Human rights education and multiculturalism: gender policies in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.N31.8750

Keywords:

Human Rights. Education. Genre. Higher Education.

Abstract

This study discusses the public policies directed to Human Rights Education (HRE) and multiculturalism, especially the issue of gender in Higher Education. It is a study of a historical character, a qualitative approach, based on the analysis of the discourse. The survey counted as the main source, the National Plan of Education in Human Rights and the National Guidelines for Human Rights Education. The results indicate that the HRE is the way by which it makes possible to recognize its importance, in an attempt to reframe the spaces of teaching, research and extension – the promotion and enhancement of rights, which should be assumed by the universities, however, the issues of gender, even so, present themselves as challenges and tensions regarding the applicability, since the task of the HRE permeates through scientific and ethical commitment, linked to two dimensions that are at the same time, historical and contemporary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jemina de Araújo Moraes Andrade, Universidade Federal do Amapá

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Amapá. Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá. Macapá - AP – Brasil
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0901-6837

Miquelly Pastana Tito Sanches, Universidade Federal do Amapá

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Amapá. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior- CAPES. Universidade Federal do Amapá. Macapá - AP – Brasil
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2170-5574

Helena Cristina Guimarães Queiroz Simões, Universidade Federal do Amapá

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Professora Adjunto III da Universidade Federal do Amapá. Macapá - AP – Brasil
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6081-3319

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Ed. 70, 2011, 229 p.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, de 05 de outubro de 1988. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br /ccivil_03/constituicao/constitui %C3 %A7a o.htm>. Acesso em: 01 jan. 2018.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos - PNEDH. Brasília: MEC/SEDH, 2006.

______. MEC. Resolução nº 1, de 30 de maio de 2012. Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos - DNEDH. MEC/CNE, 2012.

______. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Educação em Direitos Humanos: Diretrizes Nacionais – Brasília: Coordenação Geral de Educação em SDH/PR, Direitos Humanos, Secretaria Nacional de Promoção e Defesa dos Direitos Humanos, 2013.

BRASIL. Programas Nacionais de Direitos Humanos. 1, MEC, MJ, UNESCO, Brasília, 1996.

BRASIL. Programas Nacionais de Direitos Humanos. 2, MEC, MJ, UNESCO, Brasília, 2002.

BRASIL. Programas Nacionais de Direitos Humanos. 3, MEC, MJ, UNESCO, Brasília, 2010.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 13. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

CANDAU, Vera Maria (Org.). Didática crítica intercultural: aproximações. Petrópolis: Vozes, 2012.

FACHIN, Odília. Fundamentos de metodologia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de janeiro: Paz e terra, 2005.

HALL, Stuart. A identidade Cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LUGONES, María. Colonialidad y género: Hacia um feminismo descolonial. In: MIGNOLO, Walter (Org.). Género y descolonialidad. Buenos Aires: Del Signo, 2014.

NARDI, Henrique Caetano. Relações de gênero e diversidade sexual: compreendendo o contexto sociopolítico contemporâneo. In: NARDI, Henrique Caetano. Diversidade sexual, relações de gênero e Políticas Públicas. Porto Alegre. Sulina, 2013.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. v. 20, n. 2, Porto Alegre, 1995.

SILVA, Aida Maria Monteiro. (Org.). Educação superior: espaço de formação em direitos humanos. São Paulo: Cortez (Coleção em direitos humanos), 2013.

SILVEIRA, Rosa Maria Godoy. Diversidade de gênero – mulheres. In: ZENAIDE, Maria de Nazaré Tavares et al. Direitos humanos: capacitação de educadores. João Pessoa: Universitária/UFPB, 2008, vol. 2.

TOSI, Giuseppe. Os Direitos Humanos como eixo articulador do ensino, pesquisa e da extensão universitária. In: ZENAIDE, Maria Nazaré Tavares; DIAS, Lúcia Lemos; TOSI, Giuseppe; MOURA, Paulo V. de (Org.). A formação em direitos humanos na universidade: ensino, pesquisa e extensão. Joao Pessoa: UFPB, 2006, 520 p.

UNESCO. Plano de ação para a segunda etapa (2010-2014) do Programa Mundial para a Educação em Direitos Humanos. Unesco: Brasília, 2012.

VIOLA, Solon Eduardo Annes. Políticas de Educação em Direitos Humanos. In: SILVA, Aida Maria Monteiro; TAVARES, Celma (Org.). Políticas e Fundamentos da Educação em direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2010.

Published

2019-04-30

How to Cite

ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes; SANCHES, Miquelly Pastana Tito; SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz. Human rights education and multiculturalism: gender policies in higher education. Dialogia, [S. l.], n. 31, p. 133–143, 2019. DOI: 10.5585/dialogia.N31.8750. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/8750. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos