Classroom in the Emotions: what stimuli evoke emotions in the university context?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/51.2024.25686

Keywords:

emotions, stimuli, university context

Abstract

Analyzing reports from pre-service teachers regarding the acquisition of emotional memories during their undergraduate studies, stemming from experiences and peer interactions, this study aims to understand the situations and stimuli that lead to the evocation of specific emotions and how these are understood in the university context. This basic nature research adopts a survey procedure and qualitative approach, involving 40 undergraduate students in natural sciences education from a public university in the state of Paraná, Brazil. The data, collected through an online questionnaire, were analyzed based on the assumptions of Content Analysis. In conclusion, the research reveals the crucial role of the teacher in the interaction between the student and the object of study, serving as the primary emotional guide in the academic environment. The didactic aspect and harmonious interactions stand out as essential stimuli for various basic emotions, each manifesting in a unique way.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kaique Henrique Peixoto, Federal University of Paraná

Graduando em Ciências Biológicas

Everton Bedin, Federal University of Paraná

Doutor em Educação em Ciências: química da vida e saúde

References

ANDRADE, P. E.; DO PRADO, P. S. T. Psicologia e Neurociência cognitivas: Alguns avanços recentes e implicações para a educação. Interação em Psicologia, v. 7, n. 2, 2003. http://dx.doi.org/10.5380/psi.v7i2.3225

ARRUDA, M. J. F. C. O ABC das emoções básicas: implementação e avaliação de duas sessões de um programa para promoção de competências emocionais. 2015. Tese de Doutorado. Universidade dos Acores (Portugal).

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BEDIN, E.; DEL PINO, J. C. Tecnologias no Ensino de Química: Uma Avaliação Neurocientífica para os Processos de Ensino e Aprendizagem. Revista Debates em Ensino de Química, v. 2, n. 1, p. 31-40, 2016. Disponível em: https://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/1276. Acesso em: 10 de dez. 2023.

CALIMAN, G. Pedagogia Social: seu potencial crítico e transformador. Revista de Ciências da Educação, 2012. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/230078687.pdf

CARVALHO, C. G.; JUNIOR, D. J. C.; DE SOUZA, G. A. D. B. Neurociência: uma abordagem sobre as emoções e o processo de aprendizagem. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 17, n. 1, 2019. http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v17i1.5619

COSENZA, R.; GUERRA, L. Neurociência e educação. Artmed Editora, 2009.

DA COSTA, T. A. R. Competências profissionais dos professores para o século XXI: entre as representações teóricas e as considerações de alunos e docentes. 2019.

EKMAN, P. Darwin and facial expression: A century of research in review. 2006.

FONSECA, V. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia, v. 33, n. 102, p. 365-384, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v33n102/14.pdf. Acesso em: 3 de dez. 2023.

FREIRE, T.; TAVARES, D. Influência da autoestima, da regulação emocional e do gênero no bem-estar subjetivo e psicológico de adolescentes. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo), v. 38, p. 184-188, 2011. https://doi.org/10.1590/S0101-60832011000500003

GERMANO, I. M. P.; COLAÇO, V. F. R. Abrindo caminho para o futuro: redes de apoio social e resiliência em autobiografias de jovens socioeconomicamente vulneráveis. Estudos de psicologia (Natal), v. 17, p. 381-387, 2012. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2012000300005

GUERRA, L. B. O diálogo entre a neurociência e a educação: da euforia a Para construir memórias é preciso prestar atenção os desafios e possibilidades. Revista Interlocução, v. 4, n. 4, p. 3-12, 2011. Disponível em: https://www2.icb.ufmg.br/neuroeduca/arquivo/texto_teste.pdf. Acesso em: 13 de nov. 2023.

IZQUIERDO, I.; BEVILAQUA, L. R. M.; CAMMAROTA, M. A arte de esquecer: estudos avançados, v. 20, p. 289-296, 2006.

LISBOA, F. S. O cérebro vai à escola: um estudo sobre a aproximação entre Neurociências e Educação no Brasil. 2014.

MARTIN, J. H. Neuroanatomia. Texto e Atlas. AMGH Editora, 2013.

MENDES, R. M.; MISKULIN, R. G. S. G. A análise de conteúdo como uma metodologia. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 165, p. 1044-1066, 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/cp/v47n165/1980-5314-cp-47-165-01044.pdf. Acesso em: 23 de nov. 2023.

MIGUEL, F. K. Psicologia das emoções: uma proposta integrativa para compreender a expressão emocional. Psico-usf. v. 20, p. 153-162, 2015. https://doi.org/10.1590/1413-82712015200114

MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & saúde coletiva, v. 17, p. 621-626, 2012. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007

NASCIMENTO, A. C. S.; TRISTÃO, R. C. Para construir memórias é preciso prestar atenção–a neurobiologia dos transtornos de aprendizagem da pessoa com déficits atencionais. Brazilian Journal of Health Review, v. 4, n. 3, p. 10232-10246, 2021. https://doi.org/10.34119/bjhrv4n3-052

PATRICIO, L. A. S.; SALLES, C. P. M.; KLAUSS, J. O impacto das emoções na aprendizagem escolar: uma revisão integrativa. 2022.

Published

2024-12-12

How to Cite

PEIXOTO, Kaique Henrique; BEDIN, Everton. Classroom in the Emotions: what stimuli evoke emotions in the university context?. Dialogia, [S. l.], n. 51, p. e25686, 2024. DOI: 10.5585/51.2024.25686. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/25686. Acesso em: 5 feb. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 74
  • PDF (Português (Brasil)) 50