Psychoanalysis and the concept of “Educating City”: a reflection based on the ideas of D. W. Winnicott
DOI:
https://doi.org/10.5585/45.2023.24386Keywords:
psychoanalysis, education, democracy, WinnicottAbstract
In this paper, we intend to trace a brief articulation between psychoanalytical theory and the field of education, with the purpose of promoting reflections derived from this promising yet somewhat complex dialogue in our research area. To this end, the ideas developed by the British pediatrician and psychoanalyst D. W. Winnicott (1896-1971) are taken as a central reference; more specifically, his contributions concerning the concept of “democracy”. Moreover, the concept of the “Educating City” is used to rethink the role of society, and its implications for the construction of solid and transforming educational practices.
Downloads
References
AGÊNCIA BRASIL. Mais de 5 milhões de crianças e adolescentes ficaram sem aulas em 2020. (29 de abr. 2021). Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2021-04/mais-de-5-milhoes-de-criancas-e-adolescentes-ficaram-sem-aulas-em-2020.
Acesso em: 20 abr. 2023.
ALMEIDA, Alexandre Patricio & NAFFAH NETO, Alfredo. A teoria do desenvolvimento maturacional de Winnicott: novas perspectivas para a educação. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental[online]. 2021, v. 24, n. 03, pp. 517-536. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1415-4714.2021v24n3p517-3.
Acesso em: 20 abr. 2023.
ALMEIDA, Alexandre Patricio. Por uma ética do cuidado: Ferenczi para educadores e psicanalistas (vol. 1). São Paulo: Blucher, 2023a.
ALMEIDA, Alexandre Patricio. Por uma ética do cuidado: Winnicott para educadores e psicanalistas (vol. 2). São Paulo: Blucher, 2023b.
BANDEIRA, Manuel. Poesia completa e prosa. São Paulo: Nova Aguilar, 2009.
GADOTTI, Moacir; PADILHA, Paulo Roberto &CABEZUDO, Alícia (Orgs.). Cidade educadora: princípios e experiências. São Paulo: Cortez Editora/IPF, 2004.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2018.
FREUD, Sigmund. (1933). Esclarecimentos, explicações, orientações. In Sigmund FREUD, Obras completas (vol. 18). São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
FULGENCIO, Leopoldo. Por que Winnicott? São Paulo: Zagodoni, 2016.
hooks, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.
PATTO, Maria Helena Souza. O papel social e a formação do psicólogo: contribuição para um debate necessário. In Maria Helena Souza PATTO (Org.), Introdução à psicologia escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.
WINNICOTT, Donald Woods. (1950). Algumas reflexões sobre o significado da palavra “democracia”. In Donald Woods WINNICOTT, Tudo começa em casa. São Paulo: Ubu, 2021.
WINNICOTT, Donald Woods. (1955). Influências de grupo e a criança desajustada. In Donald Woods WINNICOTT, Família e desenvolvimento individual. São Paulo: Ubu, 2023.
WINNICOTT, Donald Woods. (1966). As origens do indivíduo. In Donald Woods
WINNICOTT, Bebês e suas mães. São Paulo: Ubu, 2020.
WINNICOTT, Donald Woods. (1970). Cura: uma conversa com médicos. In Donald Woods
WINNICOTT, Tudo começa em casa. São Paulo: Ubu, 2021.
WINNICOTT, Donald Woods. (1988). Naturezahumana. Rio de Janeiro: Imago, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 O autor
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 545
- PDF (Português (Brasil)) 1452