Teacher training and perceptions of gender and sexuality in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/49.2024.25433

Keywords:

gender; sexuality; school; teachers

Abstract

The increasing complexity of contemporary issues stemming from societies poses challenges for schools, particularly in regard to sexual and gender diversity. In this context, this research contributed to an analysis of university students' perceptions in Education concerning gender and sexuality relations within the school environment. As an exploratory, qualitative, and descriptive study, the questionnaire entitled "Gender and Sexuality Relations in School: A Brief Inquiry" was administered. Comprising eight questions, it emphasized the theme through concepts and practical applications. Fifty-eight students from Biology and Geology (Undergraduate), Teaching of Biology and Geology (Master's), and Education (Doctorate) programs participated. The results indicate an awareness of the need for a more comprehensive approach to sexual and gender diversity, while also revealing challenges related to teacher training and stigmatizing practices. This underscores the urgency of implementing more inclusive strategies within the realm of gender and sexuality relations in schools.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcus Vinicius de Paula Pereira Junior, Universidade de Aveiro – UA

Doutorando em Educação – Didática e Desenvolvimento Curricular

 

Filomena Teixeira, Instituto Politécnico de Coimbra – IPC & Universidade de Aveiro – UA

Doutora em Educação – Didática

 

Ana Valente Rodrigues, Universidade de Aveiro – UA

Doutora em Educação – Didática e Formação

 

References

ARAUJO, Marilia Frassetto de; ROSSI, Célia Regina; TEIXEIRA, Filomena. O saber fazer docente em educação para a sexualidade na educação básica: um paralelo entre Brasil e Portugal. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 2, p. 1410-1426, jul. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12608. Acesso em: 14 jun., 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.

BUTLER, Judith. Sujeitos do sexo/gênero/desejo. In: BUTLER, Judith. (org.). Problemas de gênero, feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018. p.15-60.

CARVALHO, Micaela Leite; TEIXEIRA, Filomena. Orientação sexual e homofobia na série televisiva Glee. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 26, n. 1, p.173-191, jan./abr. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ER-v26n1a2019-8. Acesso em: 14 jun., 2023.

CASTRO, Antonilma Santos. Nuances da diversidade na escola: problematizando bullying e preconceito. Revista A Cor das Letras, Feira de Santana, v. 22, p.186-200, set. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.13102/cl.v22iEsp..7478. Acesso em: 07 set., 2023.

ESTEVES, Mafalda; SANTOS, Ana Cristina; SANTOS, Alexandra. Zonas de liberdade LGBTI+? Práticas e gramáticas para uma intervenção profissional inclusiva com crianças e jovens LGBTI+. Ex Aequo, Lisboa, n. 44, p.145-161, dez. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22355/exaequo.2021.44.10. Acesso em: 15 ago., 2023.

FETTER, Shirlei Alexandra; SILVA, Denise Regina. Gestão do pedagógico para a emancipação da diversidade sexual na escola. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 44, n. 87, p.110-121, jan./abr. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.24882/eemd.v44i87.81178. Acesso em: 01 set., 2023.

JÚNIOR, José Miranda.; MOREIRA, Nubia Regina.; CRUSOÉ, Nilma Margarida. Escola e diversidade sexual: narrativa sobre identidade de gênero. Linhas Críticas, Brasília, v. 23, n. 52, p.642-663, jun./set. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.26512/lc.v23i52.19655. Acesso em: 07 set., 2023.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p.7-35.

MADUREIRA, Ana Flávia; BRANCO, Ângela Uchoa. Gênero, sexualidade e diversidade na escola a partir da perspectiva de professores/as. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 23, n. 3, p. 577-591, set. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.9788/TP2015.3-05. Acesso em: 14 jun., 2023.

MARTINS, Rone Rosa; CASTRO, Raimundo Márcio. Diversidade sexual e de gênero no contexto escolar: conceitos, políticas públicas e função da escola. Revista Profissão Docente, Uberaba, v. 16, n. 34, p.128-138, fev./jul. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.31496/rpd.v16i34.1047. Acesso em: 07 set., 2023.

NETO, João Tomaz. Diversidade sexual e de gênero no currículo escolar e na formação docente: desafios e práticas de respeito. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 52, n. 3, p.111-132, nov. 2021/fev. 2022. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/66181/1/2022_art_jtsantosneto.pdf . Acesso em: 15 ago., 2023.

NUNES, Katianne Jamilia; SILVA, Fabia Geisa; SANTOS, Maria Rosymeire; LIMA, Izabel Serejo; CUNHA, Renata Maria; SOUSA, Stefania Rodrigues; SOUSA, Kelly Ribeiro; CARVALHO, Hermano. A escola como prática de liberdade: o direito à diversidade sexual. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 12, n. 8, p.203-210, dez. 2022. Disponível em:

https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/pratica-de-liberdade. Acesso em: 01 set., 2023.

SANTOS, Adriana Lohanna; CARDOSO, Mônica Porto. Diversidade sexual e fobias na escola: Análise sobre a aplicação da diversidade sexual na escola e da discriminação e preconceito contra os LGBT’s na educação. Ensino e Educação: Contextos e Vivências, Campina Grande, v. 2, p. 69-81, abr. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.58203/Licuri.83087. Acesso em: 15 ago., 2023.

SANTOS, Hugo. Abordagens e práticas LGBTQ inclusivas nas escolas em Portugal: entre a marginalização, a desorientação e o assimilacionismo. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 8, n. 1, p. 259-283, jan./jun. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14295/de.v8i1.11402. Acesso em: 14 jun., 2023.

SILVA, José Carlos; CARDOSO, Rodrigo Ribeiro; CARDOSO, Ângela Maria; GONÇALVES, Renato Santos. Diversidade sexual: uma leitura do impacto do estigma e discriminação na adolescência. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 26, n. 7, p.2643-2652, jul. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232021267.08332021. Acesso em: 30 jun., 2023.

SILVEIRA, Dieison Prestes; SILVA, Joselia Cristina da; SCHEFFER , Denise da Costa; MARTINES , Régis dos Santos; SILVEIRA, Adriele Prestes; VEIGA, Deivid Jonas da; JACOB, Merian Souza; BIANCHI, Karla Silva; MACHADO, Antonio Carlos; DRAGO, Luciana de Almeida; CARMINATI , Janaria Candeias. A formação de professores como possibilidade de (trans)formação social: uma análise baseada em estudos bibliográficos. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n.12, p.1-9, set. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i12.20438. Acesso em: 14 jun., 2023.

SOUZA, Aline Patrícia; MILANI, Débora Raquel; RIBEIRO, Paulo Rennes. A educação sexual e o papel do educador: reflexões a partir de um contexto social em formação. Dialogia, São Paulo, v. 34 , p.95-106, jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.16635. Acesso em: 14 jun., 2023.

SOUZA, Andréia de; GAGLIOTTO, Giseli Monteiro. Sexualidade e educação: o papel da escola frente a sexualidade do adolescente. Faz Ciência, Francisco Beltrão, v. 25, n. 42, p. 218-236, jul. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.48075/rfc.v25i42.31081. Acesso em: 01 out., 2023.

TONELI, Maria Juracy. Gênero e sexualidade: histórias, condições e lugares. In: JACÓ-VILELA, Ana Maria; SATO, Leny (orgs.). Diálogos em psicologia social [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2012. p.147-167. Disponível em: https://books.scielo.org/id/vfgfh/pdf/jaco-9788579820601-12.pdf

Trabalho financiado por Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P. (Portugal), no âmbito do projeto UIDB/00194/2020 (CIDTFF) e de bolsa de doutorado de referência 2021.05202.BD.

Published

2024-07-12

How to Cite

PEREIRA JUNIOR, Marcus Vinicius de Paula; TEIXEIRA, Filomena; RODRIGUES, Ana Valente. Teacher training and perceptions of gender and sexuality in the school context. Dialogia, [S. l.], n. 49, p. e25433, 2024. DOI: 10.5585/49.2024.25433. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/25433. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos