Technical education, curriculum and technologies:what say the national curriculum guidelines?

Authors

  • Maria da Graça Moreira da Silva Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP)
  • Maria Lucia Soares do Amaral Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP
  • Fernando José de Almeida Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5585/dialogia.N23.6386

Keywords:

Curriculum. High School. Technical Education. Information and Communication Technologies.

Abstract

This paper reflects and analyzes the curriculum of secondary level technical professionaleducation, the Brazilian educational public policy and technologies of informationand communication. It understands the tensions and contradictions of the human integraleducation proposed for this schooling level and discusses about technologies as a human right,defending the need for their integration on curriculum, to create opportunities for socialparticipation and protagonism of the student in contemporary culture. This right is manifested by the conscious, critical and responsible use of information and communication technologiessuch as culture and language. The research has a qualitative approach and it parts of the documental analysis of national curriculum guidelines for identifying the use and appropriationof technologies that contributes to building the concepts and objectives to develop educationaland humanizing projects to high school integrated technical course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria da Graça Moreira da Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP)

Doutora em Educação (Currículo). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP – Brasil

Maria Lucia Soares do Amaral, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Mestre em Educação. Técnica em Assuntos Educacionais no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Fernando José de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP – Brasil

Published

2016-05-04

How to Cite

SILVA, Maria da Graça Moreira da; AMARAL, Maria Lucia Soares do; ALMEIDA, Fernando José de. Technical education, curriculum and technologies:what say the national curriculum guidelines?. Dialogia, [S. l.], n. 23, p. 45–58, 2016. DOI: 10.5585/dialogia.N23.6386. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/6386. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Ensino Médio: diagnósticos, desafios e propostas