Youth and adult people's literacy and the ontological vocation to be more: what Paulo Freire's thought tells us

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.23173

Keywords:

literacy of young people and adults, ontological vocation to “be more”, Freirean ideology

Abstract

It is a bibliographical study that follows a qualitative approach in which we reflect on the ontological vocation for “being more”, defended by Paulo Freire. For that, we go through the pedagogical perspective of literacy for young people and adults, affirming that this premise allows the subjects to be (re)creators and to (re)make themselves as beings of autonomy. The work is anchored in the light of the thought of Freire (1979, 2009), Ana Freire (2014) and Hanh (2021). We understand that the course of literacy, in tune with the ontological statute, provides the students conditions that will allow them to recognize themselves as subjects and, thus, reveal their conscience in the sense of initiating a disruption with the oppressive forces that contribute to not allow them "being more". However, for this cycle to be completed and the proposal to materialize as liberating, it is necessary for students and educators to reach awareness and humanization, understanding that the oppressor is not free either.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oséias Lima da Silva, Universidade Federal do Maranhão – UFMA

Mestrando em Educação

Universidade Federal do Maranhão – UFMA

Edinólia Lima Portela, Universidade Federal do Maranhão – UFMA

Doutora em Educação

 

References

ARROYO, Miguel Gonzáles. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

FINHOLDT ANGELO LEITE, Vania. Ser Mais: coerência entre a vida e o conceito de Paulo Freire. Práxis Educativa, [S. l.], v. 16, p. 1–12, 2021. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.16.16581.046. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16581. Acesso em: 29 out. 2022. Doi: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.16.16581.046.

FREIRE, Ana Maria Araújo. A leitura do mundo e a leitura da palavra em Paulo Freire. Cad. Cedes, Campinas, v. 35, n. 96, p. 291-298, maio-ago, 2015. Disponível em: https://www.cedes.unicamp.br/publicacoes/edicao/500. Acesso em: 30 set. 2022.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,

a.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 48. reimpr. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013a.

FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: Leitura do mundo, leitura da palavra. Trad. Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013b.

HANH, Adriano Luís. Como o ser mais em Freire humaniza o indivíduo? São Leopoldo,

Casa Leira, 2021.

PINTO, Álvaro Vieira. Sete Lições sobre Educação de Adultos. São Paulo, Ed. Cortez, 15 Edição, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo. Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

TRINDADE. Marcos Aurélio. O conceito de “ser mais” em Paulo Freire e a relação professor-aluno. Revista Confilotec. Ano 4, vol. 7- 2018. São Paulo. Disponível em: https://www.fapcom.edu.br/revista/index.php/revista-comfilotec/issue/archive. Acesso em: 15 out. 2022.

Published

2023-03-28

How to Cite

DA SILVA, Oséias Lima; PORTELA, Edinólia Lima. Youth and adult people’s literacy and the ontological vocation to be more: what Paulo Freire’s thought tells us. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e23173, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.23173. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/23173. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos