Revelations about the teaching activity in the supervised internship of an English language course, in the distance learning modality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/43.2023.22866

Keywords:

agir docente, interacionismo sociodiscursivo, modalizações

Abstract

This article presents the results of our scientific initiation research that investigated teaching activity (BRONCKART, 2004, 2009; MACHADO, 2004, 2009), in supervised internship reports of english teachers. Based on the theoretical and methodological assumptions of Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 1999, 2004, 2006), this study is a qualitative research of interpretative nature, carried out through the analysis of three reports, produced at the end of the Supervised Internship in an undergraduate English Course, offered by the Universidade Aberta do Brasil in partnership with a public higher education institution in the state of Paraíba. In this research, we contemplated the enunciative level of the reports and adopted the modalizations as an analysis category for the investigation of the teaching activity. As a result, the logical, deontic, appreciative and pragmatic modalizations presented, in these texts, evaluations and judgments of beginning teachers regarding their own act, revealing fundamental aspects of their teaching activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denilson Cícero Farias de Lima, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Graduando em Letras Língua Inglesa

Sandra Maria Araújo Dias, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Doutora em Linguística

References

AMIGUES, René. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, Ana Rachel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, xxvii, p. 37 – 53.

BRONCKART. A problemática do agir na filosofia e nas ciências humanas. In: BRONCKART, Jean-Paul. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009. p. 13-68.

BRONCKART. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2008.

BRONCKART. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.

BRONCKART; MACHADO, Anna Rachel. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, Anna Rachel (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 131-163.

BRONCKART. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1999. p. 93-333.

CLOT, Yves. A função psicológica do trabalho. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas, 2002. p. 41-99.

HABERMAS, Jürgen. 1997. Teoría de laacción comunicativa: complementos y estúdios previos. Tradução de Manuel Jiménez Redondo. Madrid: Ediciones Cátedra.

LANFERDINI, Priscila Azevedo da Fonseca, CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. D.E.L.T.A., 33.4, 2017 (1235-1269).

LOUSADA, Eliane. Os pequenos grandes impedimentos da ação do professor: entre tentativas e decepções. In: MACHADO, Ana Rachel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, xxvii, p. 273 – 277.

MACHADO, Anna Rachel et al. Relações entre linguagem e trabalho educacional: novas perspectivas e métodos no quadro do interacionismo sociodiscursivo. In: ABREU-TARDELLI, Lília santos; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes (orgs.). Linguagem e Educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 15-29.

MACHADO, Anna Rachel; BRONCKART, Jean-Paul. Reconfigurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTER-LAEL. In: ABREU-TARDELLI, Lília Santos; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes (orgs.). Linguagem e Educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 31-77.

MACHADO, Anna Rachel; BRONCKART, Jean-Paul. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, A. M. de M.; MACHADO, A. R.; COUTINHO, A. (orgs.). O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras, 2007, p. 77-97.

MACHADO, Anna Rachel; BRONCKART, Jean-Paul. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.

MAZZILLO, Tânia Maria da Frota Mattos. O trabalho do professor em língua estrangeira representado e avaliado em diários de aprendizagem. Tese de Doutorado. PUC/SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Pós-graduacão em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. 2006.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org.); DESLANDES, S. F; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p. 09-29.

RODRIGUES, Maria Anunciada Nery. As (re)configurações sobre o trabalho docente em relatórios de estágio. 2011. Tese (doutorado) – Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.

SILVA, Fábio Pessoa da. O agir docente em contexto de EJA: saberes, gestos e práticas do professor-alfabetizador. 2015. Tese (doutorado) – Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Pensamento e Linguagem. 3ª. Ed. São Paulo: Martins Fontes. 1998/[1934].

Published

2023-01-23

How to Cite

FARIAS DE LIMA, Denilson Cícero; ARAÚJO DIAS, Sandra Maria. Revelations about the teaching activity in the supervised internship of an English language course, in the distance learning modality. Dialogia, [S. l.], n. 43, p. e22866, 2023. DOI: 10.5585/43.2023.22866. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/22866. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos