Do high school students know how to operate with the concept of number?
DOI:
https://doi.org/10.5585/52.2025.26057Keywords:
thought, empirical, theoretical, organization of mathematics teachingAbstract
The Davidovian maxim that empirical thought hinders the development of theoretical thought due to debate in the academic events in which we participate. Our thinking, based on the studies of Davidovian work, is that the origin of the fragilities expressed by the students of Medium Education in the discipline of Mathematics is related to conceptual learning that limits the development of conceptual thinking. We will seek to investigate the origin of the manifestations of fragilities through the organization of education, which will be the origin of the development of students in the last three years of Basic Education. During the process, we found that the origin of the fragilities is the lack of appropriation, by the students, of two basic concepts of Mathematics, or of number. The results indicate that those referred to do not appropriate the meaning of the concept of number both on an empirical and theoretical level.
Downloads
References
BARBOSA, C. R.; SILVA, R. C. da; ECHALAR, A. D. L. F. As tecnologias no ambiente escolar como instrumento de inclusão digital e social: o desvelar do mito midiático. Professare, p. e3083-e3083, 2023. https://doi.org/10.33362/professare.v12i1.3083
BONJORNO, J. R. Prisma Matemática: Geometria e Trigonometria. 1. ed. São Paulo: FTD, 2020.
CARAÇA, B. de J. Conceitos Fundamentais da Matemática. Lisboa: Gradiva, 1951.
DAVÍDOV, V. V. La Ensenanza Escolar Y El Desarrollo Psíquico: Invetigación Psicológica Teórica Y Experimental. Moscou: Editorial Progreso, 1988.
DAVÝDOV, V. Tipos de generalización en la enseñanza. 3. ed. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.
MARTINS, M. R. Educação e tecnologia: a crise da inteligência. Educação, Santa Maria, v. 44, e37943, 2019. https://doi.org/10.5902/1984644437943
NIERO, Á. de S.; ROSA, J. E. da. O pensamento empírico obstaculiza o desenvolvimento do pensamento teórico? Interpretações e Possibilidades. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, [S. l.], v. 11, n. 1, 2023. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/14445.
PEIXOTO, J. Relações entre sujeitos sociais e objetos técnicos uma reflexão necessária para investigar os processos educativos mediados por tecnologias. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 61, p. 317-332, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/hnpBTsy6vMXzmNjZzDtXCsq/?format=pdf&lang=pt
PEIXOTO, J. Tecnologia e mediação pedagógica: perspectivas investigativas. In: KASSAR, M. de C. M.; SILVA, F. de C. T. (Orgs.). Educação e pesquisa no Centro-Oeste: políticas públicas e formação humana. Campo Grande: UFMS, 2012. v. 1. p. 283-294. Disponível em: https://editora.ufms.br/produto/educacao-e-pesquisa-no-centro-oeste-politicas-publicas-e-desafios-na-formacao-humana-1/
PISCHETOLA, M. Inclusão digital e educação: a nova cultura da sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2016.
PUENTES, R. V.; MELLO, S. A. Teoria da atividade de estudo: livro II–contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Uberlândia-MG: EDUFU, 2019.
ROSA, J. E. da. Proposições de Davydov para o ensino de matemática no primeiro ano escolar: inter-relações dos sistemas de significações numéricas. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.
ROSA, J. E.; SOARES, M. T. C.; DAMAZIO, A. Conceito de número no sistema de ensino de Davydov (CO). In: XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática. Recife, 2011. Anais [...]. Recife, 2011. Disponível em: https://xiii.ciaem-redumate.org/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/viewFile/1538/1077
ROSA, J. E. da .; ISIDORO, L. C. do N.. Modo de organização do Ensino Desenvolvimental: o conhecimento revelado por acadêmicas de Pedagogia. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 37, n. 76, p. 709–730, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v37n76a16. Acesso em: 31 maio. 2024
SANTA CATARINA, Secretaria de Estado da Educação Ciência e Tecnologia. Proposta curricular de Santa Catarina: estudos temáticos. Florianópolis: IOESC, 2005.
SILVA, M. A. A fetichização do livro didático no Brasil. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 3, p. 803-821, set./dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/wNQB9SzJFYhbLVr6pqvp4wg/?format=pdf&lang=pt
VIGOTSKI, L. S. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, v. 21, p. 21-44, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Agatha de Souza Niero, Josélia Euzebio da Rosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 27
- PDF (Português (Brasil)) 19