Contribution of workshops on active methodologies for the professional development of teachers in a municipal network in Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.5585/50.2024.26304Keywords:
desenvolvimento profissional, formação continuada, formação de professores, metodologias ativasAbstract
This work addresses the professional development of teachers through workshops on active methodologies, held in a city in the interior of Santa Catarina. Qualitative research adopted the case study as methodology, aiming to understand the contribution of two workshops to the teachers of the municipal Basic Education network. In the workshops, activities such as interactive oral presentations on active methodologies, simulated juries, poster making, and group discussions on the practical application of these methodologies in education were developed. The results of the workshops included a greater understanding and reflection on active methodologies, the promotion of debate on their practical application in the educational context, and the creative expression of participants through activities such as poster making. The importance of continuous training for teachers to improve their pedagogical practices and promote professional development is highlighted.
Downloads
References
BERBEL, N.A.N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciênc. Soc. Hum., v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.
BIREAUD, A. Pédagogie et méthodes pédagogiques dans l'enseignement supérieur. Rev. Fr. Pédagogie, v. 91, p. 13-23, 1990.
BRASIL. Portal cidades. 2023. Disponível em https://cidades.ibge.gov.br/. Acesso em 06.mar.2024.
CHAMLIAN, H.C. Métodos autobiográficos e práticas de formação de adultos: apontamentos e balanço sobre experiências realizadas. In: PASSEGGI, M. C.; BARBOSA, T. M. N. (Orgs.). Narrativas de formação e saberes biográficos. Natal: EdUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. p. 123-140.
DELORY-MOMBERGER, C. Formação e Socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educ. Pesqui., v. 32, n. 2, p. 359-371, 2006.
ESCRITA ACADÊMICA. O relato de experiência. Disponível em <http://www.escritaacademica.com/topicos/generos-academicos/o-relato-de-experiencia/>. Acesso em 01.jan.2019.
FONSECA, S.M.; MATTAR, J. Metodologias ativas aplicadas à EaD: Revisão de Literatura. Revista EDaPECI, v. 17, n. 2, p. 185-197, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
GODOY, A.S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Rev. Adm. Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995.
JACOMINI, M.A.; PENNA, M.G.O. Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento profissional. Pro-posições, v. 27, n. 2, p. 177-202, maio/ago. 2016.
KENSKI, V.M.; SCHULTZ, J. Teorias e Abordagens Pedagógicas. In: KENSKI, V. M. (Org.). Design instrucional para cursos on-line. São Paulo: Senac, 2015. p. 91-112.
LAMIM-GUEDES, V. Metodologias ativas: Diferentes abordagens e suas aplicações. São Paulo: Editora Na Raiz, 2021.
LIMA, V.V. Espiral construtivista: uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Interface, v. 21, n. 61, p. 421-34, 2017.
MARCHESAN, M.R. et al. O impacto dos cursos de formação continuada ofertados pelo IFSul Câmpus Lajeado para professores da Educação Básica do Vale do Taquari/RS. Thema, v. 16, n. 3, p. 579-588, set./dez. 2019.
MESSINA, G. Mudança e Inovação Educacional: notas para reflexão. Caderno de Pesquisa, n. 114, p. 225-233, 2001.
MOL, M.P.G.; LAMIM-GUEDES, V. Educação Ambiental em nível de pós-graduação: Júri Simulado sobre impactos ambientais de empresa incineradora. Rev. Eletr. Mestr. Educ. Ambient., v. 35, n. 2, p. 137-154, maio/ago. 2018.
NÓVOA, A. A formação de professores. In: NÓVOA, A. (Org). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992. p. 23-33.
NÓVOA, A. Relação Escola-Sociedade: Novas Respostas para um velho problema. In: SERBINO et al. (Org.). Formação de Professores. São Paulo: Editora Unesp, 1998. p. 19-39.
OLIVEIRA, I.; COURELA, C. Mudança e Inovação em Educação: o compromisso dos professores. Interraccões, v. 27, p. 97-117, 2013.
OLIVEIRA, J.L.S.; LIMA, P.S.N.; CARVALHO, C.L.; FONSECA, A.V. S. Sala de aula 4.0-Uma proposta de ensino remoto baseado em sala de aula invertida, gamification e PBL. Rev. Bras. Inf. Educ., v. 28, p. 909-933, 2020.
PASTORIZA, B.S. Ensaio sobre intencionalidade pedagógica e tradição: um tensionamento como princípio educativo. Acta Sci. Educ., v. 44, 2022.
RONCARELLI, I.A.; STECANELA, N.; PAULETTI, F. Docência em movimento: a transitividade no fazer docente. Educação, v. 46, n. 1, p. e40/ 1–18, 2021.
SEVERINO, A.J. Metodologia do Trabalho Científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, D.O.; MOURÃO, M.F.; SALES, G.L.; SILVA, B.D. Metodologias Ativas de Aprendizagem: relato de experiência em uma oficina de formação continuada de professores de Ciências. Rev. Ens. Ciên. Mat., v. 10, n. 5, p. 206–223, 2019. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1813. Acesso em: 13 mar. 2024.
SILVA, D.R.; MOREY, A.T.; MIRANDA, T.R.S.; MARANGON, T. Formação continuada de professores com metodologias ativas de ensino - Dificuldades e conquistas. Rev. Bras. Ext. Univ., v. 12, n. 3, p. 409-419, 13 dez. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36661/2358-0399.2021v12n3.12417. Acesso em: 13 mar. 2024.
SILVA, M.C.; CARVALHO, I.F. Formação continuada de professores em meio às tecnologias e metodologias ativas: um relato de experiência utilizando o roteiro de aprendizagem. ReTER, v. 4, n. 1, p. e7/1–11, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reter/article/view/71286. Acesso em: 13 mar. 2024.
SOUZA, J.C.S.; SANTOS, D.O.; SANTOS, J.B. Os projetos pedagógicos como recurso de ensino. Rev. Educ. Pública, v. 20, n. 40, p. 1-14, 2023.
SUHR, I.R.F. Expectativas dos alunos de cursos superiores blended learning utilizando metodologias ativas em relação à ação do professor nos momentos presenciais. Bol. Téc. Senac, v. 43, n. 3, p. 8-25, set./dez. 2017.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
VALENTE, J.A.; ALMEIDA, M.E.B.; GERALDINI, A.F.S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Rev. Diálogo Educ., v. 17, n. 52, p. 455-478, abr. 2017.
VALÉRIO, B.C. Formação inicial de professores: propiciando conexões significativas por meio de projetos de estágio. Rev. Educ. Mat., v. 17, p. e020053, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Valdir Lamim-Guedes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.