A look at dialogic relationships from the freirean perspective and its contributions to early education
DOI:
https://doi.org/10.5585/51.2024.25833Keywords:
dialogy, emancipatory education, pedagogyAbstract
This work represents Paulo Freire's contributions to pedagogical practices in early education, whose objective is to present the potential of dialogical relationships for pedagogical practice, for the educator and children. The research question is guided by investigating the dialogic conditions and possibilities of babies and childrens in Early Childhood Education. The methodological approach is configured as a theoretical text, using the premises of the Sociology of Childhood corroborating the perspectives of Paulo Freire. We found that dialogical relationships in childhood go beyond oral language, as they comprise multiples languages, in which babies and children express their feelings, experiences, frustrations, wishes, emotions and interests. The educator, when contemplating the multiples languages of children in dialogical relationships based on sensitive listening and attentive looking, will ensure a humanizing and democratic education that values and respects the student and their knowledge from an early age.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete. Sociologia da Infância: traçando algumas linhas. Contemporânea, São Carlos, v. 8, n. 2, p. 371-383, jul./dez. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.4322/2316-1329.064. Acesso em: 10 jun. 2022.
ABRAMOWICZ, Anete.; DE OLIVEIRA, Fabiana. A sociologia da infância no Brasil: uma área em construção. Educação, v. 1, n. 1, p. 39-52, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1602/897. Acesso em: 03 jul. 2022.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Por amor e por força: rotinas na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Práticas cotidianas na Educação Infantil: Bases para a Reflexão sobre as Orientações Curriculares / Brasília, MEC/Secretaria de Educação Básica/ UFRGS, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf. Acesso em: 10 nov. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 de ago de 2022.
DA SILVA, Marta Regina Paulo. Educação dialógica com os bebês: inspirações freirianas. Educação & Linguagem, v. 19, n. 2, p. 155-170, 2016. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/7161. Acesso em: 10 de nov de 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, editora Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro, Editora Paz e Terra, 1967.
GOBBI, Márcia. Múltiplas linguagens de meninos e meninas no cotidiano da educação infantil. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6678-multiplaslinguagens&category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid=30192 . Acesso em: 19 de nov de 2023.
KOHAN, Walter Omar. Paulo Freire: outras infâncias para a infância. Educação em Revista, v. 34, p. e199059, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698X199059. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/q6yRqYmN7nmgffpjrdTmJnb/?lang=pt. Acesso em 23 nov. 2023.
MALAGUZZI, Loris. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem Reggio Emilia na educação da primeira infância. Vol 2. Porto Alegre: Penso, 2016, p. 57-97.
PERNAMBUCO, Marta Maria C. A. Quando a troca se estabelece: a relação dialógica. In: Ousadia no diálogo: interdisciplinaridade na escola pública. Org. Nidia Pontuschka. São Paulo. Edições Loyola, 1993, p. 19-36.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emília: escutar, investigar e aprender. 1. Ed. São Paulo. Paz e Terra, 2012.
ROCHA, Mariana Roncarati de Souza. Perspectiva de uma educação dialógica na creche: a co-autoria da criança na construção da prática educativa. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2012.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação & Sociedade [online]. 2005, v. 26, n. 91, pp. 361-378. Disponível em: Acesso em 20 de jul de 2023.
SILVA, Marta Regina Paulo da. Paulo Freire e as crianças: um convite à infância. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed. especial, p. 1009–1019, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.68463. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68463. Acesso em: 18 nov. 2023.
VIEIRA, Hamilton Perninck; CARNEIRO, Evaneida Soares; COSTA, Francisca Adriana Justino da. A dialogicidade e a pedagogia da escuta na Educação Infantil. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 1–13, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5984. Acesso em: 18 nov. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Letícia Campos de Lima, Ana Paula Solino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 226
- PDF (Português (Brasil)) 135