The initial training teachers of the Pedagogical Residency Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/48.2024.26227

Keywords:

teacher training; pedagogical practices; pedagogical residency program

Abstract

The text presents reflections about the contribuitions of the Pedagogical Residency Program - PRP for the initial training of teachers. It reflects about the organization and structure of the Program and communicates the consequences of the application of an instrument for the evaluation of writing hypotheses in a 1st year class, from one of the partner schools of the Pedagogical Residency Subproject of the Pedagogy course -  SRPP at UFPB/Campus I. From this action, the SRPP identified the level of literacy in which the children were: pre-syllabic, syllabic, syllabic with sound and alphabetic value. In general, the formative meetings provided by PRP, the integration with the school routine, the planning moments, as well as the pedagogical practices developed within the partner schools, corroborated with the preparation of the residents for the exercise of teaching and the correlation between theory and practice.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evelyn Fernandes Azevedo Faheina, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Doutorado em Educação

 

References

BATISTA, A. C.; FAHEINA, E. F. A. A formação de professores no programa residência pedagógica: reflexões a partir do subprojeto pedagogia/CCAE/UFPB. In: ANDRADE, A. C. B. de. et al. Construindo a história do curso de Pedagogia do CCAE-UFPB: por um olhar plural de modelos pedagógicos com ensino, pesquisa e extensão. João Pessoa: Deck Gráfica, 2023. E-book. cap. 1, p. 8-20. Disponível em: http://plone.ufpb.br/ded/contents/documentos/ebook-construindo-a-historia-do-curso-de-pedagogia-do-ccae-ufpb-15-02.pdf. Acesso: 25 abr. 2024.

BRASIL. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa. Avaliação no ciclo de alfabetização: reflexões e sugestões. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: https://www.serdigital.com.br/gerenciador/clientes/ceel/material/107.pdf. Acesso em: 12 out. 2023.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – 13. ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79611-anexo-texto-bncc-aprovado-em-15-12-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial de Professores para a Educação Básica. Brasília: MEC/SEC, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 11 set. 2023.

BRASIL. Portaria GAB nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa Residência Pedagógica. 2018a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/28022018-portaria-n-38-institui-rp-pdf. Acesso: 20 jan. 2024.

BRASIL. Edital CAPES nº 06/2018. Dispõe sobre a Residência Pedagógica. 2018b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/01032018-edital-6-2018-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em: 5 jan. 2024.

BRASIL. Edital CAPES nº 01/2020. Dispõe sobre a Residência Pedagógica. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em: 10 jan 2024.

BRASIL. Edital CAPES nº 24/2022. Dispõe sobre a Residência Pedagógica. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/editais/29042022_Edital_1692979_Edital_24_2022.pdf. Acesso em: 10 jan 2024.

FARIA, J. B.; PEREIRA, J. E. D. Residência pedagógica: afinal, o que é isso? Revista Educ. Públic. Cuiabá, v. 28, n. 68, p. 333-356, maio/ago. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/8393/5630. Acesso em: 10 ago. 2023.

FEITOSA, R. A; DIAS, A. M. I. Décadas do surgimento do practicum reflexivo: por teoria (s) e prática (s) articuladas na formação e na ação docentes. In: SHIGUNOV NETO, A.; FORTUNATO, I. (org.). 20 anos sem Donald Schön: o que aconteceu com o professor reflexivo? São Paulo: Edições Hipótese, 2017.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2000.

MENEGOLLA, M.; SANT’ANNA, I. M. Por que planejar? Como planejar? currículo, área, aula. 18. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

MORAIS, A. G. de. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación. Madrid, n. 350, p. 1-10, sep./dec., 2009. Disponivel em: https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/dam/jcr:31ae829a-c8aa-48bd-9e13-32598dfe62d9/re35009por-pdf.pdf. Acesso em: 18 nov. 2019.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SILVA, K. A. C. P. de; CRUZ, S. P. A Residência Pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Revista Momento - diálogos em educação, v. 27, n. 2, p. 227-247, mai./ago, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330206269_A_residencia_pedagogica_na_formacao_de_professores_historia_hegemonia_e_resistencias. Acesso em: 6 fev. 2020.

SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: contexto, 2020.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

Published

2024-04-26

How to Cite

FAHEINA, Evelyn Fernandes Azevedo. The initial training teachers of the Pedagogical Residency Program. Dialogia, [S. l.], n. 48, p. e26227, 2024. DOI: 10.5585/48.2024.26227. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/26227. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 48 “Desenvolvimento profissional de professores e gestores: contribuições para o campo de pesquisa e para a prática