Drama as a methodological tool for training future teachers

a case study in Dourados/MS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/48.2024.26224

Keywords:

process drama; teacher training; basic education; methodology

Abstract

This article presents the extension project entitled "Drama in the Classroom: an introduction", from the Federal University of Grande Dourados (UFGD), as a bridge between the training of future teachers and the school environment. In this project, the objective was to introduce the process drama methodology into the teaching of Art(s) in a basic education school in Dourados/MS. Seeking to intersect Basic Education and University in academic, school, social and cultural spheres, the process drama "Between Matches and Stars" was created, applied to elementary school classes at the municipal school Arthur Campos Mello. Addressing themes such as death, loss, social class, racism, prejudice, among others, the active and playful methodology of the drama allowed participants in the process a unique, formative, civic and exciting experience, in which the training of teachers in direct contact with the school community was the focus of investigation.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariane Guerra Barros, Universidade Federal da Grande Dourados -UFGD

Doutora em Artes Cênicas

Universidade Federal da Bahia – UFBA

Docente do curso de graduação em Artes Cênicas

 

 

Vanessa Lopes Ribeiro, Universidade Católica Dom Bosco -UCDB

Doutoranda em Educação

Mestre em Artes

Universidade Federal do Mato Grosso do Sul – UFMS

References

BARROS, Ariane Guerra; RIBEIRO, Vanessa Lopes. O process drama como impulso para criação de personagem. Ação – Arte do Ator em Revista. Rio de Janeiro v. 1 n. 1 p. 22-35. 2021. Disponível em: https://seer.unirio.br/acao/article/view/11160/10263. Acesso em 05 mar 2024.

BARROS, Ariane Guerra; RIBEIRO, Vanessa Lopes. Process drama no ensino superior: o tema feminicídio em sala de aula. Revista OuvirOuver. Uberlândia v. 16 n. 2 p. 482-499 jul.|dez. 2020. Disponível emhttps://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/55248/31101. Acesso em 05 mar. 2024.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018.

CABRAL, Beatriz. Drama como método de ensino. São Paulo: Editora Hucitec, 2006.

DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do teatro: provocações e dialogismo. 3a ed. São Paulo: Editora Hucitec: Edições Mandacaru, 2011.

DOURADOS. Referencial Curricular-Reme Linguagens. Secretaria Municipal de Educação de Dourados, MS- 2020.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2014.

FREITAS, Tharyn Stazak de. Ambiente e práticas de drama: experiência e imersão. 2012. 152 f. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.

O’NEILL, Cecily. Dorothy Heathcote: Collected Writings on Education and Drama. Londres: Hutchinson, 1984.

RIBEIRO, Vanessa Lopes. Dramas Rodrigueanos: caso Sônia. 2018. 55 f. Monografia (Especialização em Teatro) – Faculdade de Comunicação, Artes e Letras, Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2018.

RIBEIRO, Vanessa Lopes. Dramaleão: afetos de um camaleão perante o drama através da ambientação cênica. 2023. 184 f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado Profissional em Artes - ProfArtes, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2023.

UFGD. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Graduação em Artes Cênicas - Licenciatura e Bacharelado. 2017.

VIDOR, Heloise Baurich. Drama e Teatralidade: o ensino do teatro na escola. Florianópolis: Mediação/Edital Elisabete Anderle, Fundação Catarinense de Cultura, Secretaria de Estado de Turismo, Cultura e Esporte, Governo de Santa Catarina, 2010.

Published

2024-04-29

How to Cite

BARROS, Ariane Guerra; RIBEIRO, Vanessa Lopes. Drama as a methodological tool for training future teachers : a case study in Dourados/MS. Dialogia, [S. l.], n. 48, p. e26224, 2024. DOI: 10.5585/48.2024.26224. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/26224. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 48 “Desenvolvimento profissional de professores e gestores: contribuições para o campo de pesquisa e para a prática