Pedagogical Practices in Early Childhood Education: looks from the pedagogical coordination of the municipality of Sobral – Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.23891

Keywords:

child education, pedagogical practices, public policy

Abstract

Pedagogical practice is the teaching action, carried out with the intent to educate and guided by methodologies consistent with the pedagogical purpose. In this sense, the present study aimed to analyze the practices experienced in the daily life of the institution of Early Childhood Education, from the perspective of the pedagogical coordination, with reference to an Early Childhood Education Center located in the city of Sobral – Ceará. The methodology is based on a qualitative and descriptive investigation supported by documental analysis and by reports of experiences of pedagogical coordinators of early childhood education. The theoretical framework dialogues with the propositions of Barbosa (2006), Fochi (2015; 2023), Franco (2012; 2015), Oliveira-Formosinho (2019), Proença (2018), and Santiago and Neto (2016). The data indicate a relative distance between the actions of teachers of infants and young children and the guidelines of the documents that make up the public policy for early childhood education at the municipal level.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Keila de Araújo Carneiro, Universidade Estadual do Ceará – UECE

Mestranda em Educação e Ensino

 

Francisco Cartegiano de Araújo Nascimento, Universidade Federal do Ceará – UFC

Mestrando em Educação Brasileira

 

                                                                      

Cecília Rosa Lacerda, Universidade Estadual do Ceará – UECE

 Doutora em Educação Brasileira

 

References

ABUCHAIM, Beatriz. Educação infantil com intencionalidade pedagógica. [Entrevista concedida a Mariana Gonzalez]. Revista Educação, online, Ano 26, 286, p. 8-12, jun/jul de 2022. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2022/07/04/educacao-infantil-pedagogica-e-desafio/. Acesso em: 4 fev. 2023

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Por amor e por força: rotinas na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. A cada dia a vida na escola com as crianças pequenas nos coloca novos desafios. In: Para pensar à docência na educação infantil. Simone Santos de Albuquerque, Jane Felipe, Luciana Vellinho Corso (organizadoras). Porto Alegre: Editora Evangraf, 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996.

BRASIL. Práticas Cotidianas na Educação Infantil – bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Ministério da Educação / Secretaria da Educação Básica, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017.

CAMPOS, Maria Malta. A legislação, as políticas nacionais de educação e a realidade: desencontros e desafios. In.: MACHADO, Maria Lúcia de A. Encontros e desencontros em educação infantil. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2005, p. 27-42.

CARDOSO, Maria da Penha. Educação Infantil: cidadania e direitos como garantia do cuidar e do educar no município de Sobral-CE. In: Congresso Nacional de Educação, 6. 2019, Fortaleza. Anais. Campina Grande: Realize Eventos Científicos & Editora, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/60151. Acesso em: 5 fev.2023.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETE, A. Um Sistema de categorias de habilidades sociais educativas. Paideia, 18 (41), 517-530. Ribeirão Preto, 2008.

FOCHI, Paulo. Afinal, o que os bebês fazem no berçário? Comunicação, autonomia e saber-fazer de bebês em um contexto de vida coletiva. Porto Alegre: Penso, 2015.

FOCHI, Paulo. Escolarização precoce afeta a imaginação. [Entrevista concedida a Paulo de Camargo]. Revista Educação, online, Ano 27, 291, p. 8-13, jan/fev de 2023. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2023/01/31/escolarizacao-precoce-paulo-fochi Acesso em: 4 fev. 2023

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar e aprender: por entre resistência e resignação. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, jul./set. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-970220154103001. Acesso em: 20 jan. 2023.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação e educação infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2012.

HORN, Maria da Graça Souza. Sabores, cores, sons, aromas: a organização dos espaços na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2004.

KAUARKA, Fabiana; MANHÃES, Fernanda Castro; SOUZA, Carlos Henrique Medeiros. Metodologia da pesquisa: um guia prático. Via Litterarum Editora. Itabuna-Bahia, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. Porto Alegra: Penso, 2019.

PARREIRAS, Patrícia da C. (2013). Educação infantil no município de Sobral: Concepção e políticas públicas. SANARE – Revista de Políticas Públicas, 2(3). Recuperado de: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/67. Acesso em: 30 jan. 2023.

PRADO, E. C.; ROCHA, I. L. A política de Educação Infantil em Alagoas: contrapontos da legitimação de um direito. Dialogia, São Paulo, n. 31, p. 101-110. jan./abr. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5585/Dialogia.n31.11495. Acesso em: 5 fev. 2023.

PROENÇA, Maria Alice. Prática docente: a abordagem de Reggio Emilia e o trabalho com projetos, portfólios e redes formativas. São Paulo: Panda Educação, 2018.

REDIN, Marita. Martins. et al. Planejamento, projetos e práticas pedagógicas na Educação Infantil. Porto Alegre: Mediação, 2012.

SANTIAGO, Eliete; NETO, José Batista. Formação de professores e prática pedagógica na perspectiva freireana. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 61, p. 127-141, jul./set. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47202. Acesso em: 2 fev. 2023.

SOBRAL. Resolução CME nº 006/2015 de 03 de março de 2015. Altera a Resolução CME nº 02/2009 que estabelece normas para o credenciamento e autorização da educação infantil no município de Sobral e dá outras providências. 2015a.

SOBRAL. Lei nº 1477 de 24 de junho de 2015. Aprova o Plano Municipal de Educação – PME do município de Sobral e dá outras providências. 2015b.

SOBRAL. Documento Curricular da Rede Municipal de Ensino de Sobral – Educação Infantil. 2020. Disponível em: https://educacao.sobral.ce.gov.br/curriculos-escolares/curriculos-escolares. Acesso em: 2 jan. 2023.

STEUCK, Cristina Danna; PIANEZZER, Lúcia Cristiane Moratelli. Pedagogia da Educação Infantil. Indaial: Uniasselvi, 2013.

VERCELLI, Lígia de Carvalho Abões; ALCÂNTARA, Cristiano Rogério; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Aprendizagem e desenvolvimento na educação infantil: as relações entre as Diretrizes Curriculares Nacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Dialogia, São Paulo, n. 31, p. 33-43, jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/11455. Acesso em: 5 fev. 2023.

Published

2023-04-17

How to Cite

DE ARAÚJO CARNEIRO, Maria Keila; DE ARAÚJO NASCIMENTO, Francisco Cartegiano; LACERDA, Cecília Rosa. Pedagogical Practices in Early Childhood Education: looks from the pedagogical coordination of the municipality of Sobral – Ceará. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e23891, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.23891. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/23891. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 43 "Educação Infantil: políticas públicas, práticas pedagógicas e formação de professores"