Night literary soirée: educational paths to reduce damage in the poetic interface between public schools
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n71.26242Keywords:
literary soirée, poems, harm reduction, high schoolAbstract
Based in references that discuss the educational, social and cultural role of poetic writing in public schools, this article describes and debates the actions that support a nighttime soiree held annually at a state school in the municipality of São Gonçalo, Rio de Janeiro, Brazil. It is intended to bring together poetic productions created by students based on some workshops held. In addition to the motivational and awareness-raising purpose for writing, the Night Soiree favors the meeting of poets, alumni, the school community and teaching professionals from school units, enabling reflections that explore alternative ways to deal with vulnerabilities and social ills that deprive and invade the human spirit. From the observations collected in the years 2023 and 2024, it is possible to verify that the collaborative work of Sarau Noturno corroborates the emergence of sensibilities and stimulates writing, potentially reducing the damage of social stigmas and prejudices, allowing different transversal contemporary themes come to light and be debated in schools.
Downloads
References
ACSELRAD, Gilberta. A educação para autonomia: construindo um discurso democrático sobre as drogas. In: ACSELRAD, G. (Org.). Avessos do prazer: drogas, Aids e direitos humanos. 2.ed. Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz, 2005. p.161-188.
COELHO, Francisco José Figueiredo. Expressões poéticas: décadas plenas. Editora Atena: 2022.
COELHO, Francisco José Figueiredo; SILVA, Georgianna; SILVA, Maria de Lourdes. A pedagogia redutora de Danos na Orientação educacional. REVASF, Petrolina – PE. Vol 13, n 32, dezembro, 2023. ISSN: 2177-8183. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/2357/1584.
CÓRDOVA, Rogerio de Andrade. Instituição, Educação e Autonomia na obra de Cornelius Castoriadis. Brasília: Plano editora, 2004.
DE LIMA, Leonardo Jovelino. Palimpsesto, Rio de Janeiro, v. 20, n. 37, p. 271-290, set.-dez. 2021. https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2021.62044.
DINIZ, Andreia. Poeta, IN: ROXO, Tânia Ribeiro. Poezine. Niterói: Armazém de Quinquilharias e utopias, 2018.
EVARISTO, Conceição. Histórias de Leves Enganos e Parecenças. Rio de Janeiro: Malê, 2017.
EVARISTO, Conceição. Literatura Negra. Rio de Janeiro: CEAP, 2007.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e Narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva. 1999.
HENRIQUES, Eda Maria de Oliveira. Textos literários e a formação do professor: novas possibilidades de narrar. Cadernos CEDES, v. 32, p. 319-334, 2012.
MOISÉS, Carlos Felipe. Poesia para quê? A função social da poesia e do poeta. São Paulo: Editora Unesp, 2019.
MORIN. Edgar. A Cabeça Bem-Feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
NUNES, Ginete C.; ARRAES, Cybele L.B.; SOUSA, Jurandi A. Lendo Poesia no Ensino Fundamental. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, vol.11, n.36, 2017, p.224-238. ISSN: 1981-1179. https://doi.org/10.14295/idonline.v11i36.787.
PAZ, Octavio. O Arco e a Lira. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
PEREIRA, Vanessa Brandão; SILVA, Magna do Carmo. Produção de textos no 3º ano do ciclo de alfabetização: um olhar sobre a heterogeneidade. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 67, p. e24213, julho, 2023. https://doi.org/10.5585/eccos.n67.24213.
PINHEIRO, Helder. Poesia na sala de aula. 2ª ed., João Pessoa: Parábola, 2018, 150 p.
RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (Orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco José Figueiredo Coelho, Andrea Viana da Silva Diniz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 58
- pdf (Português (Brasil)) 62