Playing, photographing, producing cultures: aesthetic experiences of children in daycare

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.23634

Keywords:

photographs, children's cultures, daycare, children

Abstract

The article presents the results of a research that aimed to understand how young children, from their photographic production, read and communicate the world. This is qualitative research that had as methodological procedures analysis of photographs produced by 3-year-old children in a municipal day care center in the Greater ABC/SP Region and interviews with educators. As a theoretical reference, it dialogued with childhood studies. Data analysis shows that children engage in the act of photographing with joy and empowerment and produce images that denote curiosity, creativity, imagination, sensitivity and investigation. His photographs present a reading of the world open to novelty, in which they create new and different meanings. However, it appears that photography is still little used in the educational routine as an expressive form of children, which reveals the need for formative processes on its importance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Regina Paulo da Silva, Universidade Municipal de São Caetano do Sul – USCS

Doutora em Educação

 

Vanilza Ramos Rodrigues Oliveira, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

 Pedagoga

References

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Bomtempo, 2007. (Marxismo e Literatura).

ARROYO, Miguel González. O significado da infância. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO INFANTIL, 1994, Brasília. Anais [...]. Brasília: Ministério de Educação e Cultura, 1994. Online.

BENJAMIM, Walter. Obras escolhidas II: Rua de mão única. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 1995.

BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a cultura. Campinas: Summus, 1984. (Novas Buscas em Educação, v. 17).

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 10 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

CARRIERI, André. Por uma alfabetização da “câmera interna”. 2018. Disponível em: https://blog.institutosingularidades.edu.br/por-uma-alfabetizacao-da-camera-interna/ Acesso em: 10 dez. 2022.

CARRIERI, André. Professora, a câmera é o seu brinquedo! 2014. Disponível em: https://www.dialogosviagenspedagogicas.com.br/blog/professora-a-camera-e-o-seu-brinquedo Acesso em 10 dez. 2022.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. As imagens na Educação Infantil: uma abordagem a partir da Cultura Visual. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 11, n. 19, jan./jul. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2009n19p26 Acesso em: 10 dez. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

GOBBI, Marcia; FINCO, Daniela. Tod@s na foto: meninos e meninas fotografam o cotidiano no Assentamento Dom Tomás Balduíno. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 44-57, 2011. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/4418 Acesso em: 10 dez. 2022.

HORN, Maria da Graça Souza. Brincar e interagir nos espaços da escola infantil. Porto Alegre: Penso, 2017.

KOHAN, Walter Omar. A infância da educação: o conceito devir-criança. In: KOHAN, Walter Omar (ed.). Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004a.

KOHAN, Walter Omar. Apontamentos filosóficos para uma (nova) política e uma (também nova) educação da infância. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27., 2004. Anais [...]. Caxambu: ANPEd, 2004b. Online. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/diversos/te_walter_kohan.pdf Acesso em: 12 jan. 2023.

LEITE, César Donizete Pereira. Infância, experiência e tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011. (Coleção PROPG Digital ‒ Unesp).

LEITE, César Donizete Pereira; CHISTÉ, Bianca. Imagens de crianças: travessias do universo infantil. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 2, p. 272-279, mai./ago. 2015. (Dossiê – Educação Especial e Psicanálise). Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17764 Acesso em: 12 jan. 2023.

LEITE, César Donizete Pereira; LEITE, Adriana Regina Isler Pereira. Imagens como epígrafe: Imagens lúdicas de experiência infantil. Revista Aleph, Niterói, ano XI, n. 22, p. 81-96, 2014. (Dossiê – Infância e arte de brincar: educação em movimento). Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/39079 Acesso em: 12 jan. 2023.

MALAGUZZI, Lóris. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999. p. 59-104.

ROUILLÉ, André. A fotografia entre o documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2009.

SILVA, Marta Regina Paulo da. Por uma educação infantil emancipatória: a vez e a voz das crianças e de suas professoras. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 58, p. 83-100, 2017. (Dossiê – Encontro sobre o poder escolar). Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/12370 Acesso em: 10 dez. 2022.

SILVA, Marta Regina Paulo da; FASANO, Edson. Crianças e infâncias em Paulo Freire. In: SILVA, Marta Regina Paulo da; MAFRA, Jason Ferreira (org.). Paulo Freire e a educação das crianças. São Paulo: BT Acadêmica, 2020.

SILVA, Marta Regina Paulo da; SCHIFINO, Reny Scifoni. Leituras de mundo através de um click: infâncias e fotografia. In: DORNELLES, Leni Vieira; LIMA, Patrícia de Moraes (org.). Por uma luta em defesa dos direitos das crianças: corpo e cultura. Goiânia: Editora Vieira, 2019. E-book.

TOURINHO, Irene. Cultura Visual e escola. Salto para o Futuro, Rio de Janeiro, boletim n. 9, p. 4-8, ago. 2011.

VALERIO, Viviane Graciele de Araujo. As interações e o brincar na e com a natureza: construindo uma infância desemparedada na creche. 2021. 212 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Municipal de São Caetano do Sul, São Caetano do Sul, 2021.

Published

2023-04-05

How to Cite

SILVA, Marta Regina Paulo da; OLIVEIRA, Vanilza Ramos Rodrigues. Playing, photographing, producing cultures: aesthetic experiences of children in daycare. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e23634, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.23634. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/23634. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 43 "Educação Infantil: políticas públicas, práticas pedagógicas e formação de professores"