Dialogical assessment in the context of emancipation and feedback in biology teaching and learning for youth and adults education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/48.2024.25141

Keywords:

learning assessment; dialogical evaluation; biology; youth and adult education; emancipation

Abstract

The analysis of learning assessment aligned with the life projects of each individual aims to comprehend dialogical assessment in the context of emancipation and feedback in Biology teaching and learning in Adult Education. And as a problem: Is it feasible to develop evaluative practices from a dialogical, emancipatory perspective that allows for the feedback of the teaching-learning process in Adult Education, specifically in Biology? Grounded in critical pedagogy, focusing on Freire, and dialogical assessment by Romão, we methodologically structured a theoretical bibliographic-reflective study. Emphasizing Freirean pedagogy for social transformation, we highlight dialogical assessment as a facilitator of learning between educators and learners, emphasizing the connection between generative themes and Biology with personal experiences. The conclusion is that the dialogical approach, coupled with emancipation, has the potential to promote transformative and inclusive learning, emerging as an effective strategy in the feedback loop of Biology learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Henrique Schneeberger, Universidade do Oeste de Santa Catarina – Unoesc

Mestre em Educação

 

Dilva Bertoldi Benvenutti, Universidade do Oeste de Santa Catarina – Unoesc

Doutora em Educação

 

Ivo Dickmann, Universidade Comunitária da Região de Chapecó – Unochapecó

Doutor em Educação

 

References

ARROYO, Miguel. Passageiros da noite: a Educação de Jovens e Adultos. São Paulo: Cortez, 2017.

BENVENUTTI, Dilva Bertoldi. Avaliação nos processos de aprendizagem. 1. ed. Curitiba: Editora Prismas, 2017.

BIZZO, Nélio. Pensamento científico: a natureza da ciência no ensino fundamental. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde e Ambiente. Departamento de Informática do Sistema Único de Saúde. Coronavírus Brasil. Brasília: Ministério da Saúde, 18 ago. 2023. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 18 ago. 2023.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista brasileira de Educação, p. 89-100, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009. Acesso em 18 ago. 2023.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

FERNANDES, Sabrina. Pedagogia crítica como práxis marxista humanista: perspectivas sobre solidariedade, opressão, e revolução. Educação & Sociedade, v. 37, p. 481-496, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016140795. Acesso em 18 ago. 2023.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2022. ePub.

FREIRE, Paulo. Educação de adultos: algumas reflexões. In: GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio (orgs.). Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do compromisso: América Latina e educação popular. 1. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Editora Paz & Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 69. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2019.

FREITAS, Ana Lúcia Souza de. Conscientização. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). coordenação geral Danilo Romeu Streck. Dicionário Paulo Freire. 4.ed. rev. ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 104-106.

KIELING, José Fernando. Assistencialismo. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). coordenação geral Danilo Romeu Streck. Dicionário Paulo Freire. 4.ed. rev. ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 56-57.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.

KRONBAUER, Luis Gilberto. Contradição. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). coordenação geral Danilo Romeu Streck. Dicionário Paulo Freire. 4.ed. rev. ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 108-110.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 9. ed. São Paulo: Atlas 2023. ePub.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2017. ePub.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudo e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2013. ePub.

LÜDKE, Menga; MEDIANO, Lélia (Coords.). Avaliação na escola de 1ª grau: uma análise

sociológica. Campinas: Papirus, 1992.

MOREIRA, Carlos Eduardo. Emancipação. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). coordenação geral Danilo Romeu Streck. Dicionário Paulo Freire. 4.ed. rev. ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 181-182.

RIBEIRO, Renato Antônio; GUIMARÃES, Simone Sendin Moreira. “A professora sempre chegou com conteúdo pronto”: uma reflexão sobre o currículo de Biologia na EJA e suas interfaces com os pressupostos freirianos. Práxis Educacional, v. 17, n. 47, p. 192-217, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9429. Acesso em: 18 ago. 2023.

ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação dialógica: desafios e perspectivas. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020. Disponível em: https://www.abennacional.org.br/site/wp-content/uploads/2020/04/Livro_Boaventura.pdf. Acesso em: 18 ago. 2023.

SARTORI, Jerônimo. Educação bancária/Educação problematizadora. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). coordenação geral Danilo Romeu Streck. Dicionário Paulo Freire. 4.ed. rev. ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 160-162.

SUNG, Jung Mo. Liberdade. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). coordenação geral Danilo Romeu Streck. Dicionário Paulo Freire. 4.ed. rev. ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 288-290.

ZITKOSKI, Jaime José. Dialética. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). coordenação geral Danilo Romeu Streck. Dicionário Paulo Freire. 4.ed. rev. ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 138-139.

Published

2024-04-10

How to Cite

SCHNEEBERGER, André Henrique; BENVENUTTI, Dilva Bertoldi; DICKMANN, Ivo. Dialogical assessment in the context of emancipation and feedback in biology teaching and learning for youth and adults education. Dialogia, [S. l.], n. 48, p. e25141, 2024. DOI: 10.5585/48.2024.25141. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/25141. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos