Affectivity and the pedagogical relationship between teachers and students of the Physical Education course at the State University of Feira de Santana

implications for the learning process and the construction of teaching identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/46.2023.24065

Keywords:

affectivity; ATD; physical education; university teaching; pedagogical relationship

Abstract

Assuming that the educational relationship and learning are intertwined with affectivity, this research sought to understand the representations that Physical Education students produce about affectivity in the teacher/student relationship and the implications for professional learning and the construction of the teaching identity. The theoretical contributions are based on Santos and Palma (2017), Mota (2017), Luz, Ramos and Ribeiro (2020), Matos, Nista-Piccolo and Borges (2016), among others. For data production, semi-structured interviews were applied and for analysis, Discursive Textual Analysis (DTA) was used. Considering the training of physical education teachers and the affectivity in the construction of identity and professional, it was evidenced that the treatment of the affective dimension reverberates in the identification of students with their teachers with regard to the professionalism and commitment that these teachers demonstrate in the performance of the profession, recognizing affectivity as a driving force in the construction of knowledge and teaching practices.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Líbia Araujo da Luz, Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS

Licenciada em Pedagogia

Evódio Mauricio Oliveira Ramos, Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS

Doutor em Educação

 

References

BAHIA, Governo do Estado. Decreto Nº 19.528 de 16 de março de 2020. Institui, no âmbito do Poder Executivo Estadual, o trabalho remoto, na forma que indica, e dá outras providências. Salvador, Palácio do Governo do Estado da Bahia, 2020. Disponível em: http://www.saude.ba.gov.br/2020/03/17/decreto-institui-medidas-temporarias-para-enfrentamento-da-emergencia-de-saude-publica/. Acesso em: 10 mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei Federal nº 9.394/96. Brasília: MEC: 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 13 nov. 2020.

GHEDIN, Evandro Luiz; FREITAS, Liliane Miranda. Narrativas de formação: origens, significados e usos na pesquisa-formação de professores. Revista Contemporânea de Educação, vol. 10, n. 19, janeiro/junho de 2015. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1929. Acesso em: 15 out. 2022.

LUZ, Líbia Araujo da; RAMOS, Evódio Mauricio Oliveira; RIBEIRO, Marinalva Lopes. A relação professor e estudante e as implicações na docência universitária: mapeando estado questão. Anais Educon 2020, São Cristóvão/SE, v. 14, n.10 , p. 1-14, set. 2020. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/13726/18/17 . Acesso em: 16. jun. 2022.

MATOS, Telma Sara; NISTA-PICCOLO, Vilma Leni; BORGES, Maria Celia. Formação de professores de Educação Física: identidade profissional docente. Conhecimento & Diversidade, [S.l.], v. 8, n. 15, p. 47-59, jun. 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/VilmaNistaPiccolo/publication/311552954_Formacao_de_professores_de_Educacao_Fisica_identidade_profissional_docente/links/5b6ce568299bf14c6d97dd70/Formacao-de-professores-de-Educacao-Fisica-identidade-profissional-docente.pdf. Acesso em: 16 nov. 2020.

MINAYO, Maria Cecília Souza. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: DESLANDES, S. F; GOMES, R; MINAYO, M. C. S (Org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 61-77.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3. ed. rev. e ampl. – Ijuí : Ed. Unijuí, 2016.

MOTA, Clebson dos Santos. A influência da relação afetiva entre professores e estudantes do curso de educação física da UEFS no processo de formação acadêmica. 2017. 154f. (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Feira de Santana. Feira de Santana, 2017. Disponível em:https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoconclusao/viewtrabalhoconclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5117282. Acesso em: 18 dez. 2020.

OLIVEIRA, Jeiziane da Silva; RIBEIRO, Marinalva Lopes; LUZ, Líbia Araujo da. O que dizem graduandos sobre a relação professor e estudante curso de letra vernáculas. Resumos Educon 2020, São Cristóvão/SE, v. 14, n. 10, p. 1-3, set. 2020. Disponível em: https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:4c3c0ecb-af7f-3e8d-b7fa-8acd92be0c2e. Acesso em: 22. ago.2022.

PEIXOTO, Vanessa da Silva; TRINDADE, Rosaria da Paixão. Motivação e aprendizagem no Ensino Superior: como a metacognição pode ajudar os estudantes a se motivarem. Anais Educon 2020, São Cristóvão/SE, v. 14, n. 10, p. 1-15, set. 2020. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/13726/30/29 . Acesso em: 23 jan. 2023.

PIRES, Veruska, et. al. Identidade docente e educação física: Um estudo de revisão sistemática. Rev. Port. de Educação [online]. 2017, vol.30, n.1, pp.35-60. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script= sci_arttext & pid=S 0871-91872017000100003. Acesso em: 12 de nov. 2020.

RAMOS, Evódio Mauricio Oliveira. Professores bacharéis da saúde: trajetórias de profissionalidades docentes. (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual do Ceará, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Fortaleza, 2018. Disponível em: http://www.uece.br/ppgewp/wp-content/uploads/sites/29/2016/03/Tese_Evodio-Mauricio-Oliveira-Ramos.pdf. Acesso em: 15 out. 2022.

SANTOS, Flávia Regina Schimanski dos; PALMA, Ângela Pereira Teixeira Victoria. Formação inicial de professores em educação física e a construção da identidade profissional docente. In: Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar, 8º, 2017, Londrina - PR. Anais. – Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2017. 1 Livro digital. p.1-14. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/conpef/portal/pages/arquivos/ANAIS%20CONPEF%202017/formacao%20de%20professores%20130790-19892.doc.pdf. Acesso em: 12 nov. 2020.

TEIXEIRA, Lorena de Amorim Santos; BRAGA, Maria Cleonice Barbosa. As formas do exercício de poder na relação professor-aluno no Ensino Básico e Ensino Superior: perspectiva de estudantes do curso de história da UEFS. Anais Educon 2020, São Cristóvão/SE, v. 14, n. 3, p. 1-12, set. 2020. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/13786/31/30. Acesso em: 22 dez. 2022.

UNIVERSIDADE Estadual de Feira de Santana (UEFS). Resolução CONSU 46/2006. Disponível em:http://www.dexa.uefs.br/arquivos/File/Resolucoes/Resolucao_consu_46_2006_Trata_de_Avaliacoes.pdf. Acesso em: 05 maio. 2021.

Published

2023-12-28

How to Cite

DA LUZ, Líbia Araujo; OLIVEIRA RAMOS, Evódio Mauricio. Affectivity and the pedagogical relationship between teachers and students of the Physical Education course at the State University of Feira de Santana: implications for the learning process and the construction of teaching identity. Dialogia, [S. l.], n. 46, p. e24065, 2023. DOI: 10.5585/46.2023.24065. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/24065. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos