Autobiographical narratives on the planning of Physical Education classes in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.23868

Keywords:

physical education, child education, lesson planning

Abstract

This research aimed to discuss and analyze the main issues that should be considered when planning physical education classes in early childhood education and proposes to answer the following question: what issues involve the planning of physical education classes for early childhood education? For this, the autobiographical narrative in the experience report format was used as a methodology. The data collection instruments were subsidized by the rescue of the portfolios elaborated during the internship period, as well as the scientific literature on the subject. The research was divided into two axes of analysis, namely: experiential knowledge in/from/with the curriculum of early childhood education and physical education and experiential knowledge about the didactic-pedagogical planning of classes. The results point to lesson planning based on the concepts of the curriculum, the school, the teacher, the class and the child.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julia dos Santos Pereira, Universidade Vila Velha – UVV

Mestranda em Educação, PPGE, UFES/ES

Graduada em Educação Física UVV/ES

 

Julia Santos de Moraes, Universidade Vila Velha – UVV

Graduada em Educação Física

Murilo Eduardo dos Santos Nazário, Universidade Vila Velha - UVV

Doutor em Educação Física

References

ABRAHÃO, M. H. M. B. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. Revista História da educação, v. 7, n. 14, p. 79-95, 2003.

AYOUB, E. Reflexões sobre a educação física na educação infantil. Revista Paulista de Educação Física, supl. 4, p. 53-60, 2001.

BASEI, A. P. A Educação Física na Educação Infantil: a importância do movimentar-se e suas contribuições no desenvolvimento da criança. Revista Iberoamericana de Educación, v. 47, n. 3, p. 1-12, 2008.

BENITES, L. C. et al. Qual o papel do professor-colaborador no contexto do estágio curricular supervisionado na Educação Física? Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 20, n. 4, p. 13-25, 2012.

BETTI, M. A janela de vidro: esporte, televisão e educação física. Campinas, 279 f. 1997. Tese (Doutorado) - Faculdade da Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 1997. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/73/o/Texto_112_-_A_janela_de_vidro_Esporte__Televis__o_e_Educa____o_F__sica_-_Mauro_Betti.pdf. Acesso em: 09 dez. 2022.

BETTI, M. & ZULIANI, L. R. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de educação física e esporte, v. 1, n. 1, P. 73-81, 2002.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular, MEC. 2018.

BRASIL, Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 16 jan. 2023.

BUENO, B. O. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e pesquisa, v. 28, p. 11-30, 2002.

BUJES, M. I. E. Escola Infantil: Pra que te quero? In: CRAIDY, C. M. & KAERCHER, G. E. Educação Infantil: pra que te quero? Porto Alegre: Artmed Editora, 2007.

CASARIN, S. T. & PORTO, A. R. Relato de Experiência e Estudo de Caso: algumas considerações/Experience Report and Case Study: some considerations. Journal of Nursing and Health, v. 11, n. 4, p. 01-03, 2021.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2012.

CERTEAU, M. A escrita da história. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000.

CHARTIER, A-M. Um dispositivo sem autor: cadernos e fichários na escola primária. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, SP, n. 3, p. 9-26, jan./jun. 2002.

CONCEIÇÃO, W. L. A ação pedagógica com jovens infratores: uma narrativa (auto) biográfica de um professor-pesquisador de educação física. Revista de Educação Física, Saúde e Esporte, v. 3, n. 1, p. 99-115, 2020.

COSTA, A. R. et al. Scientific production in Childhood Education in the period 2013-2016: an analysis of Qualis journals with straths A1 to B2. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 8, p. e851986070, 2020.

DALLABONA, S. R. & MENDES, S. M. S. O lúdico na educação infantil: jogar, brincar, uma forma de educar. Revista de divulgação técnico-científica do ICPG, v. 1, n. 4, p. 107-112, 2004.

DEVÍS-DEVÍS, J. La investigación narrativa en la educación física y el deporte. Movimento, v. 23, n. 1, p. 13-24, 2017.

DIEDRICH, J.; ARAÚJO, S. N. & ROCHA, L. O. Planejamento de ensino na educação infantil: percepções de professores de Educação Física escolar. Motrivivência, v. 32, n. 63, p. 01-21, 2020.

FARIAS, U. S. et al. Análise da produção do conhecimento sobre a educação física na educação infantil. Movimento, v. 25, p. e25058, 2019.

HAYDT, R. C. C. Curso de didática geral. 8. ed. São Paulo: Ática, 2006.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

LIMA, M. S. L. & PIMENTA, S. G. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis pedagógica, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006.

MELLO, A. S. et al. Educação Física na educação infantil: produção de saberes no cotidiano escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, p. 467-484, 2014.

MELLO, A. S. et al. A educação infantil na Base Nacional Comum Curricular: pressupostos e interfaces com a Educação Física. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 130-149, 2016.

NÓVOA, A. Andamos sempre carregados de história. Educação & Linguagem, v. 12, n. 20, p. 11-14, 2009.

SÁ-CHAVES, I. (Org.) Os “Portfolios” Reflexivos (também) trazem gente dentro. Porto: Porto Editora, 2005.

SAYÃO, D. T. Corpo e movimento: notas para problematizar algumas questões relacionadas à educação infantil e à educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 23, n. 2, p. 55-67, 2002.

STEIN, I. et al. Educação Física na Educação Infantil: uma revisão sistemática. Cinergis, v. 16, n. 4, p. 299-305, 2015.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

Published

2023-04-26

How to Cite

PEREIRA, Julia dos Santos; MORAES, Julia Santos de; NAZÁRIO, Murilo Eduardo dos Santos. Autobiographical narratives on the planning of Physical Education classes in Early Childhood Education. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e23868, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.23868. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/23868. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 43 "Educação Infantil: políticas públicas, práticas pedagógicas e formação de professores"