Potentialities of digital technologies in teaching physical education school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/49.2024.24722

Keywords:

physical education; school; digital technologies; teaching

Abstract

This qualitative research aimed to investigate potentialities of digital technologies as a didactic-pedagogical resource for Physical Education classes in the Final Years of Elementary School. It was carried out in two schools of the municipal teaching network of Vale do Taquari-RS/BRA. The participants were sixteen students from two classes, 6th and 9th years, and two Physical Education teachers. Among the identified potentialities is the use of digital technologies in accessing existing knowledge, which occurred through the indication and visualization of videos on YouTube and in the elaboration of research papers. Another potentiality deals with the construction and reconstruction of knowledge evidenced in the use of digital technologies with the purpose of stimulating dialogue, creativity and collaborative work. It is concluded that digital technologies enhance the teaching of Physical Education, but must be based on theoretical bases concerned with a critical and emancipatory education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Derli Juliano Neuenfeldt, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Doutor em Ciências: Ambiente e Desenvolvimento

 

Macgregor Baumgarten, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Acadêmico do Curso de Psicologia

Kedman Jesus Silva, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Mestra em Ensino

References

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. A investigação qualitativa em educação. Porto/Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental Acesso em: 07 de fevereiro de 2023.

BROCHADO, E. A.; HORNINK, G. G. Emoções experienciadas no processo de construção de narrativas digitais no Scratch. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 101, n. 259, p. 627–648, set. 2020. Doi: 10.24109/2176-6681.rbep.101i259.3813. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/vCvx6qWNLZjBt3LVRNyVmcf/. Acesso em: 27 set. 2023.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 8. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

FANTIN, M. Mídia-educação: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, p. 27-40, 2011. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor. Acesso: 28 mar. 2023.

FERREIRA, D. F. C. et al. Tecnologias e Mídias nas aulas de Educação Física Escolar: análise das publicações dos Anais do GTT Comunicação e Mídia do CONBRACE (2011-2019). XXI, p. 1-7, 2021. Anais [...] Belo Horizonte. Defender Vidas, Afirmar as Ciências. 2021. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2021/9conice/paper/viewFile/16188/7687. Acesso em: 28 mar. 2023.

FRIZZO, G.; CORREA DA SILVA, P. C. Avaliação na Educação Física Escolar: a produção audiovisual como ferramenta pedagógica para a aprendizagem. Edución Física y Ciencia, v. 20, n. 2, p. 22-36, jun. 2018. Doi: 10.24215/23142561e047. Acesso em: 14 fev. 2022.

GONZÁLEZ, Fernando J.; FENSTERSEIFER, Paulo E. Entre o “Não mais” e o “Ainda não”: Pensando saídas do não lugar da escola II. Cadernos de Formação RBCE. Campinas: CBCE e Autores Associados, p. 10-21, mar., 2010.

GRUNEWALD NICHELE, A.; SCHLEMMER, E.; DE FARIAS RAMOS, A. QR Codes na Educação em Química. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 13, n. 2, 2015. Doi: 10.22456/1679-1916.61425. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/61425. Acesso em: 28 set. 2023.

MASSCHELEIN, J.; SIMONS, M. Em defesa da escola: uma questão pública. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Papirus, 2013.

MORAN, J. M. Educação Híbrida. Educação Híbrida: um conceito-chave para a Educação, hoje. In: TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. (Org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015 p. 27-46.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva: 3 ed. Ijuí: Unijuí: 2016.

NEUENFELDT, D. J. et al. Educação Física Escolar no período de pandemia do covid-19: Reafirmando antigas práticas pedagógicas ou emergindo novas possibilidades? In: MIRANDA, N. P. de; MELLO, R. G. (Org.). Educação em foco [livro eletrônico]: Tecnologias digitais e inovação em práticas de ensino. V. 3. Rio de Janeiro, RJ: e-Publicar; 2022. p. 303-322. Disponível em: https://editorapublicar.com.br/educacao-em-foco-tecnologias-digitais-e-inovacao-em-praticas-de-ensino-volume-3

NEUENFELDT, D. J.; OLIVEIRA, E. S. de; BAUMGARTEN, M. Educação física escolar: desafios, superação e retorno às aulas presenciais. Linhas Críticas, [S. l.], v. 28, p. e44216, 2022. DOI: 10.26512/lc28202244216. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/44216. Acesso em: 27 set. 2023.

OLIVEIRA, F. S. de. Mídia-educação física: outros olhares sobre a cultura corporal. Curitiba: Appris, 2021.

PIRES, G. de L.; LAZZAROTTI FILHO, A.; LISBÔA, M. M. Educação Física, Mídia e Tecnologias – Incursões, pesquisa e perspectivas. Kinesis, [S. l.], v. 30, n. 1, 2012. DOI: 10.5902/010283085723. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/5723. Acesso em: 28 mar. 2023.

SANTAELLA, L. Humanos Hiper-híbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus, 2021.

SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

Published

2024-05-21

How to Cite

NEUENFELDT, Derli Juliano; BAUMGARTEN, Macgregor; SILVA, Kedman Jesus. Potentialities of digital technologies in teaching physical education school. Dialogia, [S. l.], n. 49, p. e24722, 2024. DOI: 10.5585/49.2024.24722. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/24722. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos