Oral storytelling and the contribution to the creative imagination of preschool children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/46.2023.24066

Keywords:

oral narration, creative imagination, child education

Abstract

Oral storytelling is commonly used in school spaces, especially when it comes to the development of imagination. However, how does this development take place in preschool children, in the phase in which the essential activity that guides psychic development, the functioning of the complexity of psychic functions, is role playing? Based on the epistemological basis of Historical-Cultural Psychology, supported by Vygotsky (2010), this research aims to analyze the contribution of oral storytelling to the development of creative imagination, specifically in preschool classes (children 4 and 5 ), of early childhood education. Therefore, a qualitative research was carried out, based on an exploratory study that aims to clarify concepts, through bibliographical research. The aim of this study was to point out the need and contribution of oral storytelling to creative imagination, especially for preschool classes in early childhood education, as well as to disseminate the study to teachers in training proposals and publications. It presents, to Early Childhood Education professionals and other interested parties, some aspects related to the methodological procedures that can be used to tell a story, namely: for whom? as? When? Where? What's the point? Furthermore, it is indicated that, with the narration of a story, from the use of gestures, voice, facial and body expressions, pauses and emphasis at the strategic moment, the child's interest in the class is awakened, stimulated for her to (re)create things, objects, situations from her imagination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Fatima Batista, Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR

Graduanda em Pedagogia

 

Claudia Maria Petchak Zanlorenzi, Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR

Pós Doutorado em Educação

 

Andréia Bulaty, Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR

Pós Doutorado em Educação

 

References

ABRAMOVICH, F. Literatura infantil: gostosura e bobices. São Paulo: Scipione, 1997.

BASSEDAS, E.; HUGUET, T.; SOLÉ, I. Desenvolvimento e aprendizagem na etapa de 0 a 6 anos. In: BASSEDAS, E.; HUGUET, T.; SOLÉ, I. Aprender e ensinar na educação infantil. Porto Alegre: Artes Médicas Sul,1999, p. 19-48.

BATISTA, E. F.; SILVA, P. H. M. M. A figura do contador de histórias e a sua conexão com a narrativa e o ouvinte. In: ZANLORENZI, C. M. P. BULATY, A. (Orgs). Ouvir, sentir e imaginar: reflexões sobre a contação de histórias. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2021, p. 98-110. E-book disponível em: https://www.textoecontextoeditora.com.br/assets/uploads/arquivo/264a1-ebook-ouvir-sentir-e-imaginar.pdf . Acesso em: 01 de set. 2020.

BUENO, K. C. A formação do homem e as narrativas orais. In: ZANLORENZI, C. M. P. BULATY, A. (Orgs). Ouvir, sentir e imaginar: reflexões sobre a contação de histórias. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2021, p. 98-110. E-book disponível em: https://www.textoecontextoeditora.com.br/assets/uploads/arquivo/264a1-ebook-ouvir-sentir-e-imaginar.pdf . Acesso em: 01 de set. 2020.

BULATY, A. A contação de história e a arte: desenvolvimento da imaginação criativa na infância. In: ZANLORENZI, C. M. P. BULATY, A. (Orgs). Ouvir, sentir e imaginar: reflexões sobre a contação de histórias. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2021, p. 98-110. E-book disponível em: https://www.textoecontextoeditora.com.br/assets/uploads/arquivo/264a1-ebook-ouvir-sentir-e-imaginar.pdf . Acesso em: 01 de set. 2020.

COELHO, B. Contar histórias: uma arte sem idade. 10ª ed., São Paulo: Ática, 1999

ESOPO. O Sapo e o boi. 2014. Disponível em: https://www.fabulasdeesopo.com.br/p/o-boi-e-o-sapo.html Acesso em: 12 de ago. de 2022

FONSECA, E. Interações: com olhos de ler, apontamentos sobre a leitura para a prática do professor da educação infantil. São Paulo: Blucher, 2012.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GIRARDELLO, G. Uma clareira no bosque: contar histórias na escola. Campinas, SP: Papirus, 2014.

GUEDES, H. Curiaçu e a Gralha Azul – A lenda das Araucárias. Curitiba: HGF, 1997. (Coleção Lendas Paranaenses).

MCKEE, D.; STAHEL, M. Elmer, o elefante xadrez. São Paulo: Martins Fontes, 1998. Disponível em: https://www.angatuba.sp.gov.br/public/admin/globalarq/uploads/files/ELMER%20O%20ELEFANTE%20XADREZ.pdf. Acesso em: 02 de ago. de 2022.

PAMPLONA, D. O poder da palavra falada: oralidade, contação de histórias e expressão. Curitiba: FATUM. 2021.

PASQUALINI, J. C. A Perspectiva histórico-dialética da periodização do desenvolvimento infantil. In: Psicologia em Estudo, Maringá, v. 14, n. 1, p. 31-40, jan./mar. 2009.

PRESTES, Z. A brincadeira de faz-de-conta como atividade-guia. Florianópolis, 2011. Disponível em:

http://portal.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/14_02_2011_11.23.25.5523439fc322d424a19c109abd2d2bb9.pdf. Acesso em: 27 de jul. de 2022.

SANTOS, I. S. A imaginação e o desenvolvimento infantil, In: Educ. foco, Juiz de Fora, v. 13, n. 2, p. 157-169, set 2008/fev. 2009.

SISTO, C. Texto e pretextos sobre a arte de contar histórias. 3ª ed. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

SISTO, C. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. Chapecó: Argos, 2001.

VIEIRA, D.C.S.C. Apontamentos teóricos sobre educação, cuidado e desenvolvimento de crianças na Teoria Histórico-Cultural In: VIEIRA, D.C.S.C; FARIAS N.R.P.; MIRANDA, S. Educação infantil na perspectiva histórico-cultural: concepções e práticas para o desenvolvimento integral da criança. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 63-78.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

ZANLORENZI, C. M. P.; SILVA, P. H. M. M. A contribuição das narrativas orais de histórias para aprendizagem: a visão do professor alfabetizador. Cadernos de Pós-graduação, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 218-231, jan./jun. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.19343.

Published

2023-10-17

How to Cite

BATISTA, Elaine Fatima; ZANLORENZI, Claudia Maria Petchak; BULATY, Andréia. Oral storytelling and the contribution to the creative imagination of preschool children. Dialogia, [S. l.], n. 46, p. e24066, 2023. DOI: 10.5585/46.2023.24066. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/24066. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos