Sobre a noção de competência na educação e no mundo do trabalho: aproximações com a perspectiva de Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/42.2022.23183

Keywords:

Freire´s pedagogy, competency, teaching

Abstract

In the context of the recent debate about competences in education, the general objective of this essay is to discuss the concept of teacher's competence from Paulo Freire's perspective and its approximations with the concept that has been used in education (Ministry of Education) and in the world of work. Specifically, it is proposed to: ii) present the history and the different conceptualizations of the term competence in the world of work and in education; and iii) situate Paulo Freire's perspective about teacher's competence, differentiating it from the term used in the world of work or even in official documents of the Ministry of Education. Method: The essay aims to present the concepts from different approaches, collating relationships, comparisons, and important aspects to reflect on the teaching process. As discussions arising from the essay, we notice a certain incompatibility between the technical and instrumental vision of competence used in the world of work when compared to Freire's humanistic, affective, and dialogical proposal. The more technical view of competence does not seem to consider tacit and relevant knowledge for the citizen formation of those who learn, since such knowledge is not always measurable or productive. In this sense, we believe that it is worth discussing such incompatibilities within school practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Miyuki Hashizume, Universidade Metodista de São Paulo – UMESP

Doutora em Psicologia

Carla Rossana de Araujo Torres Nogueira, Instituto Federal da Paraíba – IFPB

Doutora em Psicologia

References

BITENCOURT, C. C. A gestão de competências Gerenciais – a contribuição da aprendizagem organizacional. 320f. Tese. (Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brasil), 2001.

BOWDITCH, J. L.; BUONO, A. F. Elementos de comportamento organizacional. São Paulo: Pioneira Thomson., 2002

BOYATZIS, R. The competent manager: A model of effective performance. New York: Wiley, 1982.

BROWN, D. The role of work and cultural values in occupational choice, satisfaction, and success: A theoretical statement. Journal of Counseling and Development, v. 80, p. 48-56, 2002.

BURGESS, C. Managerial competencies for U.K. hotel financial controllers: Are they hospitality managers or accountants? Journal of Hospitality Financial Management, v. 25, n. 1, p. 27-43.

CENTRO EUROPEU PARA O DESENVOLVIMENTO DA FORMAÇÃO PROFISSIONAL. Glossário,2008.

FAYOL, H. Administration Industrielle et générale. Bulletin de la societé del Industrie Minérale,1919.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. 14a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Educação e Mudança. 3a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. Quefazer: teoria e prática em educação popular. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 9a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

KAPLAN, R. S.; NORTON, D. P. Mapas estratégicos: Convertendo ativos intangíveis em resultados tangíveis. 2a ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

LASSANCE, M. C. P.; SARRIERA, J. C. Saliência do papel de trabalhador, valores de trabalho e desenvolvimento de carreira. Rev. bras. orientac. prof., v. 13, n. 1, 2012.

LE BOTERF, G. Construire la competence collective de lémprise. Gestion, v. 22, n. 3, 1997.

MATURANA, H.; YANEZ, X. D. Habitar humano em seis Ensaios de biologia-cultural. São Paulo: Palas Athena, 2009.

MATURANA, H. Cognição, ciência e vida cotidiana.. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001.

MCCLELLAND, D. C. Testing for competence rather than intelligence. American Psychologist, n. 28, p. 1-4,1973.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/introduc.pdf>. Acesso em: 30 out. 2022.

MEC/CONSED/UNDIME. Base Nacional Comum Curricular . Educação é a Base. Brasília, DF:.Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 30 out. 2022.

MINTZBERG, H. The nature of managerial work. New York: Harper Collins,1973.

MINTZBERG., H. Managing: Desvendando o dia a dia da gestão. Porto Alegre Bookman, 2010.

MINTZBERG, H. Managing. Oakland: Berrett-Koehler Publishers, 2011.

MINTZBERG, H. Simply managing: What managers do and can do better. Oakland: Berrett-Koehler Publishers, 2013.

MINTZBERG, H. Simply managing. Business Contact,2014.

MINTZBERG, H.; VIANA, A. B. El CEO más peligroso: Y otros cuentos para directivos. Espanha: Conecta, 2019.

PARRY, S. The quest for competencies. Training, v. 33, n.7, p. 48-54,1996.

PERRENOUD, P. Construire des Compétences, est-ce tourner le dos aux savoirs? Pédagogiecollégiale, v. 12, n. 3,1999.

PIAGET, J. Seis lições sobre psicologia. Rio de Janeiro: Forense, 1999 .

RUAS, R. Módulo: Consolidação, aplicação e apropriação do treinamento. Porto Alegre: SEBRAE/RS, CEPA/UFRGS, NADE, 1998.

RUAS, R. Gestão das competências gerenciais e a aprendizagem nas organizações. Porto Alegre: EA/PPGA/UFRGS, 1999.

RUAS, R. A atividade gerencial no século XXI e a formação de gestores: Alguns nexos pouco explorados. REAd: Revista eletrônica de administração, v. 6, n. 3, 2000.

RUAS, R. Desenvolvimento de Competências Gerenciais e Contribuição da Aprendizagem Organizacional. In: FLEURY, M. R. L.; OLIVEIRA, M. M., Jr.(Orgs.). Gestão estratégica do conhecimento: Integrando aprendizagem, conhecimento e competências. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

SANDBERG, J. Human competence at work. Göteborg: BAS,1996.

SUPER, D. E. Values: Their nature, assessment, and practical use. In: SUPER, D. E.; SVERKO, B. (Eds.). Life roles, values, and careers - International findings of the Work Importance Study. San Francisco: Jossey Bass, 1995, p. 54-61.

TAMAYO, A. Valores organizacionais. In: SIQUEIRA, M. M. M. (Org.). Medidas do comportamento organizacional: Ferramentas de diagnóstico e de gestão. Porto Alegre: Artmed, 2008.

VYGOSTKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo. Martins Fontes, 1984

VYGOSTKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo, Martins Fontes, 1987.

ZARIFIAN, P. Objetivo competência: Por uma nova lógica. São Paulo: Atlas, 2001.

Published

2022-12-16

How to Cite

HASHIZUME, Cristina Miyuki; NOGUEIRA, Carla Rossana de Araujo Torres. Sobre a noção de competência na educação e no mundo do trabalho: aproximações com a perspectiva de Paulo Freire. Dialogia, [S. l.], n. 42, p. e23183, 2022. DOI: 10.5585/42.2022.23183. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/23183. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê n. 42 “Paulo Freire e seu legado para a educação de crianças, jovens e adultos”