26242. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/eccos/article/view/26242. Acesso em: 12 mar. 2025.
Views
  • Abstract 58
  • pdf (Português (Brasil)) 62