Reflections on the continuing education of teachers and their interfaces with sex education in the daily routine of early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.23175

Keywords:

continuing education, emancipatory sex education, Paulo Freire, child education

Abstract

This article aims to reflect on the category continuing education of teachers from the assumptions of the emancipatory education category in a Freirean perspective and its interfaces with Sexual Education in the daily life of early childhood education. The article makes it possible to subsidize an expansion of studies of these theoretical foundations on the theme that is the axis of an ongoing dissertation project by one of the authors. The methodology to give light to the text was bibliographical research, carried out through some works by Paulo Freire and in articles by other authors that deal with Freirean themes, continuing education and emancipatory Sexual Education. For final reflections, it was possible to observe that Paulo Freire, points to the possibilities of assisting in processes of emancipatory education of continued formation of teachers/es along the interfaces with intentional projects of emancipatory Sexual Education in processes of constant search of its transformation, because we believe that the BEING is still unfinished within this process of life and production of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Antunes, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Mestrando em Educação

Sonia Maria Martins de Melo, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Doutora em Educação

References

BOSCO, L. V. EDUCAÇÃO SEXUAL E FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES E PROFESSORAS NA REDE MUNICIPAL DE ENSINO DE FLORIANÓPOLIS/SC. 2019. 143 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/214920/PECT0404-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y. Acesso em: 15 out. 2022.

BRASIL. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 01 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, 26 jun. 2014b. Seção 1, p. 1, Ed. Extra. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 01 out. 2022.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/pne.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2020-pdf/164841-rcp001-20/file. Acesso em 01 out. 2022.

BUENO, R. C. P.; RIBEIRO, P. R. M. HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO SEXUAL NO BRASIL: APONTAMENTOS PARA REFLEXÃO. Revista Brasileira de Sexualidade Humana, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 49–56, 2018. http://dx.doi.org/10.35919/rbsh.v29i1.41. Disponível em: https://www.rbsh.org.br/revista_sbrash/article/view/41. Acesso em: 21 out. 2022.

CARVALHO, S; PIO, P. A categoria da práxis em Pedagogia do Oprimido: sentidos e implicações para a educação libertadora. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, [S.L.], v. 98, n. 249, p. 428-445, 18 jun. 2017. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i249.2729. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3378. Acesso em: 25 out. 2022.

CHIMENTÃO, L. K. O significado da formação continuada docente.

Universidade de Londrina, 2009. Disponível em:

http://www.uel.br/eventos/conpef/conpef4/trabalhos/comunicacaooralartigo/artigocomoral2.pdf. Acesso em: 08 out. 2022.

FIGUEIRÓ, M. N. D. Educação Sexual: retomando uma proposta, um desafio. 3.ed. rev. ampl. Londrina, PR: Eduel, 2010. p. 240.

FRANÇA, F. F.; CALSA, G. C. GÊNERO E SEXUALIDADE NA FORMAÇÃO DOCENTE: DESAFIOS E POSSIBILIDADES. Revista Sociais e Humanas, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 111–120, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/2828. Acesso em: 21 out. 2022.

FREIRE, P. Educação e mudança. 44ª ed.; Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2021.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7ª ed.; Rio de Janeiro, Paz e Terra,1983.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1ª. ed.; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021a.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 77ª ed.; Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2021b.

FREIRE, P. Prefácio. In: RIBEIRO, M. Educação Sexual: novas ideias, novas conquistas. São Paulo: Editora Gente, 1993.

IMBERNÓN, F. Formação Continuada de Professores. Tradução Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed.São Paulo: Cortez, 2011.

MALAGI, A. A formação do/a pedagogo/a para a educação sexual escolar. 2020. 363 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, 2020. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3910. Acesso em: 19 out. 2022.

MELO, S. M. M.; et al. Educação e Sexualidade. (Caderno pedagógico 2.ed. rev.), Florianópolis: UDESC/CEAD/UAB, 2011.

MELO, S. M. M. de.; PACHECO, R. da V.; FREITAS, M. de. EDUCAÇÃO SEXUAL EMANCIPATÓRIA E O PENSAMENTO CRÍTICO: reflexões sobre saberes e fazeres do grupo edusex. Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, [S.L.], v. 14, n. 26, p. 438, 11 dez. 2020. Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL. http://dx.doi.org/10.19177/prppge.v14e262020438-453. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9780. Acesso em: 21 out. 2022.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, [S.L.], v. 47, n. 166, p. 1106-1133, dez. 2017. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/198053144843. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/?lang=pt. Acesso em: 01 out. 2022.

NÓVOA, A. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa-Portugal: Educa, 2002. ISBN 972-8036-48-5. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/3703. Acesso em: 01 out. 2022.

RAUPP PEREIRA, G. DECURSOS EDUCATIVOS E CONHECIMENTOS PARA UMA EDUCAÇÃO SEXUAL EMANCIPATÓRIA INTENCIONALEDUCATIONAL PATHS AND KNOWLEDGE FOR AN INTENTIONAL EMANCIPATORY SEXUAL EDUCATION. Revista Linhas, Florianópolis, v. 11, n. 01, p. 53 - 67, 2010. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2016. Acesso em: 16 out. 2022.

VILLA, T.; PRADO, V. M. Formação continuada em educação sexual para docentes de Educação Infantil. REVISTA COCAR (ONLINE), v. 14, 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3502. Acesso em 19 out. 2022.

Published

2023-01-31

How to Cite

ANTUNES, Leandro; MELO, Sonia Maria Martins de. Reflections on the continuing education of teachers and their interfaces with sex education in the daily routine of early childhood education. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e23175, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.23175. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/23175. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos