Discussing inquiry-based teaching and didactic models in initial biology teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/48.2024.25053

Keywords:

pedagogical conceptions; constructivism; ecology teaching; emergency remote teaching

Abstract

In order to understand the contributions of inquiry-based teaching (IBT) and didactic models (traditional, technological, spontaneous, alternative/investigative) in initial teacher training, discussed in Emergency Remote Teaching, we carried out this qualitative descriptive research, in two aspects: i) analysis of lesson plans and investigative didactic sequences developed in the disciplines of Ecology of a course in Biological Sciences; ii) diagnosis of which didactic models the undergraduates intend to experience in their future teaching practice. We registered a predominance of IBT with a structured approach (8), which allows limited student protagonism in relation to semi-structured (2) and open (1). We found agreement with constructivist models, but traditional/technical elements were also pointed out, revealing didactic model hybrid and inconsistent because it has antagonistic conceptions. We conclude that it is necessary to expand the spaces for discussion of IBT linked to the assumptions of didactic models to avoid the hybridity of dissonant models.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Henrique da Cruz Santos, Faculdade de Educação de Itapipoca; Universidade Estadual do Ceará – FACEDI/UECE

Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas

Andréa Pereira Silveira, Universidade Estadual do Ceará – UECE

Pós-Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais

References

AYRES-PEREIRA, T. I; MARCONDES, M. E. R. O modelo didático de professores de ciências e suas concepções de ensino e aprendizagem. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, n. Extra, p. 223-228, 2013. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/296499.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer nº 2/2015. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica. Brasília, DF: CNE, 2015. http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file

CALDEIRA, A. M. A.; MANECHINE, S. R. S. Apresentação e representação de fenômenos biológicos a partir de um canteiro de plantas. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n. 2, p. 227-261, 2007. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/473

COSTA, M. A. Metodologias ativas de aprendizagem aplicadas ao ensino remoto emergencial. CEFET-MG: Belo Horizonte, 2020. https://www.dirgrad.cefetmg.br/wp-content/uploads/sites/81/2021/06/Ebook_MAA_ERE_ADLIA_2020.pdf. Acesso em: 22 out. 2021.

DIAS, M. G. SESSA, P. Ensino de zoologia em foco: interações e atividades de pesquisa. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, n. Extra, p. 5493-5497. 2017. https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2017nEXTRA/123_-_Ensino_de_Zoologia_em_foco_interacoes_e_atividades_investigativas.pdf

EITERER, C. L.; MEDEIROS, Z. Metodologia de Pesquisa em Educação. Belo Horizonte: UFMG-Faculdade de Educação, 2010.

EUFRÁSIO, M. C. V.; SILVEIRA, A. P. O Ceará é totalmente circunscrito à Caatinga? O que dizem os livros didáticos e os professores do ensino médio? Enciclopédia Biosfera, v.14 n. 26, p. 1190-1204, 2017. https://doi.org/10.18677/EnciBio_2017B101

FREIRE-MAIA, N. A Ciência por dentro. 7º Ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARCIA PÉREZ, F. F. Los modelos didácticos como instrumento de análisis y de intervención en la realidad educativa. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 207, p, 1-12, 2000. Disponível em: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/17136/file_1.pdf?s Acesso em: 19/10/2020.

GIL, A. C. Como elaborar um projeto de pesquisa. 4º Ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKE, B. B.; CONFIANÇA, T.; BOND, M. A. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. 27 mar. 2020. http://hdl.handle.net/10919/104648

MARSULO, M. A. G.; SILVA, R. M. G. Os métodos científicos como possibilidade de construção de conhecimentos no ensino de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, v. 4, n. 3, p. 30, 2005.

NÓVOA, A. O professor pesquisador e reflexivo. Entrevista concedida em 13 de setembro de 2001. http://www.ledum.ufc.br/arquivos/didatica/3/professor_pesquisador_reflexivo.pdf Acesso em: 22 out. 2019.

OLIVEIRA, C. TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em ação, v. 7, n. 1, p. 75-95, 2015. http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019

PPP. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Universidade Estadual do Ceará, Campus da Faculdade de Educação de Itapipoca, Itapipoca-Ceará, 2017.

RECH, L. R. F.; MEGLHIORATTI, F. A. Ensino por investigação: um estudo de caso na aprendizagem de ecologia. Revista de Educación en Biología. v. 19, n. 2, p. 57-72, 2016. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v19.n2.22484

RODRIGUES JUNIOR, E.; MARQUES, F. C.; IZO, F.; OLIVEIRA, P. J. P.; SOUZA, T. S. Análise de modelos didáticos de alunos em um curso especialização lato sensu em ensino de ciências. IfesCiência, v. 5, n. 2, p. 100-113, 2019. DOI: https://doi.org/10.36524/ric.v5i2.437

SÁ, E. F.; LIMA, M. E. C. C.; AGUIAR JR, O. A construção de sentidos para o termo ensino por investigação no contexto de um curso de formação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p 79-102, 2011. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/247

SANTOS, B.; CONCEIÇÃO, A.; MOTA, M. D.; CROSARA MAIA LEITE, R. Concepções Prévias sobre o ensino por investigação: um estudo exploratório com licenciandos em ciências biológicas. Revista Insignare Scientia, v. 5, n. 1, p. 106-127, 16 mar. 2022. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n1.11859

SANTOS JÚNIOR, J. B. Colaboração Mediada como Ferramenta na Reestruturação do Sistema de Crenças Pedagógicas sobre Ensino e Aprendizagem do Professor de Química. 2009 Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências). Universidade de São Paulo, São Paulo.

SANTOS JÚNIOR, J. B.; MARCONDES, M. E. B. Identificando os modelos didáticos de um grupo de professores de química. Ensaio, v. 3, n. 12, p. 101-116, 2010. https://doi.org/10.1590/1983-21172010120308

SANTOS JÚNIOR, J. B.; SILVA, F. K. M. Análise dos modelos didáticos pessoais apresentados por um grupo de licenciandos em Química. Ciência & Educação, v. 23, n. 2, p. 493-506, 2017. https://doi.org/10.1590/1516-731320170020013

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, p. 49-67, 2015. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2016. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID254/v16_n1_a2011.pdf. Acesso em: 25 jul. 2023.

SCARPA D. L.; CAMPOS N. F. Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estudos avançados, v. 32, n. 94, p. 25-41, 2018. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0003

VINHOLI JÚNIOR, A. J. V. Diagnóstico dos conhecimentos prévios de estudantes sobre ecologia: interfaces com a teoria da aprendizagem significativa. Aprendizagem Significativa em Revista. v. 7, n. 1, p.25-38, 2017. https://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID109/v7_n1_a2017.pdf Acesso em: 25 jul. 2023.

Published

2024-03-14

How to Cite

SANTOS, Carlos Henrique da Cruz; SILVEIRA, Andréa Pereira. Discussing inquiry-based teaching and didactic models in initial biology teacher education. Dialogia, [S. l.], n. 48, p. e25053, 2024. DOI: 10.5585/48.2024.25053. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/25053. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos